Page 84 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu - Styczeń / luty 2020
P. 84
e-wydanie
komunikacja między sobą, bez potrzeby odnoszenia się do centralnego sterownika. To na potrzeby właśnie takich aplikacji powstają technologie takie jak SERCOS III – jeden z pierwszych deterministycznych systemów magistralowych (bus). Trzeba jednak podkreślić, że system determini- styczny nie jest bezwzględnie wymagany do celów adaptacji koncepcji i rozwiązań technologicznych Przemysłu 4.0. Napęd może gromadzić dane czasu rzeczywistego i wysyłać je w postaci niedeterministycz- nej do systemów sterujących.
Biorąc pod uwagę tak bogaty wybór narzędzi i funkcji dostępnych w napę- dzie, ważne jest, aby wybrać odpowiednie z nich. Celem jest, aby osoba programu- jąca maszynę, nawet bez wcześniejszego doświadczenia z konkretnym typem pro- blemu, mogła mieć dostęp do tych funkcji i potrafiła ich używać.
Rozwiązanie leży w wykorzystaniu wypróbowanego i przetestowanego sys- temu bloków funkcyjnych PLC, który
może być wykorzystywany w sterowni- kach PLC typu IEC 61131-3, a nawet powiązany z popularnym programowa- niem schematów drabinkowych.
Istnieją różne bloki funkcyjne, a ich wybór zależy od indywidualnej aplika- cji. Zakres ich możliwości rozpoczyna się od wprowadzania korekt pozycji obiek- tów na przenośnikach, sterowania nawi- jarkami, aż po sterowanie ruchem w pętli zwrotnej, a nawet sterowanie złożonym ruchem w przypadku maszyn wykrawają- cych i pakujących.
Tworzenie interfejsu maszyny
Tworzenie interfejsu między człowiekiem a maszyną – kolejny nieodłączny element koncepcji Przemysłu 4.0 – wymagało poprzednio zaangażowania centralnego sterownika PLC wraz z systemem magi- stralowym, do dostarczenia kluczowych informacji na temat ustawień maszyny
i zmiennych danych do napędów. Dia-
gnostyka i status maszyny jest w takiej aplikacji przekierowywany do sterow- nika PLC, zanim zostanie wyświetlony na interfejsie HMI.
Mimo że nowoczesne systemy magi- stralowe pozwalają to osiągnąć, może
to jednak wymagać sporego wysiłku ze strony programisty, a jednocześnie może okazać się zbędne, gdyż wszystkie wy- magane informacje są gromadzone
w napędzie. Aby temu zaradzić, wiele współczesnych napędów ma wystarcza- jącą liczbę narzędzi wbudowanych, służą- cych do tworzenia interfejsu HMI. W nie- których przypadkach centralna jednostka PLC może nie być wymagana, ponie-
waż napęd może posiadać moduł wejść
i wyjść, które normalnie podpięte byłyby do jednostki PLC.
Kluczowym czynnikiem, który musi być kontrolowany, jest czas potrzebny na konfigurację i odbiór maszyny. Inte- ligentne napędy oferują obecnie zestaw narzędzi redukujących znacznie czas nie-
DIGITAL
MANUFACTURING
CONFERENCE
Konferencja i Wystawa 5 marca 2020, Hotel Ibis, Wrocław
Konferencja Digital Manufacturing Conference to pierwsza w Polsce konferencja poświęcona wyłącznie roli IT w procesie produkcji.
Jednodniowa konferencja zgromadzi informatyków z małych i dużych organizacji produkcyjnych, którzy będą mieli szansę dowiedzieć się, jak cyfryzacja procesów produkcyjnych
może szybko przekształcić ich przedsiębiorstwa.
Organizator
www.digitalmfg.pl