Page 35 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu I kw. 2025
P. 35

wałoby przekaźniki w połączeniu z procesorem logicznym do działania jako nowy system sterowania ATO. Projekt ten wy- korzystywał komunikację, funkcje poszczególnych elementów przekaźnika i kon gurowalną wewnętrzną logikę przekaźni- ków, aby pracować w tandemie z oddzielnym sterownikiem logicznym, aby działać jako ATO. Nowe przekaźniki przejęły również rolę zabezpieczenia obwodu.
Projekt został wykonany jako rozwiązanie "pod klucz". Jako zakład produkcyjny z pełną wydajnością, operacje wy- magały maksymalnego czasu przestoju wynoszącego 36 go- dzin. Aby spełnić ten wymóg, fazy projektu zostały zaprojek- towane z uwzględnieniem tego wymogu.
Inżynieria
Faza inżynieryjna składa się zazwyczaj z gromadzenia danych, obserwacji terenowych, pomiarów, przeglądu istniejących rysunków i analizy funkcjonalności istniejącego systemu. Po zakończeniu zbierania danych można rozpocząć prace inży- nieryjne. Ponieważ system nie został całkowicie wymienio- ny, a znaczna część istniejącego okablowania miała pozostać, oryginalne rysunki zostały poprawione zgodnie z nowym projektem systemu. Oryginalne rysunki były dostępne tylko w wersji papierowej, więc najpierw musiały zostać odtworzo- ne w programie AutoCAD. Po uzyskaniu działającego zestawu rysunków AutoCAD, HVM stworzył trzy zestawy: po jednym dla rozbiórki, budowy i instalacji. Zespół instalacyjny użył ze- stawu do rozbiórki, aby usunąć urządzenia, komponenty i ob- wód, który nie był potrzebny w nowym projekcie. Rysunki in- stalacyjne pokazywały każdy odpowiedni element oznaczony kolorami wraz z wymaganym działaniem. Na przykład, urzą- dzenia lub przewody do usunięcia były podświetlone na zie- lono, przewody do przeniesienia na  oletowo, a elementy do pozostawienia nie były podświetlone. Możliwość dostarczenia klientowi końcowego zestawu rysunków konstrukcyjnych za- pewnia właściwą dokumentację ukończonej instalacji i zapis w przypadku konieczności przyszłych mody kacji.
Zamówienia i testy laboratoryjne
Po zakończeniu prac inżynieryjnych wdrożono zaopatrzenie i testy stanowiskowe dla bardziej zaawansowanych kompo- nentów elektrycznych projektu. Faza ta obejmowała przekaź- niki ochronne, prefabrykację paneli/drzwi i wszelkie elemen- ty pomocnicze, takie jak przełączniki testowe przekaźników, okablowanie i tym podobne, wymagane do zapewnienia pełnej funkcjonalności systemu. Po zakończeniu prefabry- kacji paneli/drzwi zainstalowano urządzenia zamontowane na panelach/drzwiach wraz z wszelkimi połączeniami do
Projekty modernizacji przekaźników ochronnych z wykorzystaniem zaawansowanych przekaźników zapewniają wiele sposobów na poprawę działania, niezawodności
i bezpieczeństwa systemu.
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU – www.utrzymanieruchu.pl
Foto 2: Opracowano plan testów funkcjonalnych, a cały system został przetestowany zgodnie z tym planem, aby zapewnić prawidłowe działanie. Dzięki uprzejmości: High Voltage Maintenance
i od urządzeń. Następnie pobrano ustawienia przekaźników (dostarczone w fazie inżynieryjnej projektu) i przetestowano przekaźniki na zaprogramowanych ustawieniach. Wykonanie wszystkich tych prac poza siedzibą  rmy pozwoliło zaoszczę- dzić cenny czas podczas przestoju w zakładzie klienta.
Instalacja w terenie, testy funkcjonalne
i uruchomienie
Po dostarczeniu na miejsce, okablowanie i komponenty wy- magane do instalacji w terenie są kompletowane zgodnie z ry- sunkami instalacyjnymi. Wszystkie przewody zostały ozna- czone na listwach zaciskowych. Wszelkie testy komponentów zainstalowanych w terenie zostały następnie zakończone wraz ze sprawdzeniem przewodów punkt-punkt. Opracowano plan testów funkcjonalnych, a cały system został przetestowany zgodnie z planem, aby zapewnić prawidłowe działanie (patrz foto 2). Ostatnia faza projektu wymagała, aby główny technik testowy był na miejscu podczas uruchamiania, aby zwery - kować fazowanie, pobrać zaawansowane przebiegi przekaź- ników, ustawić parametry zdarzeń i tak dalej, a wszystko to zostało udokumentowane w raporcie końcowym projektu.
Końcowe przemyślenia
Projekty modernizacji przekaźników ochronnych z wyko- rzystaniem zaawansowanych przekaźników zapewniają wiele sposobów na poprawę działania, niezawodności i bezpieczeń- stwa systemu. Przekaźniki te zapewniają ulepszone funkcje ochrony i sterowania, które wprowadzają starą infrastrukturę w XXI wiek i wydłużają cykl życia urządzeń systemu zasilania. Współpraca z  rmą, która może dostarczyć kompletne roz- wiązanie "pod klucz", zapewnia również dodatkowe korzyści w postaci spójnej inżynierii w całym projekcie, prefabryka- cji z testami poza zakładem, wysokiej jakości instalacji i do- kładnych testów w celu zapewnienia w pełni funkcjonalnego i dobrze udokumentowanego projektu. Właściwe etapowanie projektu umożliwia jego ukończenie podczas ograniczonego przestoju na miejscu i oferuje lepszą niezawodność i czas pra- cy obiektu, co pozwala klientowi zaoszczędzić cenne środki
budżetowe. Je  Brittain and Andrew Kaster n
I kwartał 2025 33


































































































   33   34   35   36   37