Page 46 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 46

FIRMA PREZENTUJE
Nowoczesne ciecze hydrauliczne
Rozwój naszej cywilizacji jest nieunikniony. Smartfony, chmury online, drony, nanomateriały, rozwój medycyny, pojazdy autono- miczne – to tylko niektóre ze skojarzeń, jakie nam się nasuwają, gdy myślimy o nowych, zaawansowanych technologiach i postępie. Mało kto jednak zastanawia się nad innowacjami w przemyśle, które tak samo szybko ewoluują.
stali, metali nieżelaznych czy tworzyw sztucz- nych. Precyzyjne wykonanie, wytrzymałe
i idealnie pasujące do siebie części oraz zło- żone systemy uszczelnień pozwalają na osią- gnięcie tych samych lub wyższych sprawno- ści przy niewielkim rozmiarze podzespołów.
I tak np. małe pompy są w stanie wytwo-
rzyć ciśnienie wewnątrz układu na pozio-
mie 50 barów, a temperatura niejednokrot- nie może przekraczać 100°C. W związku z tym nowoczesny układ pracujący w takich warun- kach wymaga użycia odpowiednio dobra- nego, wysokiej jakości środka smarnego.
Czołowi producenci sprzętu, m.in. Bosch Rexroth, Eaton Vickers, Parker Denison czy Fives Cincinnati, opracowują i aktualizują własne specyfikacje, w których określają minimalne wymagania dla cieczy hydraulicz- nych. Oprócz kluczowych parametrów fizy- kochemicznych ogromny nacisk kładą na sta- bilność termooksydacyjną, właściwości sma- rowe, ochronę przed korozją, kompatybil- ność z elastomerami, właściwości niskotem- peraturowe czy dielektryczne. Pozytywna ocena komponentów pompy po rygorystycz- nych testach stanowiskowych jest konieczna do ubiegania się o aprobatę producentów oryginalnego wyposażenia. Wysokie wyma- gania i obowiązkowe testy mają na celu ukie- runkowanie producentów środków smarnych na wytwarzanie wysokojakościowych olejów hydraulicznych, które zapewnią bezawaryjną pracę układu w różnorodnych warunkach.
W efekcie najważniejsze zalety, jakie są moż- liwe do osiągnięcia dzięki stosowaniu nowo- czesnych olejów hydraulicznych, to dłuższe interwały wymiany oleju i mniejsze opory wewnętrzne, przy zastosowaniu olejów o niż- szych klasach lepkości, czy zmniejszona ener- gochłonność. To również mniej przestojów
i odpadów związanych z dłuższą pracą oleju w układzie.
ORLEN OIL Sp. z o.o.
ul. Opolska 114, 31-323 Kraków tel. (+48) 12 665 55 00
fax (+48) 12 665 55 01 infolinia: 0 801 102 103 www.orlenoil.pl centrala@orlenoil.pl
Dawid Pykosz
Specjalista
Dział Badań i Rozwoju ORLEN OIL
Przykładem wartym uwagi, szczególnie dla specjalistów w obszarze przemysłu, może być rozwój hydraulicznych syste-
mów sterowania, przeniesienia siły i napędu. Nieustanne udoskonalanie osprzętu stawia coraz wyższe wymagania cieczom hydrau- licznym oraz determinuje ciągłą poprawę ich właściwości.
Obecnie oleje hydrauliczne muszą pra- cować dłużej, zapewniać lepszą ochronę
i wydajność układu niż jeszcze kilka lat temu. Zadaniem współczesnych cieczy hydraulicz- nych jest zagwarantowanie bezawaryjnej
pracy w mniejszych, bardziej wydajnych urzą- dzeniach przemysłowych i mobilnych. Olej musi pracować przy wyższych prędkościach
i wytrzymać wyższe ciśnienie robocze w urzą- dzeniach z mniejszymi zbiornikami olejo- wymi. To oczywiście oznacza także wyższe temperatury, które stwarzają olejom trud- niejsze warunki pracy. Dlatego sprzęt budow- lany, maszyny rolnicze, maszyny używane
w przemyśle tworzyw sztucznych, hutnictwie i wielu innych dziedzinach zużywają oleje hydrauliczne o specjalnych właściwościach, aby wydłużyć czas pracy, zredukować ryzyko przestojów i podnieść wydajność.
Sprzęt hydrauliczny nieustannie się zmie-
nia. Podstawowe wymagania zawarte w nor- mach ISO 11158 czy DIN 51524 dawno już przestały wystarczać producentom nowocze- snych systemów hydraulicznych. Producenci kładą coraz większy nacisk na projektowanie wydajnych, niezawodnych urządzeń. Trend tzw. downsizingu, występujący w wielu dzie- dzinach życia codziennego, nie omija także hydraulicznych układów sterowania i napędu. Dlatego produkowany osprzęt staje się kom- paktowy, a materiały używane do produk-
cji są wytrzymalsze i bardziej różnorodne niż kiedyś. Tworzone są z wysokogatunkowej
44
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU


































































































   44   45   46   47   48