Page 83 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu - Styczeń / luty 2020
P. 83

Inteligentne systemy napędów pełnią ważną rolę w budowie maszyn, pozwalając na optymalizację ich konfiguracji i osiągów, oraz wspierają adaptację technologii i rozwiązań Przemysłu 4.0.
dostępu do poczty elektronicznej w tele- fonie komórkowym. Kolejnym oczekiwa- niem wobec Przemysłu 4.0 jest to, by systemy napędów mogły pobierać dane na temat funkcjonowania danej, obsługi- wanej maszyny i jej osiągów, a następnie konfigurować i przedstawiać te dane na zewnątrz.
Zaawansowane technologie napędów pozwalają producentom na implemen- tację nowych funkcji w napędach dzięki wbudowanym w nie technologiom, elimi- nującym potrzebę stosowania zewnętrz- nych jednostek sterujących PLC. Na przy- kład najnowsze napędy typu serwo mają programowalny kontroler zgodny z normą IEC 61131-3 z systemem operacyjnym. Pokazuje to, jaka zmiana dokonała się
w porównaniu z poprzednią generacją napędów o ograniczonej funkcjonalności.
Zrozumienie wpływu tych unowo- cześnień na działanie napędów wymaga czasu, ale współczesne napędy są w sta- nie rozwiązywać problemy ze sterowa- niem w czasie rzeczywistym, co stanowi najważniejszą zaletę wdrożenia w nich technologii Przemysłu 4.0. Eliminacja jednostek PLC i przejście funkcji bezpo- średnio do napędu wyklucza jakiekol- wiek opóźnienie i w ten sposób optymali- zowany jest cykl produkcji oraz poprawia się jego stabilność.
Synchronizacja
Jednakże, nawet gdy napęd jest wyposa- żony w odpowiednią funkcję lub narzę- dzie służące do rozwiązania określonego problemu, to jednak wciąż sporym wyzwa- niem jest synchronizacja poszczególnych ruchów w maszynie. Gdy system komu- nikacji magistralowej nie jest determini- styczny, rozwiązaniem dla napędów jest
Mike Lomax
Nowoczesne napędy mogą stać się aktywnymi uczestnikami działań
w procedurach utrzyma- nia proaktywnego, ponie- waż mogą być wyposa- żone w programy zdolne do wykonywania samo- diagnostyki i podstawo- wych czynności utrzyma- nia predykcyjnego.
Wraz z rozwojem Przemysłu 4.0 rośnie presja na producentów maszyn dotycząca szybszego dostarczania zaawansowanych technicznie maszyn, obsługiwanych przez mniejszą liczbę ludzi. Wzrasta też znaczenie pozy- skiwania w czasie rzeczywistym danych
w celu efektywnego sterowania i podej- mowania decyzji. Słowem kluczowym
w przypadku Przemysłu 4.0 jest łączność, sprawna transmisja danych i sygnałów między wszystkimi elementami procesu, nawet w fabrykach, w których rewolucja przemysłowa o nazwie Przemysł 4.0 jesz- cze się nie rozpoczęła. Ważne jest zatem, aby instalowane systemy i komponenty były co najmniej kompatybilne z wyma- ganiami Przemysłu 4.0 i miały możliwość łączenia się i wymiany danych w ramach wewnętrznych i zewnętrznych sieci.
O ile jest to stosunkowo łatwe do osią- gnięcia w przypadku nowych komponen- tów, wymiana całego istniejącego sprzętu po to, by sprostać wymaganiu kompa- tybilności, jest nierealna. Taka sytuacja doprowadziła do powstania bogatej oferty urządzeń, które oferują przynajmniej pod- stawową możliwość łączności z syste- mami Przemysłu 4.0, bez wpływu na układy logiczne automatyki.
Zwiększona funkcjonalność jest pod- stawowym wymaganiem wobec współ- czesnych napędów. Dlatego też nowocze- sne systemy napędów mają rozbudowaną inteligencję, by dokonywać precyzyjnych i złożonych przesunięć pozycji oraz ste- rować prędkością. Funkcji tych wymaga się od napędów w taki sam sposób, jak
e-wydanie
Inteligentne napędy w dobie Przemysłu 4.0
e1


































































































   81   82   83   84   85