Page 6 - Sterowanie Silniki & Napędy 2020
P. 6
↘ Rys. 3. Platformy komunikacji mogą zostać wbudowane w system sterowa- nia i automatycznie generować raporty w postaci plików PDF. Istnieją rozwią- zania służące per- sonalizacji rapor- tów według potrzeb poszczególnych użytkowników.
potrzeby Przemysłowego Internetu Rzeczy (IIoT) i analizy danych.
Maszyny produkcyjne generują ogromne ilości danych, które aby były przydatne, muszą być odpowiednio prze- twarzane i analizowane, przedstawiane graficznie, archiwizowane lub przekazy- wane do innych działów w celu obróbki.
Wyposażenie systemu sterującego
w interfejs bazy danych umożliwia przesy- łanie danych bezpośrednio ze sterownika do bazy danych. Popularne funkcje bazy danych, takie jak przechowywanie proce- dur, pozwalają na tworzenie kluczowych wskaźników efektywności (KPI), co przy- czynia się do optymalizacji procesów pro- dukcyjnych.
Symulacja i cyfrowy bliźniak
Programowanie automatyki nie jest ogra- niczone do programów napisanych dla poszczególnych maszyn. Obecnie dotyczy ono zintegrowanych systemów produkcji, takich jak następna generacja inteligent- nych rozwiązań śledzących – istoty kon- cepcji maszyn samoadaptacyjnych.
Warto rozważyć wykonanie oprogra- mowania automatyki niezależnie kontro- lującego np. poszczególne produkty trans- portowane na wózkach, skoordynowane
z dziesiątkami lub setkami innych przeno- śników.
Każda stacja robocza reprezentuje jeden moduł maszyny, a wszystkie jej funkcje sterujące i funkcje podrzędne dotyczą każdego produktu, modułu pro- dukcyjnego i całego systemu.
Wbudowane oprogramowanie do symulacji jest przydatnym narzędziem do
↗ Rys. 4. Z pomocą narzędzi do integracji baz danych możliwa jest archiwizacja danych
w bazie danych pochodzących bezpośrednio z urządzeń w fabryce. Ułatwia to zarządzanie dużą ilością danych.
wizualizacji, analizy i optymalizacji sys- temu transportującego. Ułatwia wykony- wanie zadań inżynierskich i redukuje czas potrzebny do rozwoju nowych systemów transportujących i bardziej efektywnego wykorzystania już istniejących. Zintegro- wane oprogramowanie symulacji bazuje na programowaniu procesowym (ukierun- kowanym na proces).
Te narzędzia symulacyjne zapewniają, że transportery się nie zderzają, nie prze- kraczają wirtualnych barier, ani nie naru- szają zdefiniowanych ograniczeń pręd- kości. Można również wdrożyć śledze-
nie zgodne z FDA. Oprogramowanie może łączyć dane produktu z odpowiednimi wózkami transportowymi i umożliwić śle- dzenie procesu produkcyjnego.
Gdy są tworzone aplikacje systemu transportowego z wykorzystaniem pro-
gramowania zorientowanego na pro-
ces, inżynier programista określa zasady zachowania się transporterów na torze. Reguły te stają się aktywne, gdy trans- porter przechodzi przez wirtualne punkty wyzwalające. Dzięki temu implementacja sekwencji ruchu staje się bardziej efek- tywna, a w przypadku poszczególnych transporterów ilość pracy poświęconej na programowanie jest mniejsza.
Dzięki zintegrowanej symulacji pro- gramista systemu transportowego może przeprowadzić testy w celu określenia optymalnej liczby transporterów i ich prędkości, by zmaksymalizować ich pro- duktywność. To samo oprogramowanie systemowe jest wykorzystywane zarówno w symulacji, jak i w rzeczywistym zasto- sowaniu, co w dowolnym momencie umożliwia przełączanie się między symu- lacją a rzeczywistym funkcjonowaniem systemu. Wizualizować można również sposób, w jaki transporter współpracuje z maszynami.
Zintegrowana platforma automatyki
Przykłady dostępnych dla programisty sposobów automatyzacji maszyn poka- zują, jak daleko poza samodzielne działa-
nie maszyny wybiega współczesne opro- gramowanie i narzędzia. Nie jest to już jedynie kwestia wyboru między logiką drabinkową a językiem C. Chodzi o wybór zintegrowanej platformy automatyki, która dostarcza cały pakiet konfigurowal- nego oprogramowania do kompleksowego zarządzania pracą maszyn, a nie jedynie ich sterowania.
Dla architekta sieci opracowanie tych funkcji niezależnie dla każdego rodzaju maszyny byłoby w najlepszym przypadku zniechęcające, a w rzeczywistości nieprak- tyczne. Jednocześnie tego rodzaju nowe funkcje oprogramowania są niezbędne
do realizacji koncepcji „maszyny połą- czonej”, nie wspominając już o produk- cji wykorzystującej technologię Przemy- słowego Internetu Rzeczy. Rozwiązania przedstawione w artykule są zaprojekto- wane w celu stworzenia maszyn zdolnych do obsługi nowych cyfrowych modeli biz- nesowych.
John Kowal jest dyrektorem w dziale busi- ness development w firmie B&R Industrial Automation Corp.
STEROWANIE SILNIKI I NAPĘDY
4
Źródło: B&R Industrial Automation Źródło: B&R Industrial Automation