Page 45 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 45
www.utrzymanieruchu.pl
Trudno nie zgodzić się z opinią, że wdrożenie produkcji na wyższym niż dotychczas poziomie wymaga finansowa- nia albo zastosowania przełomowej tech- nologii. Jak radzi zatem jeden z ankieto- wanych, jeśli firma nie ma pieniędzy na
bycie liderem, powinna śledzić poczy- nania liderów, uczyć się na ich błędach
i realizować swoje plany mniejszym kosz- tem, analizując w szczególności możli- wość wykorzystania istniejącej już infra- struktury.
Podsumowanie
Rozwiązania wpisujące się w koncep-
cję Przemysłu 4.0 są wdrażane na całym świecie. Polska powinna podążać za tymi trendami. Przeprowadzone już wdroże- nia pokazują, że stosunkowo niewiel-
kim nakładem finansowym można real- nie unowocześnić produkcję i zwiększyć jej opłacalność. Jeżeli właściciele firmy lub osoby bezpośrednio odpowiedzialne za koszty związane z produkcją są zainte- resowane zwiększeniem zysków, ograni- czeniem kosztów produkcji czy poprawą wskaźników KPI, powinny przyjrzeć się koncepcji Przemysłu 4.0 nieco bliżej
i skontaktować się z firmami, które imple- mentują takie rozwiązania.
Raport powstał na podstawie danych uzy- skanych z badania ankietowego przepro- wadzonego wśród czytelników magazynu Inżynieria i Utrzymanie Ruchu. Ponadto przy tworzeniu raportu bazowano na infor- macjach pochodzących od dostawców roz- wiązań dla Przemysłu 4.0. Raport nie odzwierciedla pełnego obrazu rynku.
Za pomoc w opracowaniu raportu dzięku- jemy wszystkim firmom oraz Czytelnikom magazynu In ynieria i Utrzymanie Ruchu, którzy odpowiedzieli na pytania zawarte w ankiecie.
Bohdan Szafrański jest od początku lat 90. związany z branżą informatyczną. Ukoń- czył studia podyplomowe z zakresu infor- matyki i telekomunikacji na Politechnice Warszawskiej. Zajmował się zagadnie- niami normalizacyjnymi w Polskim Komi- tecie Normalizacyjnym. Publicysta, dzien- nikarz. Obecnie publikuje m.in. w prasie specjalistycznej skierowanej do odbiorców z branży automatyki przemysłowej.
Online
Więcej artykułów na temat koncep- cji Przemysłu 4.0 oraz jej praktycznej realizacji znajdą Państwo na naszej stronie internetowej w zakładce „Przemysł 4.0”: www.utrzymanieruchu.pl
Piotr Karaś, Marketing & PR Manager w firmie UIBS
Nie wszystkie promowane rozwiązania można nazwać Przemysłem 4.0
Trudno oprzeć się wrażeniu, że pojęcie Przemysł 4.0 jest naduży- wane oraz wykorzystywane do promowania rozwiązań, które czę- sto z rewolucją przemysłową mają niewiele wspólnego.
Z wielu możliwych kryteriów oceny rozwiązań aspirujących do poziomu Przemysłu 4.0 wyróżniłbym trzy. Po pierwsze, innowa- cyjność – produkt nie może być starym rozwiązaniem, ubranym
w nowe szaty na potrzeby rewolucji. Widzimy to często w obsza- rze systemów zarządzania produkcją, gdzie znane od kilkudziesię- ciu lat produkty klasy APS są promowane w sposób nieuprawniony jako produkty innowacyjne. Drugim istotnym kryterium jest ocze-
kiwana wartość dodana dla firmy, jej podniesienie na wyższy poziom funkcjonowania. Zastosowane rozwiązanie powinno zmieniać organizację oraz trwale i zdecydowanie poprawiać procesy. Trzecim, bardzo ważnym kryterium, które jest tak naprawdę powo- dem inwestowania w nowe rozwiązania, jest efekt ekonomiczny. System nie może być niewiele wnoszącym usprawnieniem, nieprzynoszącym szybkiego zwrotu z inwestycji. Ten okres zwrotu będzie różny dla różnych branż, ale jego radykalne skrócenie wyróż- nia przełomowe, innowacyjne rozwiązania.
Robert Fijołek, wiceprezes zarządu Pneumat System
By dołączyć do rewolucji, trzeba najpierw poznać jej założenia
Głównym problemem polskich firm, zwłaszcza tych, które tak jak Pneumat znajdują się w łańcuchu dostaw dla fabryk wdrażają- cych lub zainteresowanych ideą Industry 4.0, jest niezrozumie-
nie założeń samej rewolucji lub ich nadinterpretacja. Jedną z głów- nych koncepcji Przemysłu 4.0 jest wielopłaszczyznowa integracja na poziomie całej organizacji, a nie tylko w kontekście oferowa- nych produktów. Ten aspekt może okazać się problemem dla tych firm, które nie wdrożyły kompleksowych rozwiązań informatycz- nych i analitycznych. Przy bardzo dużym asortymencie, jeśli dodat- kowo znaczna jego część jest dostępna „z półki” przez 24 godziny
na dobę, 7 dni w tygodniu, i to z każdego miejsca na świecie, tylko integracja odpo- wiednich narzędzi analitycznych pozwala w pełni wykorzystać ten potencjał. Nie można też sobie pozwolić na braki towaru, a z drugiej strony dopuścić do jego nadmiaru.
MARZEC/KWIECIEŃ 2020
43