Page 67 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Marzec - kwiecień 2020
P. 67

waż bez świadomości tego, co jest nie tak z pierwotnym procesem, nie ma mowy
o efektywnej optymalizacji.
Działania rozpoczynają się oddol-
nie lub odgórnie. Oddolnie, gdy prowa- dzony przez zespół proces jest na tyle nie- wygodny, niebezpieczny, nieefektywny lub nieekonomiczny, że pracownicy sami zwracają na to uwagę kierownictwa. Takie sytuacje są na wagę złota i powinny być niezwykle cenione przez szefów zespo- łów. Wynika to z faktu, że decyzyjność powinna być ulokowana tam, gdzie jest najwięcej informacji.
Można to usłyszeć od każdego rozpo- znawalnego lidera na świecie – przeczy- tać o tym w książkach czy usłyszeć w pre- lekcjach większości światowych mówców, specjalizujących się w tematyce przywódz- twa. Najbardziej wartościowe pomysły dotyczące zazwyczaj prostych we wdroże- niu optymalizacji dostarcza nam nasz wła- sny zespół. To on ma największą wiedzę na temat tego, co w produkcji działa, a co nie i dlaczego.
Aby jednak dochodziło do tego typu inicjatyw, konieczne jest stworzenie odpo- wiednich warunków pracy. Przede wszyst- kim ludzie, których zatrudnia firma, powinni być świadomi tego, że zakres ich obowiązków nie kończy się na wykona- niu konkretnej, pojedynczej czynności. Potrzebne jest poczucie odpowiedzialno- ści i zaangażowania w przedsiębiorstwo. Są to emocje, których nie da się wzbu- dzić w pracowniku z dnia na dzień, łatwo da się je jednak stracić przez wykreowa- nie jednej przykładowej sytuacji, w której pracownik zostanie np. potraktowany nie- sprawiedliwie czy bez zrozumienia.
Podstawową zasadą mądrego biznesu jest wzajemność. Jeśli pracownik traktuje naszą firmę odpowiedzialnie i jest zaan- gażowany w osiąganie przez nią sukcesu, my także powinniśmy podchodzić do takiej osoby odpowiedzialnie i angażować się w jej rozwój, poczucie bezpieczeństwa i cele, które pragnie osiągnąć. Bez tej pod- stawowej zasady wzajemności w działa- niu nie ma mowy o czerpaniu z pomysłów
i inicjatyw oddolnych. Ktoś nieczujący żadnej więzi z zatrudniającym go podmio- tem nie będzie chciał szukać obszarów wymagających poprawy. Po prostu nie wpadnie na taki pomysł.
Już na tym etapie widać więc, jak istotne jest to, by zespół produkcyjny był zaangażowany we wdrażaną zmianę pro- cesu. Na kolejnych etapach zaangażo- wanie to jest równie, o ile nie bardziej, istotne. W momencie bowiem, gdy nowy, zoptymalizowany proces jest na etapie wdrożenia, wymaga to od zespołu wyjąt- kowego zaangażowania i skupienia. Bez dobrej woli pracowników trudno jest przeprowadzić modernizację efektywnie.
Drugim źródłem pomysłów na opty- malizację może być zewnętrzny zespół ekspertów. To rozwiązanie również ma wiele zalet. Osoby spoza firmy mają bowiem tzw. świeże oko, nie są także
w żaden sposób przyzwyczajone do
tego, jak aktualnie realizowane są pro- cesy w przedsiębiorstwie. Mają więc luk- sus obiektywnego spojrzenia na sytu-
www.utrzymanieruchu.pl


































































































   65   66   67   68   69