Page 25 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 25
Podłączenie maszyn i sprzętu do
sieci transmisji danych, w szczególno-
ści teleinformatycznych i Przemysłowego Internetu Rzeczy (Industrial Internet of Things – IIoT) za pomocą odpowiednich łączy i aplikacji, umożliwia uzyskiwanie dostępu do historycznych danych począt- kowych. Na podstawie tych danych doko- nuje się analiz statystycznych oraz wyzna- czania trendów, w wyniku których można zlokalizować miejsca i przyczyny wystę- powania problemów, a następnie określić wymagane działania. Metody konserwacji prognozowanej obejmują wykorzystywa- nie aplikacji dostarczanych przez produ- centów łożysk, do realizacji w czasie rze- czywistym takich zadań, jak: monitoring drgań, analiza częstotliwościowa, kontrola współczynników prędkości obrotowej łożysk oraz analiza obwiedni drgań.
Monitoring drgań
Elementy toczne, bieżnie wewnętrzne, bieżnie zewnętrzne oraz koszyki łożysk dają złożone oznaki drgań. Narzędzia kon- serwacji prognozowanej mierzą różne cha- rakterystyki drgań w czasie i porównują zmiany ze znanymi poziomami drgań. Ustawione w oprogramowaniu analitycz- nym poziomy alarmów wstępnych oraz alarmów właściwych wskazują na wystą-
pienie zmiany stanu technicznego łożysk, ponieważ drgania oddziałują na ich bież- nie wewnętrzne i zewnętrzne.
Analiza częstotliwościowa
Łożyska toczne generują podczas normal- nej pracy drgania o charakterystycznej częstotliwości. Uszkodzenie, takie jak np. wykruszenie, zmniejsza amplitudę tych drgań, a wzrasta szum szerokopasmowy. Narzędzia analityczne konserwacji pro- gnozowanej porównują wzorce w często- tliwościach harmonicznych, wstęgach bocznych częstotliwości oraz danych prze- biegów czasowych, umożliwiając wcze- śniejsze i niezawodne wykrycie awarii.
Współczynnik prędkości obrotowej łożysk
Narzędzia konserwacji prognozowanej po- trafią też monitorować współczynnik pręd- kości obrotowej albo częstotliwość prze- taczania podzieloną przez częstotliwość obrotów wału w celu wskazania zmian
w pracy łożyska. Np. nadmierne smaro- wanie lub niedostateczne obciążenie mogą powodować poślizgi, które zmniejszają ten współczynnik poniżej wartości normal- nych. Wyższe od normalnego współczyn- niki prędkości obrotowej wskazują na nadmierne obciążenie, zbyt duży luz we- wnętrzny lub niedostateczne smarowanie.
Testy obwiedni częstotliwościowej
Łożyska mogą ulec uszkodzeniu w krót- kim czasie. Testy obwiedni częstotliwo- ściowej pozwalają na wykrycie początko- wych symptomów uszkodzeń w łożyskach tocznych poprzez wyodrębnianie wyso- koczęstotliwościowych impulsów ener- gii, spowodowanych przechodzeniem ele- mentu tocznego przez uszkodzone miej- sce na bieżni. Usuwanie i analizowanie komponentów częstotliwości, które pasują do odpowiadającego sygnału czasowego pomiarów drgań, wykrywa takie drgania, które mogą zostać zamaskowane przez inne drgania oraz szumy w systemie.
Podsumowanie
Czujniki i oprogramowanie analityczne nie są w stanie dokonać wymiany uszko- dzonych części na nowe ani zastąpić czło- wieka w podejmowaniu decyzji. Jednak automatyzowanie analityki związanej
z utrzymaniem ruchu pozwala pracowni- kom skupić się na optymalizowaniu prze- pływów roboczych oraz zwiększaniu nie- zawodności systemu.
Scott Moeller jest menedżerem produktu w firmie Motion Industries.
www.utrzymanieruchu.pl
Konserwacja zapobiegawcza: obniżenie kosztów, rozwój nowych modeli biznesowych
Według Bitkom – Niemieckiego Federalnego Stowarzyszenia Technologii Informacyjnych – sektor budowy maszyn jest nadal najsilniejszym motorem wzrostu w aplikacjach Przemysłu 4.0,
a za nim plasują się sektory motoryzacyjny i elektroniczny. Coraz więcej firm korzysta z nowych możliwości cyfrowych, aby poprawić wydajność i zmniejszyć koszty związane z produkcją, łańcuchem dostaw i konserwacją.
niu produkcji poprzez MES (Manufactu- ring Execution System), czyli systemach wspierających realizację produkcji.
W tym celu należy określić odpowied- nie parametry procesowe przez dokładne pomiary i przedstawić je do analizy, aby móc podejmować decyzje przyjazne dla użytkownika. Procesy zarządzania pro- dukcją już teraz opierają się na dużych ilościach danych, w tym na prognozach sprzedaży w kwestii planowania. Zarzą- dzanie rzeczywistym procesem produk- cyjnym wymaga jednak również plano- wania zasobów i optymalizacji procesów łańcucha dostaw. Oprócz gromadzenia danych eksploatacyjnych coraz większego znaczenia nabiera cyfrowy zbiór danych
Stefan Selke
W dziedzinie innowacji cyfro- wych wiele firm zakończyło
już fazę testów i optymalizacji, a obecnie dąży jedynie do poprawy swojej
globalnej konkurencyjności w zrównowa- żony sposób. W dzisiejszych czasach firmy
są w stanie zarządzać wszystkimi proce- sami biznesowymi za pomocą zdefiniowa- nych wskaźników wydajności. Coraz wię- cej firm polega teraz na narzędziach zarzą- dzania sprzedażą poprzez systemy CRM (Customer Relationship Management),
na optymalizacji marketingowej poprzez cyfrową ocenę wyników oraz na planowa-
MARZEC/KWIECIEŃ 2020
23