Page 64 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu - Styczeń / luty 2020
P. 64
RAPORT
W opinii większości producentów jest to jednak tylko kwestia czasu: według 60% z nich sprzedaż smarów i olejów biodegra- dowalnych już dziś utrzymuje się na sta- bilnym poziomie, a 40% obserwuje nawet trend wzrostowy w tej grupie produktów. Opinia ta znajduje zresztą potwierdzenie w postawach ankietowanych czytelników: co trzeci z nich wskazał, że kwestia ekolo- gii jest dla niego bardzo istotna – na tyle,
że została uwzględniona w strategii dzia- łań przedsiębiorstwa. Zaś 2/3 zadeklaro- wało, że jest ona brana pod uwagę pod- czas dokonywania codziennych zakupów materiałów (rys. 6).
A ponieważ gospodarka smarownicza należy do tych dziedzin, które wywierają istotny wpływ na środowisko naturalne, można się spodziewać, że coraz więcej przedsiębiorców będzie aktywnie poszuki-
wało sposobów na marginalizację owego wpływu przez zastosowanie bardziej przy- jaznych środowisku olejów i smarów.
Dokąd zmierzasz, gospodarko smarownicza?
W opinii większości, bo aż 83% dostaw- ców środków smarnych dla przemysłu ów „ekologiczny” trend utrzyma się także
Dostawcy na temat outsourcingu
Pełny nadzór nad każdym aspektem
Artur Woźniak, menedżer ds. gospo- darki smarowniczej w firmie FUCHS Oil Corporation
Wszyscy podążamy z duchem czasu i korzy- stamy z coraz to nowszych rozwiązań, zarówno w życiu osobistym, jak i zawo- dowym. Ważne jest, aby dawały nam one wymierne korzyści, a takie właśnie przynosi outsourcing gospodarki smarowniczej. Każdy z klientów, który decyduje się na tego typu rozwiązanie, ma na celu osiągnięcie konkret- nych profitów, w tym przede wszystkim:
• usystematyzowanie i pełny nadzór nad gospodarką smarowniczą,
• wprowadzenie nowych rozwiązań IT, pozwa- lających na dokładną analizę otrzymanych danych,
• ujednolicenie dotychczas stosowanych środ- ków smarnych,
• pełny nadzór i jasno określoną odpowiedzial- ność za powierzone zadania,
• wymierne oszczędności finansowe.
Bardzo ważnym aspektem jest w dzisiejszych czasach również ochrona środowiska. Rygo- rystyczne przepisy dotyczące m.in. odbioru
i utylizacji odpadów powodują, że firmy szu- kają rozwiązań dających im gwarancję bez- pieczeństwa w zakresie nadzoru, segregacji
i pełnej kontroli w tym obszarze. Tego typu nadzór również wchodzi w zakres usługi out- sourcingu gospodarki smarowniczej, dzięki czemu klient może liczyć na pełny profesjona- lizm w tym zakresie.
Raz oddaną kontrolę trudno odzyskać
Marek Dębiński, kierownik Działu Serwisu Olejowego w firmie LOTOS Oil
Początkowo outsourcing gospodarki smarow- niczej cieszył się dużą popularnością z uwagi na restrukturyzację zakładów i wydziela-
nie kosztów pozaprodukcyjnych. Dążenie do redukcji wydatków, zmniejszenie liczby pra- cowników, pogorszenie sposobu eksploata- cji i rozproszenie służb utrzymania ruchu
do poszczególnych gniazd powodowało, że mechanicy musieli wykonywać każdy rodzaj zadań. W konsekwencji występowały trudno- ści w ich poprawnym wykonywaniu i pogor- szenie sposobu eksploatacji. Rozwiązaniem okazało się przekazanie zadań z zakresu gospodarki smarowniczej zewnętrznemu usługodawcy. Dostawca optymalizował pro- ces, wprowadzał nowe praktyki, monitoro- wał działania i ewidencję czynności. Zyski- wały obie strony.
W dłuższej perspektywie wadą takiego rozwiązania jest utrata doświadczenia i histo- rii eksploatacji. Obecnie wiele firm zastana- wia się, czy skorzystać z zewnętrznych usług smarowania, czy pozostawić je w gestii służb utrzymania ruchu. Taka sytuacja ma miej- sce szczególnie w zakładach, gdzie produkcja związana jest z wytwarzaniem nowych mate- riałów.
Usługodawca zewnętrzny dostrzeże to, co umknęło naszej uwadze
Robert Gałkowski, ekspert techniczny w firmie Shell Polska
Jak pokazały wyniki badania Shell Lubricants „Odkrywanie Przemysłu 4.0”, aż 84% firm produkcyjnych w Polsce planuje skorzystać ze wsparcia dostawcy środków smarnych. Nasze doświadczenia to potwierdzają. Klienci Shell, którzy dążą do zwiększenia wydajno- ści, redukcji ryzyka wystąpienia przestojów
i obniżenia wskaźnika TCO, czyli całkowitego kosztu użytkowania, inwestują w innowa- cyjne technologie i efektywne rozwiązania, m.in. oddają prowadzenie gospodarki sma- rowniczej w ręce specjalistów.
Proaktywna strategia konserwacji zakłada stosowanie odpowiednich środków smarnych i ich regularne badanie. Dzięki prowadze-
niu monitoringu stanu olejów można wykryć potencjalne problemy i podjąć skuteczne działania zapobiegające awariom, optymali- zując działania operacyjne w firmie. Specjali- ści są w stanie nie tylko w pełni wykorzystać możliwości nowoczesnych środków smarnych i usług, ale także zidentyfikować potencjał do oszczędności, który z perspektywy wewnętrz- nej może być niewidoczny.
62
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU