Page 48 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu I Kwartał 2024
P. 48

Przemysł 4.0
SIECI PRZEMYSŁOWE
Marcin Pleszko, Sagra Technology
DPA w praktyce:
efektywność i bezpieczeństwo w sprzątaniu
linii produkcyjnych
Systemy DPA, czyli Digital Process Automation, służą do automatyzacji i optymalizacji procesów biznesowych. Dobrze sprawdzają się w przypadku zadań polegających na powtarzalnych
czynnościach i wymagających postępowania zgodnie z przyjętym standardem czy procedurą.
Te wszystkie czynności może objąć zdigitalizowany proces, uwzględniający nie tylko kolejne etapy realizacji zadania, ale także wiele scenariuszy dostosowanych do różnych sytuacji, które mogą wydarzyć się po drodze.
Wdrożenie aplikacji DPA w branży usług sprzątania obiektów przemysłowych Przykładem niech będzie wdrożenie aplikacji DPA dla  rmy usługowej specjalizującej się w sprzątaniu obiektów przemy- słowych. W tym konkretnym przypadku  rma zajmuje się utrzymaniem czystości w zakładzie produkcyjnym z branży spożywczej. Dbałość o czystość dla producentów żywności to obowiązek, wynikający z obostrzeń prawnych. Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo żywności oraz utrzy- manie jakości produktów. To nie wszystko, niezwykle ważne są w tym sektorze także wizerunek i wiarygodność, których naruszenie może mieć naprawdę poważne konsekwencje. Czystość linii produkcyjnej to w tej branży priorytet, o czym doskonale wiedzą przedsiębiorcy, przywiązując do tego pro- cesu dużą wagę i przeznaczając na to znaczące środki.
Cyfrowa transformacja procesu czyszczenia linii produkcyjnej
W opisywanym przypadku  rma specjalizująca się w usłu- gach czyszczenia linii produkcyjnych ma strukturę rozpro- szoną. Jej pracownicy są przypisani do konkretnych zakła- dów, w których wykonują usługę na rzecz zakładu. Jest to najczęściej usługa czyszczenia pomieszczeń zakładu wraz z linią produkcyjną.
Naszym zadaniem było opisanie i przeniesienie proce- sów do rzeczywistości cyfrowej w taki sposób, aby rapor- towanie działań przebiegało szybko, bez zbędnych kliknięć w aplikacjach, przy zachowaniu maksymalnej ilości rejestro- wanych danych. Największym wyzwaniem było tutaj zabez- pieczenie odpowiedzialności, bo  rma, której nasz klient świadczył usługę, jako producent żywności podlega suro- wym restrykcjom związanym z utrzymaniem jakości wytwa- rzanych produktów. Musieliśmy znaleźć sposób na najlepsze zabezpieczenie kontrahenta przed niewłaściwie wykonaną usługą, na zarządzanie niezgodnościami i wprowadzenie
elektronicznego nadzoru, który w razie wystąpienia niezgod- ności uruchomi błyskawiczną komunikację do wszystkich zainteresowanych stron.
Prace zaczęliśmy od inwentaryzacji dotychczasowego procesu realizowanego w 100% „na papierze". Codziennie w jednym tylko zakładzie drukowano kilkadziesiąt stron do- kumentacji na potrzeby kontroli jakości i raportowania wy- konania usługi. Naszym celem było odwzorowanie cyfrowe- go protokołu poprawnie wykonanej usługi czyszczenia linii produkcyjnej, ale jednocześnie dostosowanie całego procesu do wersji cyfrowej. Przenoszenie wprost „z papieru” na po- stać cyfrową to zazwyczaj gwarancja porażki. Dla brygadzi- stów musieliśmy dostarczyć aplikację, która z jednej strony wskaże co kontrolować, a jednocześnie zaprezentuje cały po- prawnie przebiegający proces. W tym przypadku kluczowe znaczenie miały następujące parametry: temperatura wody użytej do mycia, rodzaj środka myjącego i jego stężenie oraz rodzaj i stężenie środka dezynfekującego. Potrzebowaliśmy też możliwości zarejestrowania wszelkiego rodzaju niezgod- ności, łącznie z możliwością dołączenia zdjęcia jako dowodu zrealizowania usługi, ale także wszelkich nieprawidłowości czy przeszkód. Warto wspomnieć, że takie zdjęcie, wraz z za- pisanymi metadanymi w postaci daty i godziny wykonania, określeniem lokalizacji oraz informacją o autorze i zadaniu w ramach którego zostało wykonane, jest tutaj nie tylko do- wodem, ale i cenną daną, która może być następnie podda- wana dalszym analizom.
Czyszczenie linii produkcyjnej w tym wypadku jest ści- śle związane z kontrolą jakości, nieodzowną w przemyśle spożywczym. Wszystko to musieliśmy uwzględnić, przeno- sząc całą procedurę do świata cyfrowego. Szczególną uwagę poświęciliśmy zagadnieniom związanym z kontrolą jakości oraz wymaganiom jakie określili menadżerowie, którzy po- trzebowali wdrożenia monitoringu, raportów, powiadamia- nia o wszelkich nieprawidłowościach oraz analityki efektyw-
46 I kwartał 2024
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU – www.utrzymanieruchu.pl


































































































   46   47   48   49   50