Page 8 - Dodatek Smary i Oleje 2025
P. 8
Smary i oleje 2025
DODATEK SPECJALNY
Jan Nowak, Nazwa rmy
Smarowanie łańcucha
w ekstremalnych warunkach
Smarowanie łańcuchów jest przydatne w ekstremalnych zastosowaniach sprzętu lub sytuacjach niebezpiecznych dla ludzi podczas produkcji, gdzie wymagana jest szybkość,
elastycznośćLi redukcja tarcia.
ina jest jednym z naszych najwcześniejszych narzędzi i może być najstarszą metodą w historii przenoszenia mocy. Obecnie w zastosowaniach przemysłowych liny i łańcuchy są często wykonane z metalu, a sma- ry do łańcuchów i kabli są często grupowane razem,
ponieważ ich funkcje przenoszenia mocy lub przenoszenia są podobne.
Jednak w ekstremalnych warunkach pracy liny stalowe można znaleźć w mniejszej liczbie miejsc, ponieważ nowo- czesne łańcuchy są zaprojektowane tak, aby zmniejszyć tarcie i zużycie dzięki zaprojektowanym tulejom i rolkom. Postępy w metalurgii i technice produkcji sprawiły, że nowoczesne łańcuchy są wszechobecne w dzisiejszym sprzęcie przemy-
W SKRÓCIE
W ekstremalnych warunkach przemysłowych specjalistyczne środki smarne mają kluczowe znaczenie dla utrzymania wydajności i zapobiegania awariom, co wymaga dogłębnego zrozumienia
i rozwiązań dostosowanych do różnych zastosowań i środowisk.
Ekstremalne temperatury,
zarówno wysokie, jak i niskie, stanowią poważne wyzwanie dla smarowania łańcuchów
i przenośników, wymagając skrupulatnego doboru rodzajów i formuł smarów
w celu zapewnienia optymalnej wydajności i długowieczności sprzętu.
W niebezpiecznych lub niedostępnych środowiskach zautomatyzowane systemy smarowania zapewniają precyzyjne i terminowe stosowanie, ograniczając ryzyko szybkiej degradacji środka smarnego oraz zapewniając bezpieczeństwo i wydajność sprzętu w operacjach przemysłowych
słowym. Liny stalowe mogą przenosić bar- dzo duże obciążenia, ale w ekstremalnych zastosowaniach, w których wymagana jest szybkość, elastyczność i redukcja tarcia, łań- cuchy sprawdzają się najlepiej.
Co uważa się za ekstremalne warunki pracy łańcucha lub przenośnika? W atmos- ferze otoczenia i temperaturach odpowied- nio określonych i sformułowanych, smary i nośniki smarów, które mogą być oparte na olejach mineralnych lub rozpuszczalnikach, mogą wykonywać doskonałą pracę. Ekstre- malne warunki występują, gdy temperatura łańcucha lub przenośnika przekracza 300 °F lub niskie temperatury poniżej -40 °F, gdy narażenie na działanie chemikaliów lub środowisk korozyjnych może powodować awarie w sposób inny niż normalne zużycie.
Dodatkowe scenariusze są uważane za ekstremalne, ponieważ sam środek smar- ny, jeśli nie jest specjalnie opracowany, może zaszkodzić rzeczywistemu procesowi, w którym działa łańcuch lub przenośnik. Wszystkie te ekstremalne scenariusze wy- magają produktów, które wchodzą w zakres specjalistycznych środków smarnych. Jest to obszar, w którym typowe mineralne oleje bazowe i dodatki przestają działać odpo- wiednio.
Jest to również dziedzina, w której ręczne smarowanie jest obecnie w większości przypadków niemożliwe ze względu na środowisko i warunki, w jakich te łańcuchy i przenośniki są poddawane.
W ekstremalnych warunkach, w pełni zautomatyzowane systemy smarowania są rutynowo wykorzystywane, ponieważ rozpraszanie i degradacja smaru może być szybka. Ze wzglę- dów bezpieczeństwa zautomatyzowane systemy smarowania mogą również zapewnić precyzyjne i terminowe nakładanie smaru na sprzęt, który jest niedostępny lub niebezpieczny podczas produkcji.
Zastosowania łańcuchów i przenośników
w ekstremalnie wysokich temperaturach Gdy temperatura robocza łańcuchów przekracza 300 °F, na- leży podjąć nowe rozważania w celu ochrony przed zużyciem i awarią oraz złagodzenia kwestii związanych z degradacją termiczną środków smarnych. Ta sfera wysokich temperatur może być dalej podzielona na rosnące przyrosty co 100 °F, co powoduje jeszcze bardziej rygorystyczne wymagania dotyczą- ce formuł smarów.
Pierwszym krokiem jest określenie ekspozycji na środowi- sko o wysokiej temperaturze. Na przykład, jeśli łańcuch lub przenośnik jest okresowo narażony na wysoką temperaturę, może nigdy nie nagrzać się tak bardzo, jak w rzeczywistym procesie, zanim powróci do warunków otoczenia. Jest to ważne z punktu widzenia ceny środka smarnego niezbędnego do wy- konania odpowiedniej pracy. Sytuacje powyżej 300 ° F prawdo- podobnie wymagają smarów syntetycznych lub stałych.
W ekstremalnych temperaturach inżynierowie stwierdzą, że odpowiednie składy chemiczne smaru, nośnika i ciał sta- łych będą znacznie droższe, gdy temperatura wzrośnie do 400, 500 i 600 ° F, a może nawet więcej.
Inżynier zakładu powinien również skrupulatnie mie- rzyć temperaturę smarowanego łańcucha w całym procesie i określać najwyższą napotkaną temperaturę oraz czas w cy- klu, w którym będzie ona najwyższa. Najczęściej łańcuch nie osiągnie poziomu punktu procesowego wysokiej temperatury. Upewnienie się, że zbiorniki smaru znajdują się w temperatu- rze otoczenia lub zbliżonej do temperatury otoczenia, ochroni smar przed degradacją termiczną przed zastosowaniem. Dane te będą niezbędnym przewodnikiem przy wyborze optymal-
8
IV kwartał 2024
SMARY I OLEJE 2025