Page 33 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 33

www.utrzymanieruchu.pl
kami cyberbezpieczeństwa. Sprzęt auto- matyki przemysłowej, taki jak progra- mowalne sterowniki PLC oraz systemy SCADA, często funkcjonuje w prywatnej, lokalnej sieci i w większości przypadków powinien tam pozostać.
Nie oznacza to, że sprzęt ten musi działać jak w zabezpieczonym sejfie, odcięty od dostępu z zewnątrz. Jedną
z metod uzyskiwania takiego dostępu
jest stworzenie swego rodzaju przemy- słowej strefy zdemilitaryzowanej (demi- litarized zone – DMZ, strefa ograniczo- nego zaufania). Strefy DMZ, wykorzysty- wane w wielu aplikacjach IT, umożliwiają bezpieczny dostęp mobilny do przemy- słowych systemów sterowania (industrial control systems – ICS). Strefy zdemilitary- zowane utrzymują izolację pomiędzy pry- watną, lokalną siecią automatyki a połą- czoną z Internetem siecią biurową. Umoż- liwiają tym dwóm sieciom wzajemne komunikowanie się za pośrednictwem zapory (firewall) lub innego kontrolowa- nego punktu dostępowego.
W efekcie zamiast scalania sprzętu automatyki bezpośrednio z siecią przed- siębiorstwa lub dawania temu sprzętowi bezpośredniego dostępu do Internetu, można utworzyć zakładową strefę DMZ przy wykorzystaniu takich urządzeń, jak sieciowe bramy brzegowe, komputery proxy oraz wirtualne sieci prywatne (VPSN). Taka strefa umożliwi cyberbez- pieczny i kontrolowany dostęp do auto- matyki sterującej w fabryce za pomocą urządzeń mobilnych, również do tych zlo- kalizowanych na najniższych poziomach hierarchii sieciowej. Urządzenia mobilne oraz inne z dostępem publicznym przez Internet mogą wtedy uzyskać dostęp do informacji dotyczących systemu sterowa- nia poprzez strefę DMZ.
Pokolenie X jako połączenie najstarszej i najmłodszej generacji pracowników
Pracownicy z pokolenia X posiadają umie- jętności potrzebne do zbudowania pomo-
stu łączącego dwie znacznie różniące się generacje: baby boomers i milenialsów. Przechodząc na technologię mobilną, pro- ducenci mogą przyciągnąć pracowni-
ków z pokolenia milenialsów oraz czerpać korzyści ze zwiększonej wydajności pracy i produkcji czy skrócenia czasu wymaga- nego na lokalizowanie i usuwanie awa- rii, a także prace związane z utrzymaniem ruchu w fabrykach.
Nate Kay jest kierownikiem projektu, a Lindsey Kielmeyer – koordynatorem marketingu w firmie MartinCSI.
Online
Więcej artykułów na temat rozwią- zań mobilnych znajdą Państwo
na naszej stronie internetowej: www.utrzymanieruchu.pl


































































































   31   32   33   34   35