Page 4 - Dodatek Smary i Oleje 2025
P. 4

Smary i oleje 2025
DODATEK SPECJALNY
2. Zwiększone straty związane z ubijaniem lub rozpryskiwa- niem oleju oraz dodatkowe ogrzewanie: Dotyczy to monto- wanych pionowo i poziomo reduktorów z silnikiem lub wej- ściem na górze. Będą one wymagały wyższego poziomu oleju, aby zapewnić smarowanie przekładni pierwszego stopnia. Takie warunki pracy powodują zwiększone straty związane z ubija- niem lub rozpryskiwaniem oleju oraz dodatkowe nagrzewa- nie się wewnątrz przekładni. W przypadku takich zastosowań należy rozważyć, czy wymagane jest zastosowanie akcesoriów, takich jak komora rozprężna oleju.
Ilustracja 5: Napęd zębaty progresywnej pompy wnękowej. Dzięki uprzejmości: Upper Occoquan Service Authority
3. Wentylacja: Wiele reduktorów jest wyposażonych w od- powietrznik zaprojektowany dla pozycji podstawowej w celu wyrównania różnic ciśnienia powietrza między wnętrzem prze- kładni a otaczającą atmosferą. Przed uruchomieniem reduktora należy upewnić się, że odpowietrznik jest prawidłowo ustawio- ny w stosunku do orientacji montażowej.
Znaczenie rutynowej analizy oleju
w skrzyniach biegów
Regularne monitorowanie stanu oleju i śledzenie trendów wy- dajności oleju dla każdego elementu wyposażenia ma kluczowe znaczenie dla ustalenia optymalnych harmonogramów kon- serwacji smarowania i okresów wymiany. Zaleca się wymianę oleju przekładniowego, jeśli analiza oleju wykaże którekolwiek z poniższych:
• Zmiana lepkości o około 10% lub więcej (dotyczy klasy lep-
kości ISO w temperaturze 40°C).
• Obecność cząstek zanieczyszczeń (takich jak krzem, kurz,
brud lub piasek) przekraczająca 25 części na milion (ppm,
ISO 4406:99).
• Zawartość żelaza przekraczająca 150-200 ppm.
• Zawartość wody przekraczająca 0,05% lub 500 ppm (ASTM
D6304).
Testy liczby kwasowej wskazują na znaczny rozkład oksyda- cyjny oleju i wynikający z tego spadek wydajności, zgodnie z ASTM D664.
Posiadanie odpowiedniej wiedzy na temat prawidłowych technik montażu i opcjonalnych akcesoriów zwiększy nieza- wodność, kontrolę i monitorowanie przekładni. Niewystarcza- jące smarowanie może prowadzić do kontaktu krytycznych elementów, takich jak koła zębate i łożyska, metal-metal, co pro- wadzi do tarcia i ostatecznie do uszkodzenia tych elementów, a ostatecznie do przedwczesnej awarii przekładni.
Ilustracja 6: Awaria zębnika spowodowana niskim poziomem oleju. Dzięki uprzejmości: Upper Occoquan Service Authority
Ilustracja 7: Awaria zębnika spowodowana niskim poziomem oleju. Dzięki uprzejmości: Upper Occoquan Service Authority
I odwrotnie, nadmiar oleju może prowadzić do niestabilno- ści termicznej i może ograniczać przestrzeń dla rozszerzalności cieplnej podczas pracy, wywierając w ten sposób nadmierny na- cisk na uszczelki i powodując ich awarię.
Zalecane zabezpieczenia i akcesoria do przekładni
• Przełącznik temperatury.
• Przełączniki wibracyjne.
• Wskaźniki/przełączniki poziomu oleju.
• Filtry pochłaniające wilgoć na odpowietrzniku.
• Zabezpieczenie silnika przed przeciążeniem/niedociąże-
niem.
• Komora rozprężna oleju.
Ramin Sa khani, MLE, CMRP, VCAT-II, jest specjalistą
ds. niezawodności w Upper Occoquan Service Authority. Od ponad 24 lat zajmuje się monitorowaniem stanu urządzeń obrotowych i niezawodnością konserwacji w przemyśle petrochemicznym i oczyszczania ścieków.n
4 IV kwartał 2024
SMARY I OLEJE 2025


































































































   2   3   4   5   6