Page 22 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu III kwartał 20123
P. 22

Ludzie i zarządzanie
których zostały zaprogramowane, np. powtarzając ten sam zestaw działań na linii produkcyjnej. Ludzie natomiast, dzię- ki swoim zdolnościom percepcji, improwizacji, wykrywania i innym atrybutom, są niezawodni zarówno w określonej do- menie operacyjnej, jak i poza nią, ponieważ mogą stale się dostosowywać. Dlatego też niezawodność ludzi i maszyn nie może być mierzona w ten sam sposób. Technologia może ro- bić tylko to, o co ją poprosiliśmy, podczas gdy ludzie są w sta- nie tworzyć nowe procesy lub sytuacje, gdy pojawia się coś nieoczekiwanego.
Być może najbardziej odpowiednim przykładem ludzkiej zdolności adaptacji była reakcja na wstrząsy wywołane pan- demią COVID-19. Biznes jak zwykle wymagał kreatywnych obejść, aby utrzymać procesy produkcyjne w ruchu, podczas gdy pracownicy na prawie wszystkich poziomach pracowali z domu lub zarządzali procesami przy pomocy szkieletowych załóg. Pod wieloma względami adaptacje te zakończyły się sukcesem dzięki kreatywności i zdolnościom adaptacyjnym ludzi, a nie maszyn.
Wraz z rozwojem technologii, w szczególności automa- tyzacji w zakładach produkcyjnych, systemy stały się bardziej złożone. Wraz ze spadkiem cen przechowywania danych i po- jawieniem się systemów opartych na chmurze, coraz więcej informacji jest dostępnych do eksploracji danych, ale ogólnie rzecz biorąc, przemysł przetwórczy nie zainwestował milio- nów dolarów niezbędnych do zapewnienia, że dane mogą być skutecznie wykorzystywane.
Zarządzanie i eksploracja danych to działalność "ludzka". Dlatego też nie należy skupiać się na koncepcji zastąpienia lu- dzi maszynami. Zamiast tego należy położyć nacisk na wdro- żenie technologii, która może być efektywnie wykorzystywa- na przez ludzi na hali produkcyjnej.
Złożoność i zalety IoT
IoT i Przemysłowy Internet Rzeczy (IIoT) przyniosły jeszcze więcej złożoności, a także ogromne korzyści dla produkcji procesowej. IIoT połączył więcej komponentów, przyniósł więcej danych i połączeń, stworzył sytuacje, w których mniej osób jest potrzebnych do zarządzania procesami i przyspie- szył zarządzanie procesami produkcyjnymi. Jednak przy tych wszystkich wykładniczych - i stale rosnących - zmianach, wciąż pozostaje pytanie. Jak poradzimy sobie z tym, jak ludzie będą pracować i rozwijać się w tym szybko zmieniającym się środowisku?
Jeśli chcemy, aby technologia działała, musimy zaprojek- tować ją dla ludzi. Odnosząc się do listy Fittsa i zrozumie- nia czynników ludzkich, ważne jest, aby zdać sobie sprawę z prawdziwego znaczenia ludzi w środowisku produkcji pro- cesowej.
Procesy są obsługiwane przez wiele osób na różnych poziomach i w różnych lokalizacjach w organizacji. Nie ma jednej osoby, która wie wszystko. Na poziomie operacyjnym istnieje na przykład kilka zespołów. Każdy z nich ma inne
20 III kwartał 2023
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU – www.utrzymanieruchu.pl
Dzięki uprzejmości: eschbach
Dzięki uprzejmości: eschbach


































































































   20   21   22   23   24