Page 19 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu I kw. 2025
P. 19
Predictive Mainenance
TRENDY W UTRZYMANIU RUCHU
Trendy w zakresie utrzymania ruchu
wpływają i zmieniają zakłady produkcyjne
Najlepsze praktyki w zakresie utrzymania ruchu ewoluowały i zmieniają sposób, w jaki pracownicy zachowują bezpieczeństwo i usprawniają swoje działania.
Respondenci
John Gaddum, kierownik serwisu automatyki przemysłowej, Bosch Rexroth, Hoffman Estates, Ill. Lance Gilbert, partner zarządzający, Net Results Group, Louisville
Pratibha Pillalamarri, starszy menedżer ds. marketingu produktów, Aspen Technology, Houston
Pytanie: Jaki jest obecny trend w utrzymaniu ruchu obiektów przemysłowych i produkcyjnych?
John Gaddum: Obecnym trendem wśród producentów jest poleganie w większym stopniu na outsourcingu wiedzy spe- cjalistycznej i wiedzy na temat ich sprzętu bezpośrednio od pro- ducentów OEM lub producentów (oprogramowania / sprzętu), gdy istnieje taka potrzeba.
Lance Gilbert: Obecny trend w utrzymaniu ruchu w za- kładach przemysłowych i produkcyjnych skłania się ku przyj- mowaniu subskrypcji oprogramowania jako usługi (SaaS) do zarządzania danymi podstawowymi (MDM). Podejście to dzia- ła jako narzędzie do zarządzania danymi z góry, które płynnie integruje się z planowaniem zasobów przedsiębiorstwa (ERP), zarządzaniem aktywami przedsiębiorstwa (EAM) lub skompu- teryzowanymi systemami zarządzania konserwacją (CMMS), zapewniając wydajne i znormalizowane zarządzanie danymi w całej działalności.
Pratibha Pillalamarri: Zakłady produkcyjne przyjmują strategie utrzymania ruchu oparte na danych, wykorzystując postępy w analizie danych, czujniki Internetu Rzeczy (IoT) i al- gorytmy uczenia maszynowego. Zmiana ta pozwala na moni- torowanie stanu sprzętu w czasie rzeczywistym, umożliwiając proaktywną identy kację potencjalnych awarii przed ich wy- stąpieniem.
Coraz większy nacisk kładzie się na włączenie predykcyjne- go utrzymania ruchu do istniejących programów zapobiegaw- czego utrzymania ruchu w celu optymalizacji harmonogramów UR i alokacji zasobów poprzez uwzględnienie krytyczności sprzętu i dotkliwości trybu awarii. Ogólnym celem dla branż intensywnie korzystających z zasobów jest zwiększenie nieza- wodności sprzętu, zminimalizowanie przestojów i zmaksyma- lizowanie wydajności operacyjnej, obniżenie kosztów UR i po- prawa produktywności.
Pytanie: Jakich przyszłych trendów powinni spodziewać się inżynierowie, kierownicy zakładów i projektanci w zakresie predykcyjnego i/lub zapobiegawczego utrzymania ruchu w ciągu najbliższych 1-2 lat?
John Gaddum: Budżetowanie na potrzeby transformacji i planowanie wsparcia. Przeniesienie budżetowania ze szkolenia własnych pracowników na outsourcing zewnętrznych eksper- tów z planem wsparcia wymagań produkcyjnych ich sprzętu.
Lance Gilbert: W ciągu najbliższych 1-2 lat inżynierowie, kierownicy zakładów i projektanci powinni spodziewać się wzrostu przyszłych trendów w zakresie predykcyjnego i zapo- biegawczego utrzymania ruchu. Obejmuje to powszechną inte- grację sztucznej inteligencji (AI), Internetu Rzeczy (IoT), tech- nologii inspekcji, cyfrowych bliźniaków, analityki predykcyjnej i pojawienie się usług predykcyjnego utrzymania ruchu jako usługi (predictive- maintenance-as-a-service). Ponadto, coraz powszechniejsze będzie stosowanie szeregu technologii immer- syjnych na hali produkcyjnej, wspólnie kształtując krajobraz oparty na technologii w celu ulepszenia strategii UR i ogólnej wydajności operacyjnej.
Pratibha Pillalamarri: Nastąpiła zmiana w kierunku pro- aktywnych, opartych na danych metod, które mają na celu optymalizację wydajności aktywów, ograniczenie przestojów i promowanie zrównoważonego rozwoju. Rozwiązania do za- rządzania wydajnością aktywów (APM) mają kluczowe znacze- nie, oferując kompleksowe pokrycie stanu aktywów i procesów. Wspomagają one wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju poprzez minimalizowanie przestojów, strat produktów, marno- trawstwa zasobów i energii oraz wydatków.
Zapewniają również wczesne ostrzeżenia o problemach procesowych i mechanicznych, umożliwiając terminowe do- stosowanie w celu utrzymania wydajności i jakości produktu. Alerty predykcyjne ułatwiają proaktywne utrzymanie ruchu, zapobiegając nieplanowanym awariom. Rozwiązania APM promują również zrównoważone praktyki, optymalizując har- monogramy konserwacji i minimalizując straty energii. To zintegrowane podejście zwiększa wydajność operacyjną, nieza- wodność i przywództwo środowiskowe w sektorach przemysło- wym i produkcyjnym.
Pytanie: Jakie są podstawowe różnice między predykcyjnym a prewencyjnym utrzymaniem ruchu i w jaki sposób te po-
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU – www.utrzymanieruchu.pl
I kwartał 2025 17