Page 57 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 57
www.utrzymanieruchu.pl
↗ Hamulec negatywny do zastosowań medycz- nych należy do najmniejszych układów hamowania dostępnych na rynku.
zjańskie, których hamulce muszą realizo- wać zarówno zadania zatrzymania awa- ryjnego, jak i luzowania – i to dla każ-
dej osi z osobna. Specjalnego typu hamul- ców wymagają także wózki samojezdne
(AGV) i automatyczne statki transportowe (ATV). W produkcji tego typu mechani- zmów wyspecjalizowała się amerykańska firma Altra Industrial Motion. Jak mówi, warunkiem sukcesu jest w tym przypadku maksymalne ograniczenie czynności zwią- zanych z obsługą przy maksymalizacji kontroli nad pracą i stanem hamulca.
A tę zapewnić mogą rozbudowane funkcje kontroli i monitoringu, bazujące na technologii Internetu Rzeczy (Inter-
net of Things – IoT). To właśnie wykorzy- stanie możliwości oferowanych przez IoT będzie stanowić w najbliższej przyszłości o konkurencyjności poszczególnych roz- wiązań i ich producentów. Już dziś nowo- czesne sprzęgła i hamulce są wyposażane w funkcję zdalnego załączania/wyłączania oraz ciągłego monitorowania stanu zuży- cia na podstawie sygnałów prądowych generowanych podczas startu urządzenia. Kontrolując liczbę cykli włączania/wyłą- czania, można w prosty sposób określić żywotność komponentu, a tym samym przewidzieć termin jego wymiany. Wystar-
czy dane te zmagazynować w chmurze
i udostępnić producentowi sprzęgła lub hamulca, aby przerzucić na niego całą odpowiedzialność za konserwację i serwis komponentu. A to dopiero ułamek moż- liwości oferowanych przez technologię Internetu Rzeczy. Pozostałe po prostu nie zostały jeszcze odkryte.
Agata Świderska jest autorką tekstów
i tłumaczką języka niemieckiego specjali- zującą się w szeroko pojętej tematyce prze- mysłowej. Na rynku prasy specjalistycznej aktywnie działa od 2015 r.
Online
Więcej artykułów na ten temat znajdą Państwo na naszej stronie internetowej w zakładce „Mecha- nika, Narzędzia”: www.utrzymanieruchu.pl
Źródło: SEPAC