Page 58 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu - Styczeń / luty 2020
P. 58

RAPORT
Efektywna gospodarka smarownicza
Gospodarka smarownicza jest czymś więcej niż sumą poszczególnych działań z zakresu smarowa- nia maszyn i urządzeń. Jej istotnym elementem jest także aspekt organizacyjny – powinna być włączona w szerszą strategię działań przedsiębior- stwa. To wyzwanie polskie firmy mają już w więk- szości za sobą. Gros z nich postrzega dziś gospo- darkę olejową w sposób całościowy i podchodzi do niej z większą uwagą niż jeszcze dekadę temu. Czy to jednak wystarczy, aby mówić o dojrzałym rynku smarowniczym w Polsce? Przyjrzyjmy się, co na ten temat sądzą dostawcy środków smar- nych i użytkownicy ich produktów.
Agata Świderska
Smarowanie maszyn i urządzeń jest nieodzownym elementem utrzy- mania ruchu w każdym zakła-
dzie wytwórczym i w większości wypad- ków podstawowym warunkiem jego funk- cjonowania. Produkcja zakłada bowiem ruch, a ten nieodłącznie wiąże się z tar- ciem. Poza wyizolowanymi przypadkami, gdy tarcie jest zjawiskiem pożądanym (np. w przekładniach tarciowych), stanem idealnym byłoby jego całkowite wyeli-
Uczestnicy raportu
minowanie. Prowadzi ono bowiem do mechanicznego zużywania się komponen- tów układów, a tym samym do skrócenia żywotności maszyn. Przy obecnym stanie techniki definitywna likwidacja tarcia nie jest jednak możliwa: istnieją, co prawda, układy bezsmarowe, ale ich bezsmaro- wość sprowadza się wciąż do... zastoso- wania odpowiednio wydajnego smaru.
Od smarowania nie da się więc uciec. Można jednak zredukować całościowe
koszty składających się na nie proce- sów. Warunkiem jest jednak prowadze- nie efektywnej gospodarki smarowniczej, która – włączając zadania z zakresu sma- rowania w kompleksową strategię przed- siębiorstwa – umożliwia takie ich roz- planowanie, aby zminimalizować błędy
i będące ich efektem przestoje. Na ile pol- skie firmy przemysłowe radzą sobie z tym zadaniem? I z jakich narzędzi najchętniej korzystają?
Dobra strategia to podstawa
Jak wynika z badania ankietowego prze- prowadzonego wśród dostawców środków smarnych, efektywność gospodarki sma- rowniczej w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Wszyscy respondenci zgodnie ocenili jej poziom jako średni. Jednocze- śnie jednak równie zgodnie podkreślili, że od kilku lat obserwują pozytywne zmiany w tym zakresie. Dotyczą one przede
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU
Ad Moto Rafał Zawisz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . www.filtracjaoleju.pl Flukar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . www.flukar.pl Fuchs Oil Corporation (PL) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . www.fuchs.com/pl LOTOS Oil . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . www.lotosoil.pl Shell Polska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . www.shell.pl
56
Źródło: Shell


































































































   56   57   58   59   60