Page 65 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 65
www.utrzymanieruchu.pl
towanie każdego zapytania i zdarzenia
w celach archiwizacji i możliwości odwo- łania się do danych z przeszłości.
Koszty. Jest to zwykle główny czynnik
w biznesie. Jeśli usługi zdalne przyno-
szą zwrot z inwestycji, wówczas korzy-
ści przewyższają wydatki przeznaczane
na usprawnianie procesów. Oszczędności można również uzyskać przez ogranicze- nie konieczności angażowania personelu fabryki do wykonywania najważniejszych zadań związanych z automatyką, dzięki czemu jego członkowie nie będą zaniedby- wać swoich domyślnych obowiązków.
Innym czynnikiem wartym rozważenia jest potencjalny koszt związany z awarią systemu lub przestojem fabryki, w rezul- tacie którego spada produkcja i jakość produktu. Czy naprawdę firmę stać na zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin osoby odpowiedzialnej za rozwiązywa-
nie problemów, które pojawiają się nagle? Proaktywnie działający, zewnętrzny zespół zarządzający i kontrolujący roz- wiązuje problemy i jest w stanie zapo- biec zagrożeniom bezpieczeństwa, a także zwiększyć efektywność, ograniczając przy tym koszty w dłuższym okresie.
Podsumowanie
Odpowiedni partner zewnętrzny jest nie- zwykle istotnym elementem biznesu dla producentów, którzy chcą każdego dnia korzystać z najnowszych technik zdal- nego zarządzania systemami monitorowa- nia i sterowania. Zaufany partner dora- dzi i odpowie na każde pytanie, aby roz- wiać wszelkie wątpliwości związane z pro- cesem. Dostawca rozwiązań automatyki niezależnych od konkretnej platformy sys- temowej czy sprzętowej dostarcza usługi w sposób bezstronny i zapewnia doświad-
czenie w kontrolowaniu produktów i tech- nologii w celu zapewnienia ciągłości dzia- łania zakładu przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku.
Dawn Lewis – Senior Project Manager w zespole Automation Solutions Group, w firmie Maverick Technologies.
Evan Pederson – Senior Engineer
w Maverick Technologies.
Online
Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w artykule „Zdalne monitorowanie”, dostępnym na naszej stronie internetowej: www.utrzymanieruchu.pl
Case study: Optymalizacja pracy pętli poprawia jakość produkcji
Klient potrzebował systemu automatycz- nego wykrywania nieprawidłowo działa- jącej pętli sterowania procesu w istnieją- cym systemie automatyki. Z czasem oka- zało się bowiem, że w trakcie eksploatacji pętle zoptymalizowane podczas odbioru maszyn i rozruchu systemu nie pracowały już tak dobrze, jak wtedy, gdy były nowe. Dlatego celem podejmowanych działań modernizacyjnych była poprawa konfigu- racji pętli, zanim dojdzie do poważnych strat produkcji, oraz kontrola i określenie przyszłych zachowań pętli.
Zespół Maverick Technologies prze- prowadził kontrolę obszernej bazy danych sterowania w celu analizy trendów i wzor- ców danych. Przeanalizował algorytmy
w celu opracowania i stworzenia rapor- tów ich działania. Następnie raporty zostały sprawdzone, by dowieść efektyw- ności zastosowanych rozwiązań. Zespół dokonał również analizy całkowitego czasu, w jakim zawory przebywały w try- bie automatycznym/manualnym, dłu- gość przebywanej drogi ruchomej części zaworu, procentowy współczynnik prze- pływu (CV) i inne istotne parametry, po czym przyznał ocenę każdej z pętli. Ocena parametrów działania pętli była automa-
↗ Zdalne zarządzanie i monitorowanie systemów automatyki i sterowania pomaga zakładom produkcyjnym reagować szybciej i dzięki temu zapobiegać nieoczekiwanym zdarzeniom.
tycznie uaktualniana. Zostały określone progi aktywacji, a załączanie wyzwoleń następowało, gdy pętla przestawała pra- cować optymalnie.
Po wprowadzeniu zmian osoby odpo- wiedzialne za sterowanie są informowane
o niewłaściwych parametrach pracy pętli. Tworzony jest dzienny raport dla zespołu operacyjnego w fabryce, z wykazem miejsc niezoptymalizowanych. Raz w tygodniu zespół dostaje też listę 10 pozycji.
Wiele z problemów dotyczących pętli sterowania to zwiastuny poważniejszych usterek procesu. Jeśli automatyczna kon- trola procesów ma działać efektywnie, systemy kontrolujące muszą być bardziej niezawodne niż systemy kontrolowane. Istnieje kilka komercyjnie dostępnych rodzajów oprogramowania, jednak nie są one kompatybilne ze starszymi systemami i nie potrafią wówczas precyzyjnie okre- ślać problemów związanych z procesami. Wyjściem z takich sytuacji są proste, powtarzalne rozwiązania. W jednym przy- padku pętla sterowania pozwalała na okresową utratę produktu z powodu niedokładnej kontroli poziomu płynu
w zbiorniku. Objętość substancji nie była mierzona na tyle dokładnie, by można było traktować korektę straty prioryte- towo. Późniejsze dochodzenie pozwoliło określić stratę jako wskaźnik niewłaści- wie skoordynowanego procesu. Znacznie pogorszyło to jakość produktu, obniżając jego wartość końcową.
MARZEC/KWIECIEŃ 2020
63
Źródło: Maverick Technologies