Page 44 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 44
RAPORT
sywnej kampanii uświadamiania technicz- nego klientów, która jednak nie powinna być ukierunkowana tylko na reklamę
i dążenie producentów czy dystrybutorów
do zwiększenia za wszelką cenę sprze- daży oferowanych rozwiązań. Powinna za to mieć na celu dostarczenie klientom rzetelnej i fachowej wiedzy o zróżnico-
wanych możliwościach aplikacji wybra- nych elementów koncepcji przy niższych nakładach inwestycyjnych, które pozwolą na szybkie uzyskanie efektów w bieżą- cej działalności zakładów, a jednocześnie przygotują je na możliwość rozbudowy, wprowadzenia bardziej zaawansowanych technicznie i funkcjonalnie rozwiązań
w przyszłości. Tak by pogodzić kwestie sygnalizowanej w ankiecie poprawy świa- domości technicznej klientów ze stopnio- wym przełamywaniem wspomnianej przez nich bariery wysokich kosztów.
Kolejny z ankietowanych dostawców zwrócił uwagę na brak pracowników jako główny powód automatyzowania i robo- tyzowania produkcji. To samo można powiedzieć na temat wdrażania rozwią- zań informatycznych na liniach produk- cyjnych. Automatyzacja miała zastąpić człowieka w żmudnych, powtarzalnych
i ciężkich pracach. Systemy IT i AI mogą pomóc w podejmowaniu decyzji np. doty- czących jakości produktu czy też planów produkcyjnych, szczególnie gdy decyzje te są podejmowane stale, nie są strate- giczne, a fakt, że związany z nimi „czyn- nik ludzki” wpływa na ich rzetelność.
Jeden z dostawców zwrócił uwagę na możliwość integracji lub dostosowania obecnie wykorzystywanych rozwiązań IT do wyzwań Przemysłu 4.0. Polskie firmy dużo zainwestowały w IT i niechętnie wy- mieniają oprogramowanie. Znacznie czę- ściej integruje się starsze rozwiązania
z nowymi. To obszar, w którym na rynku polskim warto rozwijać strategię stopnio- wej implementacji rozwiązań technologi- cznych Przemysłu 4.0, zwłaszcza w wa- runkach polskich, przy ograniczonych budżetach inwestycyjnych mniejszych firm.
Dostawcy podkreślali potrzebę zwięk- szenia świadomości użytkowników doty- czącej wykorzystania sztucznej inteligen- cji we współczesnej produkcji. Wska- zywali także na wciąż niewystarczającą ogólną świadomość inwestorów, zwłasz- cza tych z sektora MŚP, na temat rozwią- zań wpisujących się w koncepcję Przemy- słu 4.0. Firmy te raczej sceptycznie nasta- wione są np. do rozwiązań chmurowych
– wolą przechowywać dane na własnych serwerach, zaś rozwiązania dotyczące Big Data to dla nich zbyt odległe zagadnie- nia – w pierwszej kolejności koncentrują się na automatyzacji procesów zbierania danych z maszyn, gdyż często nadal jest to robione ręcznie.
Piotr Lipnicki, CTO w firmie Reliability Solutions
Niezrozumienie możliwości algorytmów uczenia maszynowego
Głównymi ograniczeniami związanymi z wdrażaniem koncep-
cji Przemysłu 4.0 są obawy i niezrozumienie możliwości oraz spo- sobu działania algorytmów uczenia maszynowego. Wdrażanie kon- cepcji predykcyjnego i preskryptywnego utrzymania ruchu wiąże się z zapewnieniem odpowiedniej jakości danych. Zakłady przemy- słowe powinny zaimplementować odpowiedni sposób zbierania, opisywania i klasyfikowania danych.
Dlaczego tak ważne jest dobre podejście do akwizycji danych? Obecnie gromadzimy dane, które pomagają uzyskać lepszy wgląd w działalność firmy (procesy przemysłowe, produkcja, klienci i rynki).
Dane pomagają zrozumieć i usprawnić procesy biznesowe/przemysłowe, a tym samym zwiększają wydajność i rentowność przedsiębiorstwa. Dzięki dobrej jakości danych osoby decyzyjne oraz zajmujące się procesem, inżynierią, biznesem otrzymują odpo- wiedniej jakości informacje potrzebne do podejmowania świadomych decyzji.
W świecie przemysłu dane pozyskiwane z czujników są wykorzystywane głównie do monitorowania i optymalizacji różnych procesów produkcyjnych. Pomiary te umożli- wiają wprowadzenie inteligentnych rozwiązań, np. z zakresu predykcyjnego i preskryp- tywnego utrzymania ruchu, które wpływają na wyraźne zwiększenie wydajności i produk- tywności przedsiębiorstwa.
Arkadiusz Rodak, lider ds. consultingu Przemysłu 4.0 w firmie ASTOR
Budowa przewagi konkurencyjnej
Polskie firmy produkcyjne rozwijają coraz większą świadomość
w zakresie możliwości wykorzystania Przemysłu 4.0 do zbudowa- nia przewag konkurencyjnych. W tym momencie jeszcze stosun- kowo niewiele polskich firm wdrożyło lub wdraża rozwiązania utoż- samiane z Przemysłem 4.0, jednak coraz większa ich liczba przygo- towuje się do takich projektów.
Te przedsiębiorstwa, które aktualnie realizują projekty związane z automatyzacją i robotyzacją procesów produkcyjnych (czyli Prze- mysłem 3.0) i jednocześnie przygotowują projekty w taki sposób, aby wdrożone systemy były gotowe na rozwój i integrację z tech-
nologiami Przemysłu 4.0, poprzez wdrażanie idei cyfryzacji, decentralizacji, dostępu do danych online, interoperacyjności i otwartości na komunikację z innymi systemami, budują przewagę konkurencyjną względem innych podmiotów na rynku, które o Prze- myśle 4.0 jeszcze nie myślą lub tylko obserwują jego rozwój na świecie.
42
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU