Page 18 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu III kwartał 20123
P. 18

Porady
KONSERWACJA I NAPRAWA
Campbell Archibald
Optymalizacja wydajności turbin gazowych poprzez planowe
konserwacje i naprawy
Turbiny gazowe są wydajnymi i niezawodnymi źródłami energii, które napędzają generatory w krajowych elektrowniach, a także w mniejszych zakładach przemysłowych.
Popularność turbin gazowych na całym świecie jako źródła energii mechanicznej podkreśla wydajność i niezawodność, jaką można osiągnąć. Zakres kon- strukcji, od pochodnych lotniczych po wielkoska- lowe sztuki wytwarzania energii, oznacza, że można
dostosować je do szerokiego zakresu zastosowań. Ich elastycz- ność jest zwiększona dzięki możliwości częstego uruchamia- nia/zatrzymywania, ale to sprawia, że planowana kontrola i konserwacja są jeszcze ważniejsze, szczególnie w zastosowa- niach o zwiększonym ryzyku korozji.
Co więcej, wyższe temperatury pracy i naprężenia me- chaniczne stwarzają potrzebę stosowania zaawansowanych technologicznie komponentów i procesów renowacyjnych. Ogólnie rzecz biorąc, czynności naprawcze polegają na usu- waniu i ponownym nakładaniu powłok, odbudowie geometrii poprzez spawanie oraz odmłodzeniu stanu materiału poprzez odpowiednią obróbkę cieplną. Zaawansowane procedury odnawiania obejmują również zmiany w materiałach, powło-
kach lub projektach, które mają na celu poprawę wydajności i wydłużenie okresów między zaplanowanymi czynnościami konserwacyjnymi.
Ocena przydatności do użytku
Podstawowe zasady działania turbiny gazowej są stosunkowo proste, ale jej komponenty muszą radzić sobie z wysokimi temperaturami i pracować w bardzo wąskich tolerancjach. Wysoce wyspecjalizowane części i procesy produkcyjne są wykorzystywane do tworzenia komponentów turbiny i muszą być odpowiednio konserwowane, aby zapewnić stałą wydaj- ność i niezawodność.
Regularne zbieranie danych z czujników w całej instalacji dostarcza ważnych informacji na temat wibracji, temperatur, ciśnień i mocy turbiny. Dane te są zestawiane i oceniane w celu określenia wszelkich anomalii w ramach raportu serwisowego, który identy kuje problemy, które należy potraktować prioryte- towo i zająć się nimi, zanim spowodują poważne uszkodzenia.
16 III kwartał 2023
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU – www.utrzymanieruchu.pl


































































































   16   17   18   19   20