Page 31 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 31
Zwiększanie efektywności fabryki rozpoczyna się od zlikwidowania luki między różnymi generacjami siły roboczej. Pokolenie X może pomóc w połączeniu tradycyjnych aplikacji przemysłowych z produk- cją cyfrową. Jednym z jej elementów są technologie i urządzenia mobilne. Jakie są korzyści wynikające z ich wdrożenia na hali fabrycznej i w jaki sposób można to zrobić?
nowszych technologii, a w szczególności mobilnych urządzeń i technologii dedyko- wanych dla przemysłu.
W ostatnich latach sporo uwagi poświęca się ludziom z pokolenia Y, czyli tzw. milenialsom (urodzeni w latach 80–90 XX w.), po części z powodu istnie- nia luki pomiędzy nimi a starzejącym się pokoleniem baby boomers (ludzi urodzo- nych w czasach wyżu demograficznego po II wojnie światowej, tj. w latach 1946– 64). Pracownicy z pokolenia X są młodsi od tych z pokolenia baby boomers, nato- miast starsi od milenialsów i dzięki temu mogą stanowić swego rodzaju pomost słu- żący zlikwidowaniu przepaści między naj- starszymi i najmłodszymi, aby zwiększyć ogólną efektywność fabryk dzięki zrozu- mieniu tradycyjnej technologii analogowej oraz zaadaptowaniu nowoczesnych tech- nologii mobilnych.
Podejście do różnic między pokole- niami powinno się zmienić, tak aby skon- centrować się na ludziach z pokolenia X oraz połączeniach, które oni mogą stwo- rzyć. Ludzie z pokolenia X nie urodzili
się w świecie wszechobecnej technologii, rozwijała się ona dopiero w ich czasach. Pamiętają czasy, gdy nie było jeszcze ani telefonów komórkowych, ani komputerów PC. Powinni być tą generacją, która łączy tradycyjne metody analogowe oraz epokę informacji cyfrowych.
Wyobraźmy sobie, że ludzie z pokolenia baby boomers to fabryka wykorzystująca tradycyjne technologie analogowe, zaś milenialsi to zasadniczo mobilne kompu- tery i urządzenia połączone w sieci w epoce produkcji cyfrowej. Ponieważ między
tymi dwiema grupami istnieje duży kon- trast i dochodzi do wielu konfliktów, to
↖ Pokolenie X – pomost między pokoleniami baby boomers i milenialsów.
Nate Kay
Lindsey Kielmeyer
Dzięki wykorzystywaniu umiejęt- ności interpersonalnych pokole- nia X (pokolenia ludzi urodzo- nych w drugiej połowie XX w. w USA
w latach 1961–1980), zrozumienia pro- cesów realizowanych w fabrykach przed dokonaniem znaczących postępów tech- nologicznych w ostatnich trzech dekadach oraz po ich dokonaniu, firmom produk- cyjnym łatwiej jest realizować programy mentoringowe, w których biorą udział starsi i młodsi pracownicy. Mają one na celu doprowadzenie do takiej sytuacji,
w której wszyscy pracownicy są zaanga- żowani w koncepcje wykorzystania naj-
FABRYKA 4.0
Od tradycyjnych technologii do cyfrowych
Korzyści płynące z mobilności
MARZEC/KWIECIEŃ 2020
29
Pracownik
z pokolenia baby boomers
Świat analogowy
Pracownik z pokolenia x
Pracownik z pokolenia milenialsów
Świat cyfrowy
Źródło: Martin CSI