Page 43 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu I kw. 2025
P. 43

Produkty
BOSCH REXROTH
Napęd Hägglunds utrzymuje ruch na śluzie Schaartor w LSBG Hamburg. Napęd hydrauliczny do ochrony miasta
LSBG Hamburg jest organizacją państwową odpowiedzialną za ulice, mosty i drogi wodne w Hamburgu. Do najważniejszych obiektów miasta należą śluzy - w szczególności central- na śluza Schaartor (Schaartorschleuse). Dzięki nowym hydraulicznym układom napędo- wym śluzy wkraczają w nową erę nieza- wodności.
Hamburska śluza Schaartor znajduje się u ujścia rzeki Alster do portu śródlądo- wego na Łabie.  luza składa się z komór po wschodniej i zachodniej stronie z jaza- mi segmentowymi po obu stronach, dzię- ki czemu nie tylko reguluje poziom Alster, ale także chroni przed prądami powodzio- wymi z Łaby. Gdy wszystkie cztery wrota są otwarte, przez śluzę przepływa 108 me- trów sześciennych wody na sekundę.
 luza, która została zbudowana po nisz- czycielskiej powodzi w latach 60-tych XX wie- ku, jest wspierana przez wrota od strony por- tu. Jednak duża część Hamburga znajduje się zaledwie cztery do sześciu metrów nad pozio- mem morza. Ponieważ Łaba ma normalną wy- sokość pływów od trzech do czterech metrów, miasto zatonęłoby w powodzi, gdyby te urzą- dzenia ochronne zawiodły. Niemniej jednak śluza zachowała swoją wieloletnią konstrukcję i - do niedawna - technologię napędu.
Najwyższy czas na wyeliminowanie ryzyka
Thomas Renner, dyrektor operacyjny LSBG Hamburg, zaniemówił, gdy zdał sobie sprawę, jak stara jest technologia napędu śluzy Schaar- tor. Ponieważ jednak działał on przez 50 lat, nie było natychmiastowej potrzeby jego wymiany. Nastąpiło to kilka lat później, gdy pojawiły się problemy we wschodniej komorze. Najpierw wymieniono same bramy, a następnie pojawiły się problemy z systemem napędowym bramy śluzowej.
Dodatkowym rozczarowaniem był fakt, że napęd nie został prawidłowo zaprojekowany. Istniejący napęd hydrauliczny został pospiesz- nie zainstalowany, gdy oryginalny napęd elek- tromechaniczny uległ awarii po zaledwie kilku latach. Niestety, wszystkie jego elementy zo- stały „wciśnięte” w małą przestrzeń przedziału maszynowego. Dostrzegając również nieład związany z silnikami, orurowaniem, olejem
i zastosowaniem nieobudowanego osprzętu, Renner doszedł do wniosku, że wysłanie tam swojego zespołu w celu naprawy jest niebez- pieczne - i uznał, że napęd musi zostać całko- wicie wymieniony.
Ponieważ jednostka napędowa jest zain- stalowana w górnej części śluzy, w maszynowni jest teraz wystarczająco dużo miejsca na kon- serwację i naprawy
Nareszcie większe pole manewru i rozwiązanie problemów
Po usunięciu starych komponentów napędu, w tym wszystkich kabli i syste- mów pomiarowych,  rma Klaas Siemens przygotowała nowy betonowy funda- ment z podporami. Silnik został na- stępnie zainstalowany w maszynowni, a jednostka napędowa została umiesz- czona na górze śluzy. Takie rozmiesz- czenie układu hydraulicznego oznacza, że w maszynowni jest teraz wystarcza-
jąco dużo miejsca na konserwację i naprawy. Silnik Hägglunds został zamontowany na no- wej podstawie w ramach istniejącej konstruk- cji. (Źródło obrazu: Hägglunds)
Nowy napęd działa idealnie od momentu instalacji - bez żadnych usterek. Zespół ser- wisowy Hägglunds wspiera LSBG Hamburg w zakresie konserwacji i szkoleń, ale tylko w celu uzupełnienia obecnych braków kadro- wych. LSBG Hamburg spodziewa się, że pod koniec pięcioletniej umowy serwisowej będzie dysponować wystarczającą liczbą doświadczo- nych pracowników, aby samodzielnie sprostać wszystkim wymaganiom serwisowym.
Jeszcze więcej hägglunds
w hamburgu w przyszłości
Ponieważ operacje we wschodniej komorze śluzy Schaartor przebiegają tak sprawnie, LSBG Hamburg zajmuje się teraz dalszymi pra- cami remontowymi. Obejmują one współpra- cę z  rmą Bosch Rexroth nad awaryjną pompą ręczną, która może być używana do przesu- wania bramy śluzy poza punkt samozamyka- nia, jeśli awaryjne zasilanie również ulegnie awarii. Planowane są również kolejne projekty z rozwiązaniami napędowymi Hägglunds. Za- chodnia komora śluzy Schaartor będzie miała własny napęd hydrauliczny, dla którego proces projektowy wkrótce się rozpocznie. Inna śluza w Hamburgu, śluza Tiefstack, zostanie wymie- niona za około 10 lat. Tutaj również planowane jest wykorzystanie napędów Hägglunds. ■
Więcej miejsca na lepsze rozwiązanie
LSBG Hamburg początkowo rozważał napęd elektromechaniczny, ale wkrótce stało się ja- sne, że w maszynowni nie ma miejsca na nie- zbędny sprzęt napędowy. Ponieważ Renner wywodzi się z branży żeglugowej, zwrócił się do znanego dostawcy rozwiązań hydraulicz- nych. Renner widział rozwiązania Hägglunds w dźwigach okrętowych i stacjach dokujących. W związku z tym skontaktował się z  rmą Bosch Rexroth i przedstawicielem  rmy Häg- glunds w Hamburgu, którzy zapewnili go, że napęd Hägglunds będzie idealny dla tej śluzy.
Jedną z zalet tego rozwiązania była moż- liwość  zycznego oddzielenia silnika hydrau- licznego od silników elektrycznych napę- dzających pompy, które sterują prędkością i kierunkiem obrotów wału. Jako rozwiązanie z napędem bezpośrednim, silnik hydraulicz- ny został osadzony bezpośrednio na wale. Współpracująca jednostka napędowa może być umieszczona w dowolnym i odpowied- nim miejscu - w tym przypadku na górze śluzy. Klaas Siemens,  rma, której zlecono budowę, nie pracowała wcześniej z hydraulicznymi sys- temami napędowymi Hägglunds. Ponadto w Niemczech wprowadzono niedawno nowe przepisy dotyczące jazów segmentowych, co miało wpływ na moc wymaganą dla układu hy- draulicznego. Jednak dzięki wsparciu zespołu Hägglunds wszystkie problemy zostały rozwią- zane, a proces instalacji napędu był prosty.
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU – www.utrzymanieruchu.pl
I kwartał 2025 41


































































































   41   42   43   44   45