Page 62 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu - Styczeń / luty 2020
P. 62
RAPORT
z outsourcingu – przede wszystkim pew- ność fachowej obsługi i diagnostyki – jed- nak świadomość ta nie zawsze przekłada się na decyzję o powierzeniu gospodarki smarowniczej zewnętrznemu podmiotowi.
O tym, dlaczego tak jest, możemy poniekąd dowiedzieć się od samych pro- ducentów: aż 62% z nich jest zdania,
że najczęstszym motywem skłaniającym klientów do outsourcingu gospodarki smarowniczej jest nie osobiste przekona- nie, lecz polityka firmy (rys. 4). Wynika to z faktu, że głównymi odbiorcami tego typu usług są duże przedsiębiorstwa, naj- częściej z sektora motoryzacyjnego.
– W ten sposób producenci części ogra- niczają koszty produkcji, a problem gwa- rancji bezpieczeństwa eksploatacji przeno- szą na dostawcę – wyjaśnia Marek Dębiń- ski, kierownik Działu Serwisu Olejowego w LOTOS Oil. – Outsourcing będzie cie- szył się popularnością tak długo, jak długo będzie podnosił bezpieczeństwo eksploata- cji przy możliwym ograniczeniu kosztów.
Mniejsze firmy niechętnie oddają kon- trolę nad gospodarką olejową w obawie, że trudno im będzie ją odzyskać. Jak tłu- maczy ekspert z firmy LOTOS Oil, doty- czy to zwłaszcza zakładów, które dyspo- nują znaczną przewagą technologiczną lub wytwarzają innowacyjne produkty. Nie- ufność wielu firm budzi także fakt, że po pewnym czasie korzystania z outsour- cingu trudno jest już obiektywnie osza- cować korzyści finansowe płynące z tego rozwiązania. Należałoby bowiem całko- witą cenę usługi odnieść także do kosztów produkcji w przeliczeniu na wyrób i ope- rację, a to nie jest zadanie łatwe, zwłasz- cza w obliczu zmian cen rynkowych.
Czy sytuacja ta w najbliższym czasie ma szansę się zmienić? Zdaniem przedsta- wicieli firmy Shell istnieją ku temu spore
Rys. 5. Wykorzystanie dedykowanego oprogramowania do zarządzania gospodarką smarowniczą (wg użytkowników)
tak: 34%
Źródło: ankieta magazynu Inżynieria i Utrzymanie Ruchu
szanse, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę wyniki ankiety przeprowadzonej w 2018 r. na zlecenie producenta. Spośród 400 pol- skich firm biorących udział w badaniu aż 84% zadeklarowało zamiar skorzystania w kolejnych latach z usług zewnętrznego dostawcy środków smarnych.
– Eksperci zewnętrzni mają dostęp do najnowszych produktów i usług. Jest to niezwykle istotne z uwagi na znaczny roz- wój technologiczny w obszarze formulacji olejów, w których stosuje się obecnie naj- nowsze bazy syntetyczne, jak PAO II, GTL i PAG, różnego rodzaju oleje poliestrowe
i ich mieszaniny – przekonuje Robert Gał- kowski, ekspert techniczny Shell Polska.
Walka starego z nowym
W ofercie tej coraz łatwiej się pogubić, co tym bardziej skłania przedsiębiorców do obstawania przy starych sprawdzonych rozwiązaniach. Owa powściągliwość bar- dzo kontrastuje z szybkim rozwojem asor-
nie: 66%
tymentu smarów i olejów, a także z pozio- mem rozwoju technologicznego zachod- nich gospodarek. Polscy przedsiębiorcy powoli i z rozwagą wdrażają nowe roz- wiązania: według większości dostaw-
ców środków smarnych nadal dominują- cym typem olejów stosowanych w prze- myśle są oleje mineralne. Jedynie co piąty deklaruje, że sprzedaje więcej olejów syn- tetycznych, które – notabene – nie są już niczym nowym na rynku.
Niewątpliwie istotny wpływ na tempo zmian technologicznych w tym zakresie ma polityka kosztowa firmy: gospodarka smarownicza jako dział pozaproduk- cyjny powinna generować jak najmniej- sze koszty. To zaś powoduje, że w prak- tyce często jest ona niedofinansowana,
co znajduje wyraz w swoistym zapóź- nieniu technologicznym polskich firm. Dowodem na to jest choćby fakt, że jedy- nie 1/3 badanych przedsiębiorstw prowa- dzi gospodarkę smarowniczą cyfrowo, tj. z wykorzystaniem dedykowanego systemu IT. Pozostałe robią to w tradycyjny, manu- alny sposób i nie zamierzają w najbliższej przyszłości inwestować w narzędzia infor- matyczne ułatwiające realizację tego zada- nia (rys. 5).
Tymczasem dostępne na rynku opro- gramowanie dysponuje dziś funkcjami, które mogą znacznie ograniczyć koszty
i zasoby ludzkie, niezbędne do obsługi gospodarki smarowniczej zakładu. Nie tylko umożliwia ono tworzenie planów
i harmonogramów wszelkich czynności smarowniczych, ale także automatycznie generuje zlecenia na wykonanie zaplano- wanych czynności, zwalniając pracowni-
Rys. 4. Motywacje klientów decydujących się na outsourcing gospodarki smarowniczej (wg dostawców)
polityka firmy (outsourcing pobocznych aktywności)
oszczędność czasu kwestie ekonomiczne
Źródło: ankieta magazynu Inżynieria i Utrzymanie Ruchu
0 20 40 60 80 100
60
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU
23%
62%
20%