Page 10 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu III kwartał 20123
P. 10
Firma prezentuje
BOSCH REXROTH
Zrównoważony rozwój
to kwestia usług serwisowych
Przez długi czas zrównoważony rozwój nie był priorytetem w przemyśle produkcyjnym. Obecnie ulega to zasadniczej zmianie, ponieważ wiele czynników sprawia, że przemiany są nieuniknione. Wiele firm rozpoczęło już swoją transformację. Dzieje się tak dlatego, że wymagania i kierunki rozwoju przemysłu produkcyjnego prowadzą do wzrostu zainteresowania zrównoważonym
rWielu osobom zrównoważony rozwój kojarzy się przede wszystkim z ochroną środowiska. Jednak za tym hasłem kryją się nie tylko aspekty ekologiczne, ale także różno- rodne kwestie społeczne i ekonomiczne. Temat zrównoważonego rozwoju zadomowił się już w pełni w sektorze konsumenckim. Coraz więcej firm z sektora B2C specjalizuje się w regeneracji i sprzedaży używanych produktów. Teraz również sektor produkcyjny coraz bar- dziej otwiera się na zrównoważony rozwój i odkrywa ten aspekt jako ważny czynnik tworzenia wartości dodanej.
Klienci oczekują świadomości ekologicznej i spo- łecznej
Transformacja w kierunku zrównoważonego rozwoju została wywo- łana przez różne czynniki, takie jak brak materiałów w wyniku nie- doboru surowców czy przerwania łańcucha dostaw. Ważnym celem jest również ochrona naturalnych zasobów surowcowych, przyczy- niająca się do bardziej zrównoważonego rozwoju w przemyśle. Fir- my, które stawiają na zrównoważony rozwój, odnoszą wiele korzyści, takich jak wyższa efektywność, niższe koszty, mniejsze ryzyko, a tak- że większa konkurencyjność.
Świadomość ekologiczna i społeczna firmy jest dziś podstawo- wym kryterium zakupu dla klienta końcowego. Zrównoważony roz- wój jest pożądany w całym łańcuchu tworzenia wartości dodanej. Aby wprowadzić zrównoważoną produkcję, konieczne jest zatem uwzględnienie całego cyklu życia produktów. W świecie automaty- zacji niezbędna jest więc zmiana sposobu myślenia. Trzeba ugrun- tować nowe koncepcje, które będą wspierać zrównoważony rozwój na wszystkich istotnych poziomach. Odpowiedzią są usługi oparte na ekosystemie. Sprzyja to m.in. długiej żywotności, trwałości kom- ponentów oraz efektywności eksploatacji maszyn i urządzeń.
Osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju za pomocą usług serwisowych
Istotnym celem produktów i usług serwisowych przyczyniających się do zrównoważonego rozwoju jest zapewnienie długotrwałej do- stępności. Coraz więcej producentów już podczas projektowania zwraca uwagę na odpowiednią możliwość naprawy i długiej obsługi serwisowej. Koncepcje naprawy, wymiany i regeneracji mają zatem duży potencjał. Utylizacja niepotrzebnych już elementów automaty- ki stoi w sprzeczności z dzisiejszymi celami ekologicznymi i zasadą zrównoważonego rozwoju. Gospodarka o obiegu zamkniętym, któ-
8 III kwartał 2023
ozwojem i wspierającymi go usługami.
Regeneracja produktów wspiera zrównoważony rozwój (Źródło ilustracji: Bosch Rexroth)
ra skupia się na naprawie i regeneracji, jest coraz bardziej pożąda- na. Powszechnie stosowanymi założeniami są: naprawa w pierwszej kolejności, modernizacja, a zwłaszcza regeneracja produktów (ang. remanufacturing). Jako istotny czynnik zrównoważonej produkcji, regeneracja produktów zapewnia oszczędność energii i materiałów - a także przynosi korzyści pod względem kosztów dla klienta.
Oprócz koncepcji przedłużania dostępności i cyklu życia pro- duktów pojawiają się także nowe modele biznesowe, takie jak usłu- gi w chmurze czy modele leasingowe. Coraz większego znaczenia nabierają usługi cyfrowe, które na podstawie danych są w stanie np. zmniejszyć nieefektywność, a tym samym zoptymalizować procesy. Na przykład aplikacje serwisowe w chmurze mogą być wykorzysty- wane do monitorowania stanu maszyn i konserwacji zapobiegaw- czej w myśl konserwacji predykcyjnej (ang. Predictive Maintenance).
Cyfryzacja przemysłowych usług serwisowych znajduje wy- raz między innymi w usługach inteligentnych. Coraz większa licz- ba maszyn i produktów wyposażona jest w czujniki i podłączona do internetu. Inteligentne usługi są jednak czymś więcej niż funda- mentem dla cyfrowych modeli biznesowych, są również kluczowe dla profilowania klientów. W internecie rzeczy inteligentne usługi zbierają i analizują dane o klientach w oparciu o połączone w sieci, inteligentne systemy, a także platformy cyfrowe. Metoda profilo- wania klientów jest z powodzeniem stosowana w marketingu przy określaniu grup docelowych, pożądanych klientów i odpowiedniej komunikacji.
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU – www.utrzymanieruchu.pl