Page 11 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu - Styczeń / luty 2020
P. 11
sowaniem technologii HUD, ADAS, rze- czywistości rozszerzonej czy szyb powło- kowych. Dzięki skali działania, zatrudnie- nia, innowacyjnym technologiom i meto- dom organizacji firma ma także realny wpływ na swoje najbliższe otoczenie spo- łeczno-gospodarcze i jest inicjatorem wielu przedsięwzięć w tym obszarze.
Jak uwolnić swoje supermoce w produkcji?
Tak zatytułował swoje wystąpienie
Dariusz Karwasiński, członek zarządu w firmie ilabo. Postępująca automatyza- cja produkcji niesie ze sobą coraz więcej korzyści, ale równocześnie stawia przed producentami nowe wyzwania. Mają oni do czynienia z coraz większą ilością da- nych, opisujących coraz bardziej rozbu- dowane procesy produkcyjne. Prelegent przedstawił rozwiązanie, które dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań pomaga fabrykom osiągać lepsze wyniki, czyli produkować więcej, taniej i lepiej.
Finanse Przemysłu 4.0
W wyłaniającej się ekonomii 4.0 pod- stawą sukcesu jest nie tylko kapitał finan- sowy, ale także kapitał technologiczny, intelektualny i społeczny. O tym mówił podczas swojego wystąpienia Stefan Życzkowski, prezes zarządu w firmie ASTOR. Punktem wyjścia do stworzenia skutecznej strategii budowania kapitału
w każdym obszarze jest jego pomiar. Jaka jest relacja nakładów na kapitał techno- logiczny do wydatków na siłę roboczą
w kapitale produkcyjnym przedsiębior- stwa? Tę wiedzę daje Indeks Technolo- giczny ASTOR (ITA). Prelegent razem ze słuchaczami zastanawiał się, czy drogą do podniesienia wskaźnika ITA jest obniżanie pensji pracowników.
Jawor – nowy rozdział w historii Mercedes-Benz
Był to tytuł prelekcji Ewy Łabno-Falęckiej, Head of Corporate Communication and
External Affairs w firmie Mercedes- -Benz Manufacturing Poland. Rozwią- zania zastosowane w zakładzie wpisują się w tzw. czwartą rewolucję przemy- słową, a także obejmują automatyzację
i robotykę, wirtualną rzeczywistość (vir- tual reality – VR), Internet Rzeczy, dane
w chmurze, systemy inteligentne (smart systems). Zakład jest również liderem
w zakresie ekologii i niskiej emisji dwu- tlenku węgla. Przyjaźni dla środowiska: od produkcji do produktu – tak można podsumować pojęcie zasilania w energię elektryczną i energię cieplną fabryki Mer- cedes-Benz w Jaworze, który zakłada osią- gnięcie bezemisyjności przy powstawaniu produktu finalnego.
***
Po zakończonej konferencji odbyła się gala wręczenia nagród w konkursie Fabryka Roku 2019. Relację z wydarzenia publi- kujemy na s. 38–51.
Bohdan Szafrański
www.utrzymanieruchu.pl