Page 64 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 64

ZARZĄDZANIE
rozwiązań dla automatyki, niepowiązani komercyjnie z żadną z platform systemo- wych czy sprzętowych, mogą udostępnić fachową wiedzę operacyjną na temat róż- nych platform sprzętowych i programo- wych, współpracując bezpośrednio z pro- ducentami OEM, w oparciu o specyficzne wymagania zakładu produkcyjnego. Tacy dostawcy i ich zespoły specjalistów ofe- rują usługi wsparcia oraz rozwiązania optymalizujące produkcję, równocześnie pomagają zdalnie obsługiwać systemy
i poprawiać pracę elementów automatyki i sterowania, zapobiegając przy tym awa- riom tych systemów.
Zarządzanie nieoczekiwanymi zdarzeniami
Pomimo ostrzeżeń systemu i istniejących procedur organizacyjnych oraz bezpie- czeństwa, pewne sytuacje mogą się zda- rzyć, i zwykle dzieje się to w najmniej oczekiwanych momentach, zwłaszcza podczas weekendu, wieczoru, urlopów lub świąt. Personel zakładu może się upo- rać z wieloma problemami dnia codzien- nego związanymi z automatyką i stero- waniem, jeśli ma na to dostatecznie dużo czasu. Jednak do kogo zadzwonić, jeśli zdarza się coś nieoczekiwanego, a zasoby kadrowe są ograniczone lub nawet brak jest odpowiednich osób?
Awaria systemów automatyki może nastąpić w każdej chwili (np. szwanku- jące zawory sterujące, wadliwe okablo- wanie, nieprawidłowe działanie pętli pro- cesu, brak zaktualizowanego oprogramo- wania lub systemu sterowania, narzędzi do odzyskiwania danych). Taka awaria spowoduje przestój, stworzy zagrożenie bezpieczeństwa i będzie przyczyną zwięk- szenia kosztów operacyjnych. Czas reakcji zespołu wewnętrznego ma tu decydujące znaczenie dla bezpieczeństwa personelu
i zakładu produkcyjnego.
W takich sytuacjach zdalnie zarządza-
jąca firma zewnętrzna i zespół ds. kon- trolowania aplikacji może współpracować z personelem zakładowym, aby:
1. zapewnić szybką i aktywną pomoc przez całą dobę, każdego dnia w roku;
2. identyfikować, debugować i diagnozować problemy związane z automatyką (np. awarie serwerów lub dysfunkcję zaworów sterujących), zanim zakłócą produkcję;
3. identyfikować i monitorować najważniej- sze parametry, których pojawienie się
4. 5. 6. 7. 8. 9.
10.
11.
sygnalizuje wystąpienie awarii. Jako przy- kład może posłużyć zużycie dysku twar- dego, duża ilość zajętej pamięci, ostrze- żenia generowane automatycznie przez system, ciągłe sprawdzanie (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu) danych sieci i informacje związane z pracą sprzętu, takie jak wibracje, temperatura itd.; diagnozować, interpretować i komuniko- wać bieżące kody błędów systemu; monitorować usterki i systemy przetwa- rzania informacji;
monitorować obciążenie sieci i stan połą- czeń;
wykonywać codzienne, rutynowe prze- glądy systemu;
szybciej przywracać proces produkcyjny po awarii podzespołów;
pomagać w rutynowym przywracaniu sys- temu, by usprawnienia produkcji zostały zapamiętane i zabezpieczone;
nadzorować aktualizację oprogramowania i łatek w celach ochrony danych i zwięk- szania cyberbezpieczeństwa; monitorować najważniejsze alarmy.
Proaktywnie działający, zewnętrzny zespół zarzą- dzający rozwiązuje pro- blemy i może zapobiec zagrożeniom bezpieczeń- stwa, ograniczając koszty w dłuższym czasie.
Wybór właściwego partnera biznesowego
Przy wyborze usługodawcy należy wziąć pod uwagę kilka czynników:
Bezpieczeństwo. Zanim rozpocznie się jakikolwiek projekt, zarówno producent, jak i zdalnie działający partner muszą być świadomi wszystkich obowiązujących pro- cedur i polityk bezpieczeństwa. Wszystkie zadania mogą być wykonywane zarówno w zakładzie, jak i poza nim (zdalnie),
a producenci mogą podejmować decy-
zje w oparciu o konkretne okoliczności. Gdy w sposób zdalny w zakładzie wpro- wadzane są zmiany w systemach, obie strony powinny stosować środki ostrożno- ści w celu ograniczenia ryzyka i zwiększe- nia bezpieczeństwa środowiska pracy.
Zabezpieczenia. W zakładach powinny być wprowadzone odpowiednie poli-
tyki bezpieczeństwa i stosowane jak naj- lepsze metody zabezpieczania konfigura- cji w przedsiębiorstwie. W zależności od tego, gdzie stosowane jest zdalne monito- rowanie, wysoko wykwalifikowany perso- nel z branży IT producenta musi zabezpie- czyć lokalizację w celu ochrony własności intelektualnej (IP).
Należy również utworzyć zabezpie- czenia typu firewall dla systemów, dając dostawcom zewnętrznym dostęp za pośrednictwem loginu i hasła. Ochrona przed cyberatakami dotyczy obu stron zapory/firewall, należy więc położyć nacisk na obie z nich równocześnie.
Producenci powinni również rozwa- żyć wizytę w obiektach firm zewnętrz- nych, aby naocznie się przekonać, jakie stosowane są tam środki bezpieczeństwa, włącznie z zabezpieczeniem budynku.
Elastyczność/wczesne planowanie
i dopasowanie. Zdolność do wprowa- dzania zmian na bieżąco jest korzystna, lecz najlepszym sposobem na powstrzy- manie późniejszego wzrostu kosztów
jest wczesne planowanie, pozwalające uniknąć przyszłych niespodzianek. Klu- czowe jest tutaj zaangażowanie partnera zewnętrznego na wczesnym etapie pro- jektu, ponieważ zdobywa on doświadcze- nie w pracy z platformami wykorzysty- wanymi w zakładzie, a także pozyskuje dogłębną wiedzę na temat określonych procesów wytwarzania produktów. Ideal- nie by było, gdyby mógł pomóc w pisaniu kodu procesu potrzebnego do wszystkich przyszłych zmian.
Łańcuch dowodzenia. Należy się upew- nić, że oba zespoły mają właściwe pro- cedury i scenariusze działań, pozwala- jące na radzenie sobie z problemami, oraz odpowiednie kontakty i personel zdolny do konsekwentnej ich realizacji. Jest to obszar, w którym dostępność zewnętrz- nych zespołów operacyjnych jest niezwy- kle istotna, szczególnie wtedy, gdy pro- blem występuje po godzinach pracy.
Śledzenie projektu. Ważne jest znalezie- nie takiego partnera, który może dostoso- wać się do potrzeb zakładu i będzie korzy- stał z systemu wykorzystującego tzw. tic- kety, śledzenie wątków lub raporty na temat problemów. Istotne jest dokumen-
62
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU


































































































   62   63   64   65   66