Page 17 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu I kw. 2025
P. 17
lepsze praktyki OEE mogą pomóc producentom w osiągnię- ciu tego celu.
Opracowanie struktury organizacyjnej kierującej wdra- żaniem praktyk OEE powinno być pierwszym krokiem w ich wdrażaniu. Operatorzy zakładów powinni wyznaczyć zaufa- nego członka personelu do pełnienia roli lidera OEE. Osoba ta będzie nadzorować wdrażanie praktyk OEE w zakładzie i komunikację wyników OEE, a także delegować role pracow- nikom.
Aby zapewnić gromadzenie wysokiej jakości i istotnych danych OEE, pracownicy z doświadczeniem w obsłudze określonych maszyn powinni mieć za zadanie gromadzenie danych związanych z ich użytkowaniem. Opracowanie takiej struktury organizacyjnej zwiększa odpowiedzialność za prak- tyki OEE i zmniejsza prawdopodobieństwo, że dane niskiej jakości pozostaną niewykryte podczas gromadzenia.
Konwertowanie danych OEE na wizualizacje
Uzyskanie praktycznych wniosków ze złożonych danych w surowych formatach może być trudne, zwłaszcza gdy anali- zowanych jest wiele zmiennych. Aby jak najefektywniej wy- korzystać dane OEE i pomóc menedżerom w przekazywaniu spostrzeżeń szerszym interesariuszom, należy podjąć wysiłki w celu przekształcenia wyników w zwięzłe, łatwe do skanowa- nia wizualizacje, takie jak wykresy, diagramy i wykresy.
Nowoczesne rozwiązania programowe mogą usprawnić i zautomatyzować ten proces, dzięki wyspecjalizowanym pul- pitom OEE dostosowanym do unikalnych potrzeb. Liderzy OEE mogą tworzyć wyświetlacze w czasie rzeczywistym, do- stępne z wielu urządzeń, zaprogramowane do przekształcania zebranych danych OEE w wizualizacje, które najlepiej przed- stawiają dane w czasie rzeczywistym i pojawiające się trendy OEE.
Wykorzystanie analizy przyczyn źródłowych
OEE pomaga producentom zidenty kować straty wydajno- ści w skali makro, często określane jako sześć dużych strat. Zmienne te można dalej podzielić na wyżej wymienione trzy podstawowe aspekty OEE, dostępność, wydajność i jakość.
Chociaż obliczenia OEE mogą zidenty kować te straty, zazwyczaj nie oferują wielu szczegółów na temat ich przyczyn. Aby producenci mogli poprawić wskaźnik OEE, potrzebna jest szersza analiza przyczyn źródłowych.
Analiza przyczyn źródłowych może być postrzegana jako rozszerzenie OEE, pomagając pracownikom zająć się konkret- nymi kwestiami, które przyczyniają się do nieefektywności. W tym przypadku zespoły zagłębiają się w konkretną stratę, aby zde niować zdarzenie, znaleźć przyczynę źródłową, opra- cować rozwiązanie i wdrożyć środki naprawcze.
Wdrażanie ciągłych ulepszeń: Jedną z największych ko- rzyści płynących z wdrożenia wskaźnika OEE jest możliwość obserwowania przez producentów trendów i stopniowych zmian w procesach produkcyjnych w czasie, co pomaga ze- społom uwypuklić kluczowe kwestie, które w przeciwnym ra- zie mogłyby zostać przeoczone. Aby jak najlepiej wykorzystać OEE, należy regularnie przeglądać i omawiać wyniki z intere- sariuszami z kluczowych działów.
Przedstawiciele każdego działu mający bezpośredni wpływ na proces produkcji powinni uczestniczyć w regular- nych spotkaniach. Podczas tych sesji wyniki OEE powinny być szczegółowo omawiane, a wizualizacje danych i spostrzeżenia wykorzystywane do wspierania zaleceń, które można udoku- mentować, przedstawić decydentom i wdrożyć jako ulepsze- nia.
Inwestowanie w rozwój umiejętności i szkolenia: Za- pewnienie skutecznego wdrożenia proponowanych uspraw- nień procesów produkcyjnych będzie możliwe tylko wtedy,
PREMIEROWA EDYCJA