Page 9 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu I Kwartał 2024
P. 9
w ubiegłym roku i zgodnie z prognozami będą nadal - elastyczność, możliwości rozwo- ju i programy motywacyjne. Stymulująca dla pracowników okazała się premia za wyniki i długoterminowy plan motywacyjny. Dlate- go standardem w wielu branżach są dziś pro- gramy LTI (ang. long term incentives). Orga- nizacje, które ich nie oferują, są postrzegane jako mniej atrakcyjni pracodawcy. Jednak na tym lista oczekiwań się nie kończy.
- Bardzo często kandydaci oczekują też, że będą mieli poczucie wpływu – chcą o czymś realnie decydować. Chcą poczuć, że są trakto- wani po partnersku. Odbiór spotkania rekru- tacyjnego jako takiego to jedno, ale drugie to negocjacje, gdzie coraz częściej kadra mene- dżerska pyta o możliwość otrzymania części pakietu nansowego na np. udziały w spółce. Ludzie, którzy są na wysokich stanowiskach i mają ogromną wiedzę, chcą poczuć, że bu- dują coś więcej dla siebie niż tylko pensję i bo- nus roczny. Pojawia się myślenie re eksyjne na zasadzie „jestem już na zaawansowanym poziomie seniorskim, nikomu nie muszę już nic udowadniać, ponieważ udowodniłem już sobie i światu. Teraz już chcę sobie przygoto- wać te najbliższe 10 lat w kontekście przyszłej emerytury.” Bo to jest przecież faktycznie 10- 15 ostatnich lat, aby zbudować swój kapitał emerytalny - zauważa Paweł Wierzbicki, Exe- cutive Director Page Executive.
Aktualności
NOWOŚCI
Czy Zielony Certyfikat sprawdzi się w branży FMCG?
Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na to, w jaki sposób jest produkowana żywność, a także skąd pochodzi. Większa świadomość ekologiczna Polaków to ważny sygnał dla firm. Te chcą produkować
w sposób przyjazny środowisku naturalnemu, ale i zwiększać sprzedaż. Pomoże w tym Zielony Certyfikat. Czym jest ten dokument i jak wpływa na branżę FMCG? Dlaczego ostatnimi czasy wokół Zielonych Certyfikatów jest sporo kontrowersji?
Podejście zrównoważone
i inkluzywne
Trudności, z jakimi w ostatnich miesiącach
mierzyły się rmy działające na polskim ryn-
ku, nie zahamowały trwających w organiza-
cjach procesów, stanowiących odpowiedź na
obserwowane zmiany społeczne i wyzwania
środowiskowe. Świadczy o tym wciąż rosną-
ce znaczenie takich obszarów jak ESG czy
DE&I i wzrost zapotrzebowania na eksper-
tów w tych dziedzinach. Zagadnienia te zy-
skały na znaczeniu także w oczach samych
kandydatów. W swoich decyzjach o przyjęciu
lub odrzuceniu oferty, uwzględniali oni takie
aspekty, jak choćby korzyści dla społeczeń-
stwa, wynikające z działalności danej spół-
ki. Działaniami potencjalnego pracodawcy
w obszarze zrównoważonego rozwoju więk-
sze zainteresowanie przejawiali kandydaci
na stanowiska Top Executives. Na uwagę za-
sługuje także zmiana poziomu wynagrodzeń
w tym obszarze. W związku z rosnącym za-
potrzebowaniem na role w tym zakresie, oso-
by odpowiedzialne za ESG mogły liczyć na
wyraźnie korzystniejsze warunki nansowe
niż przed rokiem. n o środowisko naturalne, a jej produkty powstają
Wprowadzenie Zielonego Cer-
ty katu w branży FMCG może
stanowić kluczowy krok dla rm
dążących do produkcji bardziej zrówno- ważonej i ekologicznej. Konsumentom co-
raz bardziej zależy na tym, aby produkty, które spożywają, były wytworzone w sposób przyja- zny dla środowiska. W związku z tym, Zielony Certy kat może stać się nie tylko narzędziem potwierdzającym dbałość o planetę, ale rów- nież skutecznym narzędziem marketingowym zwiększającym atrakcyjność produktów.
Zielony Certy kat to dokument potwier- dzający, że produkt został wytworzony z posza- nowaniem środowiska naturalnego. Producen- ci, którzy spełniają określone normy dotyczące zrównoważonej produkcji, mogą otrzymać ten certy kat, co stanowi publiczną deklarację ich zobowiązań do ochrony środowiska.
z poszanowa-
niem środowi-
ska naturalnego
– wyjaśnia Adrian Wachelka z INERGIS.
Zielony Certy kat w branży FMCG to nie tylko deklaracja ekologiczności, lecz także strategiczny krok, który może przyczynić się do sukcesu biznesowego. Firmy, inwestując w zrównoważoną produkcję, zarówno reagu- ją na oczekiwania konsumentów, jak i budują fundamenty dla długoterminowej, ekologicz- nej strategii biznesowej. Co daje posiadanie Zielonego Certy katu?
• Pokazujemy, że jesteśmy eko. Klienci coraz
bardziej zwracają uwagę na etykietowanie produktów i informacje o ich produkcji. Zielony Certy kat stanowi jednoznaczny sygnał, że rma przywiązuje wagę do eko- logicznego podejścia do produkcji.
• Wzrost sprzedaży. Wzrastająca świado- mość ekologiczna przekłada się na prefe- rowanie przez konsumentów produktów o Zielonym Certy kacie. Firma, posiada- jąca takie wyróżnienie, może zyskać prze- wagę konkurencyjną, co może przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
• Wsparcie działań proekologicznych. Po- siadanie Zielonego Certy katu to ak- tywne zaangażowanie w proekologiczne praktyki. Firmy zyskują tym samym apro- batę konsumentów, którzy chcą wspierać przedsiębiorstwa, dbające o ochronę śro- dowiska.
Kontrowersje wokół Zielonego Certyfikatu
Pod koniec sierpnia opublikowane zosta- ło rozporządzenie Ministra Klimatu i Śro- dowiska z dnia 28 sierpnia 2023 r. dotyczące zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wy- tworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2024 r. Liczba wygenerowa- nych Zielonych Certy katów odpowiada ilości energii wyprodukowanej przez dane źródło. W ciągu dwóch lat poziom obowiązku w przy- padku zielonych certy katów spadł z 18,5% do zaledwie 5%. Pierwotnie resort klimatu suge- rował, by obowiązek OZE dla zielonych cer- ty katów wyniósł 11% w 2024 roku – podaje Globenergia.
– Zbyt wysokie ryzyko regulacyjne nie jest niczym dobrym. Potrzebna jest stabilność, by rmy chciały inwestować w odnawialne źródła energii. Zakup lub wytworzenie we własnym zakresie (np. przez posiadanie instalacji fotowol- taicznej) Zielonych Certy katów to doskonały atut rmy z obszaru FMCG. Ta pokazuje, że dba
n
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU – www.utrzymanieruchu.pl
I kwartał 2024 7