Page 53 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu - Styczeń / luty 2020
P. 53
VIII EDYCJA KONKURSU
jest uruchomienie systemu pozwalającego na dostęp do informacji produkcyjnych
i technicznych przez telefony komórkowe.
W fabryce w Sandomierzu natomiast została stworzona sieć przemysłowa pozwalająca na monitorowanie kluczo- wych parametrów online. Linia szyb har- towanych została wybrana do pilotażo- wego wdrożenia systemu MES (Manu- facturing Execution System). Taki sys- tem zapewnia pełne monitorowanie para- metrów procesu, przepływu materia-
łów, raportowanie wyników produkcji bez udziału człowieka. Integracja z systemem ERP pozwala zaś na całkowite wyelimino- wanie raportowania ręcznego.
Ile osób jest zatrudnionych w firmie?
Przeszło 20 lat temu zatrudnialiśmy 150 osób. W tym momencie jest nas już 2,3 tys. i liczba ta stale rośnie.
Od początku naszej działalności sta- wiamy na ciągły i dynamiczny rozwój, wprowadzając na rynek nowe technologie i kompleksowe rozwiązania. Dbamy także o środowisko i angażujemy się w życie lokalnej społeczności. Te elementy są dla nas niezwykle ważne, ponieważ jesteśmy integralną częścią tego, co nas otacza.
Państwa działalność zyskała uznanie jury konkursu Fabryka Roku.
Tak jest – prowadzone przez nas działania zostały docenione przez jury konkursu.
Z dumą odebraliśmy nagrodę główną dla Fabryki Roku 2019, a także wyróżnienie w kategorii Innowacyjna fabryka.
Z jakich produktów wytwarzanych obecnie w zakładach są Państwo szcze- gólnie dumni?
Rocznie produkujemy ok. 9 mln sztuk różnego rodzaju szyb samochodowych. Warto podkreślić, że dysponujemy bogatą ofertą produktową, która trafia do licz- nego grona odbiorców. Naszymi klien- tami są głównie producenci samochodów, a także rynek części zamiennych.
Największą satysfakcję w codziennej pracy daje nam wdrażanie i wytwarza- nie produktów, które powstają przy uży- ciu najbardziej skomplikowanych techno- logicznie procesów, a także tych powsta- jących dla marek „premium”. Oferujemy np. szyby, które ograniczają hałas i sta- bilizują temperaturę wewnątrz samo- chodu – w tej grupie mamy szyby ogrze- wane, akustyczne i refleksyjne. Podobnie
jest z szybami dachowymi laminowanymi, które w wybranych modelach samocho- dów zastępują cały dach lub jego znaczną część. Warto wspomnieć także o szybach bocznych laminowanych z powłoką hydrofobową, która ułatwia spływanie wody podczas deszczu.
Z jakich innowacji wprowadzonych
w ostatnim czasie są Państwo zadowo- leni najbardziej?
Zwykle w fabrykach najbardziej widoczne są innowacje technologiczne. Tak samo jest w naszym przypadku. Nie będę wy- mieniał ich z nazwy, bo niewiele powiedzą osobom niezwiązanym z tą branżą, jednak na przestrzeni prawie 25 lat naszego roz- woju wprowadziliśmy kilkadziesiąt róż- nych rozwiązań w zakresie kształtowa- nia powierzchni szyb, stosowania nowych materiałów i montażu elementów dodat- kowych. Wszystkie one były konieczne
do tego, aby wprowadzić na rynek nowe rodzaje produktów lub poprawić efektyw- ność procesów produkcyjnych.
Co więcej, od pewnego czasu prowa- dzimy intensywne prace w obszarze auto- matyzacji i robotyzacji procesów – przede wszystkim produkcyjnych, ale również administracyjnych. Podejmujemy także działania, których celem jest usprawnie- nie zadań organizacyjnych oraz relacji
ze społecznością lokalną, a także dbamy o rozwój pracowników i ochronę środowi- ska. To także są działania innowacyjne.
Czy pojawiały się trudności przy wdra- żaniu nowych rozwiązań, a jeśli tak,
to jak je Państwo pokonali?
Myślę, że sposoby wdrażania nowych roz- wiązań można podzielić na dwie katego- rie. Pierwsze to takie, które są związane
z modyfikacją istniejących już procesów. Z kolei drugie wprowadzane są w całości od nowa. W naszym przypadku mieliśmy do czynienia z obydwoma wariantami.
W pierwszym z nich trudność polega na tym, że działa się na istniejącym pro- cesie, który jest równocześnie wykorzy- stywany do bieżącej produkcji. Nie można więc pozwolić sobie np. na wielomie- sięczną przerwę i przygotowanie wszyst- kiego od początku. Kluczowym elemen- tem sukcesu jest w takiej sytuacji bardzo precyzyjne zaplanowanie całości przed- sięwzięcia. Należy uwzględnić czasową realokację bieżącej produkcji lub budowa- nie jej niezbędnego zapasu przy jednocze-
snym utrzymaniu dyscypliny wdrożenia. Aby okres przerwy w produkcji na wdra- żanie określonych działań był jak najkrót- szy, zmiany techniczne i przygotowanie pracowników odbywają się często offline. Oczywiście później wiąże się to jeszcze
z doprowadzaniem procesu do optymalnej wydajności.
Tego typu wdrożeń mieliśmy w naszej historii najwięcej. Przechodziliśmy także przez wprowadzanie naszych procesów od podstaw i związaną z tym rozbudowę powierzchni operacyjnych czy budowę nowych zakładów. Można powiedzieć,
że w takich przypadkach komfort działa- nia jest większy, trzeba jednak uwzględnić zwiększenie zasięgu prac. Nowy zakład
to przecież konieczność prowadzenia prac budowlanych, zakupowych i instalacyj- nych, a także rekrutacyjnych i szkolenio- wych. Co więcej, należy wziąć pod uwagę, że rozruch produkcji będzie dużo trudniej- szy. Dlatego również tutaj kluczowe jest mądre planowanie i precyzyjna realizacja.
Dużym wsparciem jest możliwość wykorzystania doświadczenia specjalistów i operatorów, którzy już wcześniej byli zaznajomieni z pokrewnymi procesami. Tak właśnie było w naszym przypadku przy budowie i uruchamianiu zakładów
w Sandomierzu i w Chmielowie.
Jakie są plany firmy na najbliższe mie- siące dotyczące produkcji i wdrażania nowych rozwiązań?
Produkcja na potrzeby przemysłu moto- ryzacyjnego jest nierozerwalnie zwią- zana z ciągłym rozwojem zakładu i nie- ustannym doskonaleniem procesów i pro- duktów. W tym roku mamy do wprowa- dzenia ponad 50 nowych produktów na rynek OE (original equipment – części ory- ginalne sprzedawane z logo producenta samochodu) i ponad 150 na rynek czę- ści zamiennych. W większości wypadków wymaga to zmian materiałowych, tech- nicznych i technologicznych. Za tym zaś idzie zdobywanie nowej wiedzy przez spe- cjalistów, szkolenie operatorów produk- cyjnych i przygotowywanie dokumentów operacyjnych. Będziemy również konty- nuować prace w obszarze automatyza-
cji i robotyzacji procesów. W najbliższych miesiącach zdecydowanie nie będziemy więc narzekać na brak zajęć czy nudę.
Życzę w takim razie powodzenia w reali- zacji tych planów i dziękuję za rozmowę.
STYCZEŃ/LUTY 2020
51