Page 78 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu - Styczeń / luty 2020
P. 78

UTRZYMANIE RUCHU
3Kontrola elektrolitu
Kontrole poziomu elektrolitu dotyczą tylko akumulatorów zalewanych i zazwyczaj są zaplanowane po ok. 10 ładowaniach.
W miarę starzenia się baterii może ona wy- magać częstszego uzupełniania poziomu elektrolitu. Należy częściej sprawdzać więcej niż tylko jedno ogniwo, aby upew- nić się, czy uzupełnianie jest konieczne.
W serwisowaniu konwencjonalnym ciężar właściwy elektrolitu każdego ogniwa mierzy się co miesiąc. Silne zróżnicowanie pomiędzy ogniwami wskazuje na potrzebę ładowania wyrównawczego. Zmienność napięcia w ogniwach otwartych można najłatwiej zmierzyć za pomocą automa- tycznego urządzenia monitorującego.
4Obserwacja poziomu naładowania Należy unikać rozładowywania akumula- tora do poziomu poniżej 20% pojemno- ści. Zbyt głębokie rozładowanie uszkadza akumulator, skraca jego żywotność i może spowodować przegrzanie poszczególnych
elementów. Z drugiej strony ładowanie dużo wcześniej, zanim pojemość osiągnie 20%, skraca czas pracy baterii zbudowa- nej w tradycyjnych technologiach.
Akumulatory zamknięte i zalewane powinny być ładowane natychmiast po spadku do 20% stanu naładowania, czyli SoC (state of charge), ponieważ stały brak odpowiedniej pojemności sprzyja zasiar- czeniu. Proces ten, podczas którego krysz- tały siarczanu tworzą się na płytach
i zmniejszają ich pojemność, jest główną przyczyną uszkodzenia akumulatora.
Z tego samego powodu należy naładować akumulator do pełna przed planowanym przestojem i dłuższym składowaniem.
Należy też pamiętać, że zaawansowane technologie kwasowo-ołowiowe, takie jak TPPL, wykazują lepszą wydajność przy stosowaniu częstego ładowania i podłado- wywania podczas pracy.
wania ograniczają wydajność akumula- tora i skracają jego żywotność. Przejrzysta definicja akceptowalnego i optymalnego zakresu temperatur znajduje się w szcze- gółowych instrukcjach obsługi produktu.
Ogólnie rzecz biorąc, nigdy nie należy ładować akumulatorów, których tempe- ratura jest niższa niż 10°C lub wyższa niż 45°C. Jeśli podczas pracy lub ładowania wydziela on nadmierne ciepło lub silny zapach siarki, trzeba zatrzymać ładowanie i zasięgnąć porady specjalisty. Po pełnym naładowaniu należy pozostawić akumula- tor na kilka godzin przed użyciem w celu schłodzenia. Akumulatory powinno się przechowywać w chłodnym miejscu, aby zminimalizować ryzyko samowyładowania.
Niektóre technologie akumulatorów, zarówno zalewane, jak i VRLA, ze specjal- nymi profilami ładowania, zostały przy- stosowane do eksploatacji w określonych warunkach chłodniczych, np. w chłod- niach spożywczych. Zalecany jest kon- takt z lokalnym dostawcą tych produktów w sprawie porady na temat doboru naj- lepszych rozwiązań do takich zastosowań.
5
Obserwacja temperatury
Ekstremalne ciepło lub chłód podczas przechowywania, ładowania lub użytko-
V EDYCJA
Konferencja & Wystawa 7 kwietnia 2020 r., Warszawa
Gotowy na cyfrową przyszłość?
Fabryka Przyszłości jest już dziś.
Konferencja Przemysł 4.0 to wiodące wydarzenie w Polsce poświęcone najnowszym technologiom
w służbie Przemysłowego Internetu Rzeczy (IIoT), Big Data, bezpieczeństwa sieci, Cloud Computing,
Artificial Intelligence (AI) / Augmented Realtiy (AR) / Virutal Reality (VR) dla przemysłu, Edge Computing, itd.
Jest to także platforma dla uznanych ekspertów w dziedzinie badań, rozwoju i nauki, jak również dla doświadczonych inżynierów. Zaprezentują oni swoje najnowsze rozwiązania i wyniki badań oraz ich wpływ na użytkowników i kadrę kierowniczą,
którzy decydują, w jaki sposób i jak dużo zainwestować w tę rewolucyjną technologię.
www.przemysl40.eu


































































































   76   77   78   79   80