Page 61 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu - Styczeń / luty 2020
P. 61
www.utrzymanieruchu.pl
o wysoką efektywność gospodarki sma- rowniczej, jest właśnie zwiększenie nieza- wodności maszyn i ograniczenie strat spo- wodowanych przestojami (rys. 2). W dal- szej kolejności zostały wskazane: zmniej- szenie zapotrzebowania na energię elek- tryczną, oszczędność pracy ludzkiej
i ograniczenie zużycia środków smarnych. Choć z natury rzeczy wszystkie te argu- menty mają wymiar ekonomiczny – wszak
w każdym biznesie liczy się przede wszy- stkim opłacalność poszczególnych działań – nie są one bezpośrednio powiązane ze spodziewanym zyskiem. Wzrost przycho- dów i/lub mocy produkcyjnych jako moty- wację do prowadzenia efektywnej gospo- darki smarowniczej wskazało jedynie 30% firm. Inne przytaczane argumenty dotyczą raczej długofalowych korzyści
dla całego zakładu i środowiska natural- nego, co świadczy o zmianie podejścia do gospodarki smarowniczej: coraz częściej zamiast natychmiastowych rezultatów na znaczeniu zyskuje perspektywa długoter- minowa, a szybkie zyski ustępują miejsca odroczonym, bardziej trwałym profitom.
Tani, ale i wysokiej jakości
Cena przestała być także głównym kry- terium rozstrzygającym o zakupie danego środka smarnego. Jak wskazują dostawcy olejów i smarów dla przemysłu, coraz czę- ściej ich klienci w swoich decyzjach zaku- powych kierują się relacją ceny do jakości (62% respondentów). Na dalszych pozy- cjach znalazły się: cena (43%), jakość (41%) oraz podpowiedzi kolegów po fachu (40%). Co piąty ankietowany wska-
zał także na istotną rolę wcześniejszych doświadczeń: klienci kupują najczęściej to, co do tej pory dobrze się sprawdzało (rys. 3). Ankieta pokazała również, że według dostawców polscy przedsiębiorcy bardziej ufają własnemu doświadcze-
niu i opiniom osób im znanych, niż pora- dom ekspertów zewnętrznych. Co inte- resujące, opinii tej nie potwierdzają sami użytkownicy środków smarnych: dwóch na trzech uczestników badania zadekla-
rowało, że przy wyborze oleju lub smaru korzysta z porad producenta lub eksperta zewnętrznego, a jedynie 1/3 rezygnuje
z takiej możliwości.
Lepiej na swoim
Prawda leży zapewne gdzieś pośrodku,
o czym przekonuje również dosyć kon- serwatywne podejście polskich przedsię- biorców do kwestii kontroli nad gospo- darką smarowniczą. W ok. 2/3 badanych zakładów przemysłowych odpowiedzial- ność za działania prowadzone w ramach gospodarki olejowej spoczywa na dziale utrzymania ruchu. Zaś w blisko co trze- cim z nich oddelegowano do tego celu specjalnie przeszkolonego pracownika, który wykonuje i nadzoruje całość zadań z zakresu smarowania i konserwacji parku maszynowego.
Z ankiety kierowanej do dostawców środków smarnych wynika, że umiarkowa- ną popularnością cieszy się w Polsce out- sourcing gospodarki smarowniczej. Jedy- nie co trzeci ankietowany widzi w najbliż- szym czasie szansę na wzrost popytu na tego typu usługi. Co ciekawe, jak wynika z sondażu przeprowadzonego wśród czy- telników, dostrzegają oni zalety płynące
Marek Fajferek, dyrektor ds. rozwoju produktów w firmie Flukar
Znaczenie kompleksowych usług rośnie
Obecna sytuacja na rynku środków smarnych jest bardzo zmienna. Nowe przepisy akcyzowe oraz z zakresu gospodarki odpadami przy- czyniają się do powstawania nowych płaszczyzn konkurencji mię- dzy przedsiębiorstwami będącymi od lat w branży. Również rozwój outsourcingu gospodarki smarowniczej i jej zakres mocno wpły- wają na zmianę trendów zakupowych w dużych przedsiębiorstwach.
Sam rynek wykazuje duże zapotrzebowanie na kompleksowe usługi z zakresu smarowania. Takich usług nie zapewnia pojedynczy zakup środka smarnego. Branża smarownicza stale dąży bowiem
do wydłużenia czasu eksploatacji środków smarnych, co przyczynia się do ograniczenia przestojów w fabrykach i redukcji kosztów utrzymania ruchu. Dlatego dobrze dobrany
i stale monitorowany środek smarny jest cennym nabytkiem – cenniejszym niż cenowo rozsądny, ale jednorazowy zakup.
Nowe przepisy dotyczące Baz Danych Odpadowych wprowadzają nowy aspekt gospodarki smarowniczej, a mianowicie odbiór oleju przepracowanego. Już niebawem powinna to być nieodłączna część oferty firm produkujących środki smarne. Coraz czę- ściej można się spotkać z zapytaniami ofertowymi obejmującymi również odpad ole- jowy, który powinien być odpowiednio zutylizowany lub zawrócony do obiegu.
Rys. 3. Czynniki decydujące o wyborze środka smarnego (wg dostawców)
stosunek ceny do jakości cena jakość podpowiedzi kolegów po fachu wcześniejsze doświadczenia
0 20 40 60 80 100 Źródło: ankieta magazynu Inżynieria i Utrzymanie Ruchu
STYCZEŃ/LUTY 2020
59
43%
62%
41%
40%
19%