Page 12 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu I kw. 2025
P. 12
Najlepsze praktyki
OPROGRAMOWANIE UTRZYMANIA RUCHU
Jak zbudować program
utrzymania ruchu
kompensatorów
Niezbędne jest opracowanie solidnego i niezawodnego programu utrzymania ruchu kompensatorów, które wymagają starannego utrzymania ruchu, ponieważ odgrywają istotną rolę wdostosowywAaniusiędorozszerzalnościcieplnej,wibracjiiinnychruchówwsystemachrurowych.
by zmaksymalizować żywotność komponentu Zaleca się, aby każdy element wyposażenia miał co naj- przemysłowego, każdy zasób musi być zgodny mniej jeden z tych dedykowanych programów konserwacji. ze standardową procedurą operacyjną i prze- Takie podejście zapewnia regularne i konsekwentne wykony- strzegać określonego programu UR. Programy wanie zadań konserwacyjnych.
te obejmują regularne kontrole i terminowe na-
prawy, aby zapobiec nieoczekiwanym awariom i kosztownym Rola zapobiegawczego utrzymania ruchu przestojom. Wdrażając kompleksową strategię, rmy mogą w programach UR
wydłużyć żywotność swojego sprzętu, poprawić standardy bez- pieczeństwa i zwiększyć ogólną produktywność.
Programy UR można ogólnie podzielić na trzy rodzaje: za- pobiegawcze utrzymanie ruchu (PM), utrzymanie ruchu opar- te na stanie (CBM) i naprawcze utrzymanie ruchu (CM).
• Zapobiegawcze UR: Ten rodzaj UR jest oparty na czasie
i zaplanowany w regularnych odstępach czasu, np. co mie- siąc, co rok lub co dwa lata. Obejmuje on rutynowe kontrole i serwisowanie w celu zapobiegania awariom sprzętu.
• UR oparte na stanie: CBM polega na monitorowaniu stanu sprzętu w celu podjęcia decyzji, kiedy należy przeprowadzić utrzymanie ruchu. Techniki takie jak analiza drgań, termo- gra a i testy akustyczne są wykorzystywane do oceny stanu sprzętu.
• Naprawcze UR: Podejście to odnosi się do pojawiających się problemów, koncentrując się na ich rozwiązywaniu po ich zi- denty kowaniu podczas regularnych operacji lub inspekcji.
W przeciwieństwie do innych urządzeń, kompensatory są często utrzymywane w ramach programów CM, w których problemy są rozwiązywane w miarę ich pojawiania się. Wdro- żenie programów PM może znacząco poprawić niezawodność operacyjną poprzez przejście od podejścia reakcyjnego do pre- wencyjnego. Nie tylko poprawia to wydajność, ale operatorzy mogą osiągnąć lepszą alokację zasobów, personel konserwa- cyjny może skupić się na proaktywnych zadaniach zamiast na ciągłym reagowaniu na sytuacje awaryjne, a częstotliwość i czas trwania nieplanowanych przestojów można zmniejszyć.
Podczas opracowywania programów UR ważne jest, aby wziąć pod uwagę rodzaje sprzętu i ich parametry operacyjne. Należy sporządzić kompleksową inwentaryzację całego sprzętu i maszyn, w tym szczegółowe zapisy specy kacji, warunków pracy i historii utrzymania ruchu.
Po ustaleniu, rozwój programu utrzymania ruchu specy- cznego dla aktywów obejmuje trzy kluczowe kryteria:
• Określanie krytyczności sprzętu. Zidenty kuj i nadaj prio-
rytet sprzętowi w oparciu o jego znaczenie dla operacji. Sprzęt krytyczny, który nie ma redundancji i może spo- wodować znaczny przestój w przypadku awarii, powinien otrzymać więcej uwagi.
• Przestrzeganie zaleceń producenta. Należy przestrzegać wytycznych dotyczących utrzymania ruchu dostarczonych przez producentów sprzętu. Zalecenia te są często częścią pozwoleń środowiskowych lub operacyjnych.
Foto 1: Przykłady kompensatorów monitorowanych w ramach programów zapobiegawczego UR.
Dzięki uprzejmości: Teadit Group
10 I kwartał 2025
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU – www.utrzymanieruchu.pl