Page 66 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 66

ZARZĄDZANIE
Słowo klucz: optymalizacja
Które procesy warto optymalizować?
Optymalizacja procesów i procedur postrzegana jest dzisiaj jako klucz do sukcesu w pracy nad zwiększeniem efektywności produkcji. Nie każdy proces czy działanie da się jednak skutecznie optymalizować. Jak więc ocenić, czy dany obszar powinien zostać zoptymalizowany?
→ → →
→
wybrano słabe oprogramowanie lub sys- tem niespełniający wszystkich warunków, koszty optymalizacji przekraczają wartość strat w procesie pierwotnym,
w zespole brakuje zrozumienia konieczno- ści i chęci przeprowadzenia pełnego wdro- żenia zoptymalizowanego procesu,
proces został zoptymalizowany w odse- parowaniu od innych procesów w firmie, przez co jego zmiana wpłynęła negatyw- nie na ich wyniki.
Uniknięcie opisanych sytuacji jest praw- dziwym wyzwaniem. Podstawową różnicą pomiędzy procesem optymalnym a najlep- szym możliwym jest to, że optymalny ma konkretne kryteria, w których jest najlep- szy. Oznacza to, że podejmowanie decy- zji o jego kształcie jest kluczowym eta- pem optymalizacji. I to na nim zazwy- czaj popełnia się wiele błędów, niezwykle kosztownych w skutkach dla firmy.
Od czego zacząć?
Optymalizowanie każdego procesu powinno się rozpocząć od dwóch czyn- ności. Po pierwsze: mapowania pro- cesu pierwotnego. Po drugie: wyznacze- nia celów i kryteriów dla procesu popra- wionego. To bardzo istotny element, by w ogóle można było mówić o optymali- zacji, a nie tylko np. poprawie efektyw- ności. Aby móc wykonać krok drugi, potrzeba efektów pierwszego, ponie-
Agnieszka Hyla
Każdy człowiek stara się – zarówno w życiu zawodowym, jak i pry- watnym – podejmować decyzje optymalne. Optymalne, czyli najlepsze
z możliwych w określonych warunkach. Nie najlepsze tak po prostu, ani jedynie zawierające się w danych kryteriach, lecz najlepsze z możliwych z punktu widzenia podanych kryteriów.
Optymalizacja jest w produkcji sło- wem kluczem. Każda firma, każdy dział produkcji i linia, zespoły nań pracujące każdego dnia działają w taki sposób, aby wdrażać optymalne rozwiązania, dobre dla spółki, jej pracowników i klientów.
→ →
Jednym z nich jest właśnie optymalizacja. Czy warto jednak podejmować próbę zop- tymalizowania każdego procesu w firmie? Które z nich warto poprawiać, a które powinno się zostawić w niezmienionej for- mie? Kto i co o tym decyduje i jakie kry- teria powinno się brać pod uwagę?
Optymalny, a nie najlepszy
Warto jeszcze raz podkreślić, że „opty- malny” nie oznacza „najlepszy”. Dlatego proces optymalizacji nie zawsze prowadzi do uzyskania spektakularnych dla firmy efektów. Może się tak wydarzyć, kiedy: oczekiwania związane z optymalizacją przerastają realne możliwości,
wdrożenia optymalizacji danego pro- cesu nie poprzedziła gruntowna analiza jego samego i potencjalnych obszarów do usprawnienia,
kryteria ekstremum funkcji optymalizacji zostały źle dobrane,
mimo dobrego pierwotnego planu reali- zacja nie powiodła się z uwagi na niską jakość wdrożenia,
Obecną pogoń za optymalizacją za- wdzięczamy upowszechnieniu się koncep-
cji Przemysłu 4.0 oraz globalnej dysku-
sji o bezpieczeństwie, ekologii i oszczędza- → niu zasobów. Rosnące koszty produkcji, głównie wynagrodzenia, znacząco wpły-
wają na konieczność szukania alternatyw- nych metod poprawiania zysków firmy.
64
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU
→
Źródło: Gerd Altmann/Pixabay


































































































   64   65   66   67   68