Page 63 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 63
Aplikacje zdalnego monitorowania i sterowania procesami pomagają w utrzymaniu ich ciągłości. Na rynku działają firmy zewnętrzne oferujące usługi zdalnego zarządzania i monitoringu procesów i maszyn. Dysponują one specjalistyczną wiedzą z zakresu optymalizacji i efektywnej realizacji operacji produkcyjnych,
która z kolei pomaga w rozwiązywaniu problemów z automatyką i systemami sterowania.
wadzić bardziej nowoczesne narzędzia
i strategie biznesowe. Często jednak mie- wają kłopoty z uzasadnieniem zmian, pozyskaniem pracowników i szkoleniami personelu zajmującego się automatyką
w przypadku wprowadzania unowocze- śnień systemu lub infrastruktury. Grozi im także osłabienie wydajności i dostęp- ności siły roboczej oraz przejście pracow- ników na emeryturę, co nakłada dodat- kowe obowiązki na personel pozostający w zakładzie, który i tak jest już wystar- czająco obciążony pracą. Młodsi pracow- nicy i ci zupełnie nowi nie mają bowiem wystarczającej wiedzy na temat sytuacji czy doświadczenia niezbędnego do prze- prowadzenia efektywnej diagnozy błędów systemu lub rozwiązywania codziennych problemów pojawiających się w fabryce. To zaś może prowadzić do awarii sprzętu oraz związanego z nią przestoju.
W warunkach wysokiej konkurencji producenci muszą modernizować swoje tradycyjne systemy oraz zasady organizacji produkcji i wprowadzać nowoczesne narzędzia
i strategie biznesowe.
Zazwyczaj zarówno starsze, jak i nowe systemy wymagają wiedzy i wsparcia producenta oryginalnego sprzętu (OEM). Jednak ze względu na coraz gwałtow- niejszy postęp i starzenie się używa-
nego sprzętu niewielu producentów ofe- ruje wsparcie w postaci dostaw części zapasowych do swoich starszych syste- mów. Tymczasem zewnętrzni dostawcy
Dawn Lewis, Evan Pederson
Technologie zdalnego monitoringu nie są niczym nowym w świecie automatyki przemysłowej. Jed- nak ze względu na nowinki technolo- giczne (np. systemy otwarte, technologie bezprzewodowe, inteligentne urządzenia produkcyjne, szybkie łącza internetowe), które pojawiły się w ciągu ostatnich lat, możliwość zdalnego monitorowania kry- tycznych systemów automatyki i stero- wania maszynami, a nawet całymi proce- sami, w czasie rzeczywistym stała się jed- nym z najważniejszych narzędzi dla pro- ducentów, ponieważ stanowi bezpieczny
i opłacalny sposób na poprawę efektyw- ności produkcji oraz optymalne wyko- rzystanie zewnętrznych zasobów w celu dodatkowego wsparcia produkcji.
1.
2. 3. 4.
5.
6.
7.
8. 9.
wsparcie dostępne o każdej porze (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez cały rok);
obszerna baza wiedzy o danej platformie, wspierająca różne rodzaje systemów; zredukowane koszty utrzymania ruchu dzięki zapobieganiu przestojom; eliminacja potrzeby szukania i wynagra- dzania dodatkowych ekspertów automa- tyki w zakładzie;
zwrot z inwestycji spowodowany korzy- ściami przewyższającymi wydatki zwią- zane z usprawnieniem procesów;
niższe koszty operacyjne w porównaniu z zatrudnieniem zespołów działających w fabryce;
uniwersalne i spersonalizowane wsparcie dostosowane do określonych wymagań zakładu;
dokonywanie wstępnej oceny nowych projektów;
skalowalność systemów, ich elastyczność i możliwość dostosowania do indywidu- alnych potrzeb klienta, zależnie od danej aplikacji;
budowanie relacji z ekspertami w zakre- sie automatyki, którzy stale wspierają
i usprawniają systemy zakładowe.
Rozwiązywanie problemów z kadrą
Dzisiaj, w warunkach wysokiej konku- rencji, producenci muszą dokonać moder- nizacji swoich tradycyjnych systemów oraz zasad organizacji produkcji i wpro-
ZARZĄDZANIE
Zdalne zarządzanie systemami monitorowania i sterowania
Zdalne wsparcie serwisowe możliwe
do realizacji przez firmy zewnętrzne może obejmować wiele zadań i usług, włącz-
nie z zarządzaniem zdarzeniami, tworze- niem kopii zapasowych systemu i odzyski- 10. waniem danych, analizą danych oraz ich przywracaniem, uaktualnieniem oprogra- mowania i łatek (patches), monitorowa-
niem systemów i oprogramowania w cza-
sie rzeczywistym oraz programowaniem automatyki i systemów przez sieć.
Najważniejsze korzyści wynikające
z zaangażowania zewnętrznych zespołów działających zdalnie to:
MARZEC/KWIECIEŃ 2020
61