Page 79 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu - Styczeń / luty 2020
P. 79
8
Wyrównywanie, odsiarczanie i odświeżanie
Ładowania wyrównawcze są czę-
sto dokonywane w weekendy, ponieważ wydłużają proces ładowania i wymagają dłuższego czasu na schłodzenie. Należy zapoznać się z indywidualnymi instruk- cjami dotyczącymi akumulatorów i zwra- cać uwagę na nadmierne temperatury podczas ładowania wyrównawczego. Trzeba też pamiętać, że niektóre prostow- niki automatycznie uruchamiają ładowa- nie wyrównawcze.
Niektóre prostowniki mają funkcję ładowania odsiarczającego, które należy stosować przed standardowym łado- waniem – ale tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Istnieją również specjalne urządzenia dostarczające impulsów elek- tronicznych o wysokiej częstotliwości, które usuwają kryształy siarczanu, cho- ciaż nie ma możliwości odwrócenia wyso- kiego poziomu zasiarczenia. Akumula- tory znajdujące się w magazynie lub roz- ładowujące się podczas postoju wymagają regularnego ładowania odświeżającego, aby utrzymać ich dobry stan.
9
Aby zapewnić maksymalnie dobry stan
i wydajność akumulatorów, akumulatory i prostowniki muszą być w pełni kompa- tybilne pod względem kabli i złączy, war- tości znamionowych napięcia i prądu, profili ładowania i ustawień. Najprościej można to zapewnić dzięki zastosowaniu
Automatyzacja zarządzania akumulatorami
10
www.utrzymanieruchu.pl
6 Utrzymanie akumulatora w czystości Małe wycieki kwasów z baterii zalewa- nych należy usuwać za pomocą zatwier- dzonego przez producenta płynu czyszczą- cego. Rozlany kwas nie tylko powoduje korozję styków i innych struktur, ale może również tworzyć obwody przewodzące, które odprowadzają ładunek. Wilgoć może mieć podobny wpływ zarówno na zale- wane, jak i uszczelnione/zamknięte jed- nostki, dlatego akumulator, jego skrzynia
i otoczenie powinny być czyste i suche. Należy regularnie sprawdzać gniazda akumulatora i wtyczki prostownika, złą-
cza i kable pod kątem korozji, zuży-
cia i uszkodzeń, w tym odsłonięte prze- wody i luźny osprzęt. Kontrole powinny być przeprowadzane przez elektryka co najmniej raz w roku i muszą obejmo- wać pomiar rezystancji izolacji zarówno samego pojazdu elektrycznego, jak i aku- mulatora.
7Kontrola czasu ładowania akumula- torów
Pojemność akumulatora spada wraz z wie- kiem. Jego żywotność to liczba cykli łado- wania i rozładowania, które można zre- alizować, zanim jego pojemność stanie się nieefektywna. Każde ponowne naładowa- nie oznacza kolejny cykl i przybliża koniec żywotności akumulatora. W przypadku standardowych akumulatorów kwasowo- -ołowiowych sensowne jest zatem opóź- nianie ładowania do momentu osiągnięcia 20% poziomu naładowania.
W przypadku większości akumulato- rów niepełne ładowanie, np. podładowa- nie w przerwie między zmianami, mar- nuje część potencjalnej żywotności. Jeśli akumulator jest również szybko łado- wany, dodatkowe wytwarzanie ciepła może jeszcze bardziej skrócić jego żywot- ność. Takie działania powinny mieć miej- sce wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. Wyjątek stanowią akumulatory TPPL. Technologia TPPL umożliwia szybkie ładowanie – podładowanie bez uszkodze- nia lub skrócenia żywotności, pod warun- kiem że akumulator jest regularnie przy- wracany do stanu pełnego naładowania.
Po rozpoczęciu ładowania tradycyjnego akumulatora ołowiowo-kwasowego nie należy przerywać tego procesu. Za każ- dym razem trzeba wykonać pełne nała- dowanie. Przed odłączeniem prostownika
należy go wyłączyć i najlepiej pozostawić na 5 minut. Przeładowanie – z wyjątkiem ładowania wyrównawczego – jest nieeko- nomiczne i szkodliwe.
Ogniwa baterii mogą mieć nierówne napięcia, co prowadzi do zaniżonej pojem- ności. Można je zrównoważyć za pomocą ładowania wyrównawczego, czyli celo- wego i chwilowego podania napięcia wyż- szego niż normalne, zazwyczaj raz na 5–10 cykli ładowania.
W przypadku akumulatorów zalewa- nych proces ładowania wyrównawczego pomaga wymieszać elektrolit, tj. przywró- cić bardziej spójne i efektywne rozprowa- dzenie kwasu, oraz usuwa niektóre krysz- tały siarczanu z płyt. Baterie wyposa- żone w system cyrkulacji elektrolitu mają wpompowywane powietrze do ogniw.
kombinacji zalecanych przez producenta i dostawcę (które niekiedy są warunkiem gwarancji akumulatora).
Zaleca się zwiększenie efektywno-
ści akumulatora dzięki zastosowaniu pro- stowników wysokiej częstotliwości HF (high frequency). Takie urządzenia są bardziej wydajne; dostosowują prąd do potrzeb akumulatora w każdym momen- cie. Modularna konstrukcja pewnych prostowników typu HF jeszcze bardziej zwiększa wydajność baterii.
Nowoczesne prostowniki HF to urzą- dzenia inteligentne, które potrafią zmini- malizować możliwość popełnienia błędu przez operatora. Urządzenia te automa- tycznie rozpoznają typ akumulatora, mie- rzą napięcie, pojemność, stan naładowa- nia i temperaturę, potrafią dobrać profil ładowania oraz mają opcję włączania się i wyłączania w odpowiednim czasie.
STYCZEŃ/LUTY 2020
77
Wybór właściwego prostownika
Urządzenia monitorujące stanowią zauto- matyzowane wsparcie do zarządzania pracą akumulatorów oraz ich ochrony.
W czasie rzeczywistym informują one
o takich parametrach, jak temperatura, równowaga napięciowa i poziom elek- trolitu. Przekazują również ostrzeże-
nia i dostarczają przydatne raporty na temat pracy akumulatorów w celu ana- lizy. Dostępne są również kompleksowe systemy zarządzania pracą akumulatorów, które zapewniają ich efektywne wykorzy- stanie.
Yanis Lounnas jest inżynierem ds. zastoso- wań w firmie EnerSys®.
Online
Właściwie zaplanowany i wdro-
żony program utrzymania ruchu to czynnik wpływający na optymaliza- cję czasu pracy floty i wzrost jej pro- duktywności. W jaki sposób zwięk- szyć efektywność działania tego pro- gramu? Odpowiedź na to pytanie znajdą Państwo w artykule „Obsługa techniczna wózków widłowych”, dostępnym na naszej stronie interne- towej: www.utrzymanieruchu.pl