Page 42 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 42
RAPORT
(rys. 6) wskazywali oni przede wszyst- kim: niską świadomość dotyczącą tech- nologii i koncepcji związanych z czwartą rewolucją przemysłową (68%), niepewne korzyści finansowe (56%) oraz wyso-
kie koszty rozwiązań i brak wykwalifiko- wanego personelu (po 40%). Na kolej- nych miejscach znalazły się: brak szkoleń (28%) i odpowiedniego wsparcia meto- dycznego (24%).
Wielu klientów uważa, że Przemysł 4.0 to tylko zjawisko o charakterze marketingowym, a nie realny sposób na zwięk- szenie opłacalności produkcji.
Jakie technologie będą rozwijać się najszybciej?
W opinii większości respondentów (64%) w najbliższych latach najszybciej będą się rozwijać technologie sensorów i ich inte- gracja ze sztuczną inteligencją. Na kolej- nych miejscach znalazły się: technologie IoT i IIoT (56%), Big Data (48%), a także przetwarzanie w chmurze (44%). Współ- praca człowieka z robotem, choć dużo się o niej mówi, zajęła dopiero piąte miej-
sce (36% wskazań). Natomiast takie roz- wiązania, jak wykorzystanie rzeczywisto- ści rozszerzonej i bliźniaki cyfrowe, w oce- nie uczestników badania nie znajdują się wśród tych, które będą się rozwijać naj- szybciej. Wynika to ze wskazanej przez użytkowników wcześniej bariery kosz- tów, gdyż właśnie tego typu rozwiązania są najdroższe, wymagają bowiem nowych technologii i rozwiązań, które jako nowość na rynku globalnym charaktery- zują się dość wysokimi cenami – samego sprzętu, oprogramowania i koniecznych usług integratorskich.
Na pewno jednym z czynników wpływających na popularność aplika- cyjną, implementację i rozwój niektó- rych z wymienionych rozwiązań będzie dostępność na rynku pracy pracowników o odpowiednich kompetencjach. Z tym bowiem, również w Polsce, wiele firm produkcyjnych ma coraz poważniejsze problemy.
Hubert Kowalczyk, menedżer produktu e-prowadniki w firmie igus
Rewolucja w formie komunikacji
Ideą Przemysłu 4.0 jest wykorzystywanie potencjału wynikającego z coraz większej ilości danych generowanych przez maszyny prze- mysłowe. W tej chwili wszystkie te dane są wykorzystywane na potrzeby poszczególnych urządzeń, a chodzi o to, by je zintegrować i wykorzystać do wzajemnej komunikacji. Jest to więc rewolucja
w formie komunikacji, którą znamy z innych obszarów pod nazwą Internet Rzeczy oraz z prac nad sztuczną inteligencją i rozwojem machine learningu.
By było nam łatwiej to zrozumieć, możemy zamiast inteligent- nej fabryki wyobrazić sobie inteligentny dom z konkretną liczbą
obiektów, które mogą się ze sobą komunikować. Podobnie jak w domu pralka może się skomunikować np. z systemem wentylacji i uruchomić go wtedy, kiedy w pomieszcze- niu pojawi się dużo pary, tak w fabrykach może to być komunikacja obrabiarki z robo- tem wieloosiowym, połączonymi w jednym systemie.
Widoczne bariery to m.in. specyfika utrzymania ruchu, gdzie inżynierowie bardziej skupiają się na eliminowaniu istniejących problemów – usprawnianiu procesów, a nie wdrażaniu nowych rozwiązań. Nowe rozwiązania są drogie, a budżety firm na rozwiąza- nia dla Przemysłu 4.0 wciąż bardzo małe.
Techniczne rozwiązania różnych producentów często nie są kompatybilne, bardzo różne potrzeby klientów utrudniają wdrożenie rozwiązań, które spełnią wszystkie ocze- kiwania.
Marcin Plewa, kierownik działu B+R w firmie Lean-Tech
Autonomiczne roboty mobilne sprawdzają się w Przemyśle 4.0
W obszarze autonomicznych robotów mobilnych, który jest przed- miotem zainteresowania naszego przedsiębiorstwa, obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost zainteresowania wdrażaniem rozwią- zań dla Przemysłu 4.0. Otrzymujemy zapytania ofertowe zarówno od dużych, jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw. Wynika to
z tego, że obecna sytuacja na rynku pracy zmusza pracodawców
do poszukiwania rozwiązań, które pozwoliłyby ograniczyć zaanga- żowanie pracowników do prostych prac transportowych, takich jak przewóz odpadów wewnątrz hal produkcyjnych czy dostarczanie surowców i półproduktów do poszczególnych stanowisk roboczych.
Prace te mogą być z powodzeniem wykonywane przez autonomiczne roboty mobilne. Dostrzegamy jednak pewne ograniczenia, wynikające bezpośrednio ze środowi-
ska pracy, w którym roboty mobilne oraz ludzie wzajemnie na siebie wpływają. Bar- dzo często przeszkodą są obawy przedsiębiorstw związane z możliwością zapewnienia przez dostawcę rozwiązania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pracy. Wymu- sza to konieczność ciągłego doskonalenia odpowiednich systemów wykorzystywanych w robotach, zarówno od strony sprzętowej, jak i programowej. W chwili obecnej są to czynniki, które istotnie wpływają na koszt wdrożenia.
40
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU