Page 85 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu - Styczeń / luty 2020
P. 85
zbędny do pierwszego rozruchu maszyny, poprzez optymalizowanie ruchów i ich synchronizację w procesach.
Owe narzędzia do szybkiego urucho- mienia zostały zaprojektowane, by umoż- liwić napędom prace na wczesnym eta- pie testowania maszyny, nawet zanim ste- rowanie maszyny zostanie zainstalowane w systemie. Pozwala to na szybkie i łatwe testowanie układów mechanicznych maszyny z wykorzystaniem jedynie pod- stawowych narzędzi IT, takich jak tele- fony komórkowe i tablety, niezbędne do gromadzenia informacji.
Pomoc w procesach utrzymania ruchu
Nowoczesne napędy mogą stać się aktyw- nymi uczestnikami działań w procedu- rach utrzymania proaktywnego, ponieważ mogą być wyposażone w szereg progra- mów zdolnych do wykonywania samodia- gnostyki i podstawowych czynności utrzy- mania predykcyjnego, z minimalną ilością dodatkowej pracy programisty. Oprogra- mowanie to może zostać skonfigurowane
do ciągłego monitorowania stanu mecha- niki maszyny i stanu procesu w czasie rzeczywistym. Częścią monitorowania jest analiza przebiegu sygnału w poszukiwa- niu zmian temperatury, a także detekcja luzów mechanicznych, zwiększonego tar- cia i oznak przeciążenia.
Jeżeli nastąpi awaria, generowany jest odpowiedni kod, po czym jest on prze- kazywany do HMI. Jeżeli zaistnieje kry- tyczna usterka wymagająca zatrzymania maszyny, owa decyzja może zostać pod- jęta na poziomie napędu, co minimali- zuje straty produkcji i ryzyko uszkodze- nia maszyny.
Technologie wpisujące się w koncep- cję Przemysłu 4.0 zapewniają zwiększoną moc obliczeniową i funkcjonalność napę- dów inteligentnych. Stwarza to firmom wiele możliwości w zakresie optymali- zacji procedur programowania, produk- cji i utrzymania ruchu. Wraz z eliminacją potrzeby posiadania centralnej jednostki PLC lub przy ograniczeniu jej powszech- nego wykorzystania, bardziej zaawan- sowane maszyny mogą być tworzone
w znacznie krótszym czasie.
Mike Lomax jest menedżerem ds. elektryfi- kacji w firmie Bosch Rexroth.
Online
Koncepcja czwartej rewolucji prze- mysłowej polega m.in. na połącze- niu systemów fizycznych oraz rozwią- zań Przemysłowego Internetu Rze- czy (IIoT) w spójny komunikujący
się system. Klienci oczekują od pro- ducentów elastyczności, a produ- cenci dążą do jak najlepszego wyko- rzystania posiadanych zasobów
i jak najwyższej wydajności. Pod- stawą jest pełna automatyzacja na wszystkich etapach produkcji. Ważna jest zarówno łączność maszyny
z maszyną, jak i człowieka z maszyną. Proces digitalizacji produkcji musi
też objąć wszystkie wykorzystywane układy napędowe. Więcej na ten temat przeczytają Państwo w arty- kule „Nowoczesne układy napędowe w przemyśle”, dostępnym na naszej stronie: www.utrzymanieruchu.pl
e-wydanie
↘ Zaawansowane technologie napę- dów pozwalają pro- ducentom na wyko- rzystanie funk-
cji napędów dzięki wbudowanym w nie technologiom, które eliminują potrzebę imple- mentacji dodatko- wego, zewnętrz- nego sterownika PLC, co stanowi zmianę w porów- naniu z poprzednią generacją napędów o ograniczonej funk- cjonalności.
e3
Źródło: Bosch Rexroth