Page 11 - Dodatek Smary i Oleje 2025
P. 11

Rysunek 4: Powszechnie stosowane smary w postaci stałej stosowane w smarach do łańcuchów i przenośników pracujących w ekstremalnych warunkach. Na zdjęciu w postaci suchej, ale zazwyczaj stosowane jako dyspersja w płynnym nośniku. Dzięki uprzejmości: JAX Inc.
6. Zakłady utylizacji białek (korozyjne, duże obciążenia)
Okoliczności, w jakich wykorzystywany jest sprzęt do uty- lizacji drobiu, wołowiny i wieprzowiny, narażają go na działa- nie żrących chemikaliów jako produktów ubocznych procesu. Łańcuchy stosowane w tych zakładach muszą być smarowane płynami posiadającymi dodatkowe środki ochrony przed ko- rozją środowiskową i produkcyjną.
7. Prasy do drewna konstrukcyjnego (ekstremalne tem- peratury i zanieczyszczenia)
Produkcja płyt OSB, płyt wiórowych i niektórych rodza- jów sklejki wiąże się z wysokimi temperaturami w wyjątko- wo trudnych warunkach. Łańcuchy i systemy przenośników na prasach ciągłych są narażone na temperatury zbliżające się do 600 ° F w systemie pieca, w którym obecne są chemika- lia i cząstki stałe. Nieodpowiednio działające środki smarne mogą powodować nadmierne pozostałości węgla w zagłębie- niach prętów przenośnika oraz na sworzniach i rolkach łańcu- cha. Problemów tych nie da się całkowicie uniknąć ze względu na proces. Oznacza to, że środek smarny musi również charak- teryzować się dobrym stopniem samorozpuszczalności, aby pomóc utrzymać działanie systemu przenośnikowego.
Smarowanie suchym filmem
w ekstremalnych warunkach
W obszarach tak gorących, że szybka degradacja lub ryzyko pożaru uniemożliwia smarowanie płynne, smarowanie ukła- dów łańcuchowych może czasami wymagać zastosowania smarów stałych. Stały środek smarny jest zwykle nakładany w postaci zawiesiny lub mieszaniny na ciekłym nośniku. Za- daniem nośnika jest umożliwienie ciałom stałym przepływu i penetracji do punktów zużycia, a następnie, tak czysto, jak to możliwe, zniknięcie. Spirytus mineralny, alkohole lub PAG są często ulubionymi płynami nośnymi ze względu na ich sto- sunkowo czyste parowanie lub szybkie odparowanie.
Chociaż smary z suchym  lmem mogą wykazywać wyjąt- kową redukcję tarcia i zdolność do pracy w wysokich tempera- turach, podobnie jak smary płynne, będą musiały być ponow- nie nakładane w regularnych odstępach czasu. Jedną z kwestii jest to, że cząstki stałe mogą się nie rozpraszać. Mogą się one gromadzić, powodując zatykanie przejść smaru i zapiekanie się powierzchni łańcucha. W przypadku łańcuchów piekarni- czych smarowanych gra tem na bazie wody lub rozpuszczal- nika, łańcuchy będą musiały być co tydzień ubijane młotkami
lub czyszczone suchym lodem w celu usunięcia nadmiaru na- gromadzonego gra tu.
Większość suchych środków smarnych działa również optymalnie w środowisku próżniowym bez dostępu powie- trza. Mimo że mogą one skutecznie zmniejszać tarcie w wie- lu zastosowaniach przemysłowych, na ich skuteczność może negatywnie wpływać wilgotność, powietrze, woda i poziom zanieczyszczeń w środowisku.
Ich względna wydajność może również zależeć od wiel- kości cząstek i czystości samego smaru stałego. Różne smary w postaci stałej będą również działać na różnych poziomach wydajności w zależności od ich poziomu powinowactwa do smarowanego materiału podłoża.
Rola nasmarowanych łańcuchów
W warunkach zanurzenia łańcuchy mogą podlegać tak agre- sywnym tendencjom do wymywania, że smarowanie płynem nie będzie odpowiednie. W takich okolicznościach łańcuchy są często projektowane w taki sposób, aby umożliwić smaro- wanie smarem stałym za pośrednictwem smaru zerowego prowadzącego bezpośrednio do ogniw i sworzni lub do łożysk tocznych. Łańcuchy te wymagają specjalnego smaru, aby za- chować smarowanie. Smar musi być również opracowany tak, aby był odporny na ekstremalne wymywanie i wszelkie warun- ki korozyjne związane z tymi zastosowaniami. Kwestie takie jak upuszczanie oleju, odzyskiwanie smaru i kwestie środowisko- we również będą miały wpływ na właściwy dobór smaru.
Trybologia smarowania łańcuchów i przenośników nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Niezliczona liczba maszyn, zastosowań, środowisk i materiałów, z których wyko- nane są łańcuchy i transportowane przez nie produkty, powo- duje, że należy wziąć pod uwagę wiele czynników.
Dyskusje z producentami OEM, konsultacje z inżyniera- mi ds. smarowania, a nawet testy w terenie mogą być koniecz- ne, aby znaleźć najlepsze rozwiązania dla konkretnego zasto- sowania lub sytuacji.
Czynniki takie jak wydłużenie żywotności łańcucha, oszczędność energii i zwiększenie prędkości produkcji muszą zostać ocenione i zrównoważone. Może również istnieć więcej niż jedno rozwiązanie, ale wszystkie ekstremalne warunki pra- cy łańcucha i przenośnika będą wymagały zastosowania spe- cjalnego środka smarnego i jakiejś formy zautomatyzowanego systemu aplikacji.  n
SMARY I OLEJE 2025
II kwartał 2024 11


































































































   9   10   11   12   13