Page 20 - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu I kw. 2025
P. 20

Predictive Mainenance
TRENDY W UTRZYMANIU RUCHU
dejścia uzupełniają się nawzajem w idealnej strategii utrzy- mania ruchu?
John Gaddum: Zapobiegawcze utrzymanie ruchu to sprawdzona praktyka planowania okresowego utrzymania ru- chu w celu ochrony sprzętu przed przedwczesnym zużyciem. Zapobiegawcze utrzymanie ruchu nie ostrzega, nie gwarantuje ani nie zapobiega wystąpieniu awarii. To po prostu dobra prak- tyka, podobna do regularnej wymiany oleju w samochodzie, ale niektóre urządzenia elektroniczne i mechaniczne mają określo- ną oczekiwaną żywotność. Zapobiegawcze utrzymanie ruchu obejmuje monitorowanie sprzętu w czasie rzeczywistym, aby pomóc zidenty kować lub przewidzieć potencjalne awarie spo- wodowane zmianami w działaniu sprzętu.
Lance Gilbert: Podstawowe różnice między predykcyjnym a prewencyjnym utrzymaniem ruchu polegają na czasie i po- dejściu. Predykcyjne utrzymanie ruchu działa w razie potrzeby, opierając się na gromadzeniu danych w czasie rzeczywistym i analizie pracy maszyny w celu wykrycia problemów na ich wczesnym etapie, zapobiegając przerwom w produkcji. Napra- wy w ramach predykcyjnego utrzymania ruchu mają miejsce podczas pracy maszyny i dotyczą rzeczywistych problemów.
Z kolei zapobiegawcze utrzymanie ruchu obejmuje zapla- nowane rutynowe kontrole i zadania mające na celu zapobie- ganie potencjalnym problemom. Podejścia te uzupełniają się wzajemnie w idealnej strategii utrzymania ruchu, łącząc proak- tywne środki z interwencjami just-in-time. Predykcyjne utrzy- manie ruchu minimalizuje przestoje poprzez rozwiązywanie problemów dokładnie wtedy, gdy jest to konieczne, podczas gdy zapobiegawcze utrzymanie ruchu ustanawia ramy prewencyjne w celu zminimalizowania prawdopodobieństwa wystąpienia problemów w pierwszej kolejności. Razem tworzą one kom- pleksową strategię, która maksymalizuje niezawodność sprzętu i wydajność operacyjną.
Pratibha Pillalamarri: Zapobiegawcze utrzymanie ruchu obejmuje regularnie zaplanowane kontrole, serwisowanie i wy- mianę części w celu zapobiegania awariom sprzętu. Zadania te są oparte na kalendarzu, niezależnie od tego, czy występują oznaki zbliżającej się awarii. Predykcyjne utrzymanie ruchu wy- korzystuje dane z czujników i rejestrów konserwacji oraz stosu- je zaawansowaną analitykę i inne techniki monitorowania, aby dokładnie przewidzieć, kiedy sprzęt może ulec awarii. W ideal- nym świecie te dwie strategie mogą się wzajemnie uzupełniać. Dane zebrane z predykcyjnego utrzymania ruchu mogą infor- mować i udoskonalać harmonogram zapobiegawczym utrzy- maniu ruchu, zapewniając, że zadania są wykonywane wtedy, gdy są najbardziej potrzebne.
Predykcyjne utrzymanie ruchu pomaga ustalać priorytety zadań w oparciu o rzeczywisty stan sprzętu, podczas gdy zapo- biegawcze utrzymanie ruchu zapewnia, że podstawowe zadania utrzymania ruchu nie są pomijane. Łącząc oba podejścia, orga- nizacje mogą efektywniej alokować zasoby.
Pytanie: Opisz sukcesy wynikające ze stosowania progra- mów obejmujących utrzymanie ruchu predykcyjne, zapobie- gawcze, skoncentrowane na niezawodności lub reaktywną.
Lance Gilbert: Programy obejmujące utrzymanie ruchu predykcyjne, zapobiegawcze, skoncentrowane na niezawod-
ności i reaktywną wykazują sukces dzięki systematycznym harmonogramom prewencyjnym, skutecznym interwencjom w czasie rzeczywistym w predykcyjnym utrzymaniu ruchu, zoptymalizowanemu skupieniu się na krytycznych kompo- nentach z podejściem skoncentrowanym na niezawodności i szybkim rozwiązywaniu problemów w reaktywnym utrzy- maniu ruchu. Ta holistyczna strategia skutkuje zwiększoną niezawodnością sprzętu, wydłużoną żywotnością zasobów i zminimalizowanymi przestojami, przyczyniając się do po- prawy wydajności operacyjnej i opłacalności.
Pytanie: Opowiedz nam o ostatnim projekcie związanym z utrzymaniem ruchu, nad którym pracowałeś, który był innowacyjny, na dużą skalę lub w inny sposób godny uwa- gi. Opowiedz nam o lokalizacji, planach opracowanych przez Twój zespół, kluczowych graczach, interesujących wyzwaniach lub rozwiązaniach i innych istotnych szczegó- łach.
Lance Gilbert: Niedawno prowadziliśmy innowacyjny projekt utrzymania ruchu w dziale produktów budowlanych St. Gobain, ściśle współpracując z kluczowymi interesariusza- mi, takimi jak zespoły inżynieryjne i utrzymania ruchu, per- sonel magazynowy i kierownictwo wyższego szczebla.
Projekt miał na celu osiągnięcie znaczących wyników, w tym znacznego 10% wzrostu wydajności konserwacji, 12% poprawy przestojów maszyn i 10% wzrostu wydajności ma- gazynu. Nasza strategia miała również na celu zwiększenie dokładności PO i wyeliminowanie błędów 3-way match.
Pomimo inwestycji w wysokości 1,4 miliona dolarów, projekt wykazał się wyjątkową wydajnością, osiągając próg rentowności w ciągu dziewięciu miesięcy. Sukces tej zakro- jonej na szeroką skalę inicjatywy podkreśla nasze zaangażo- wanie w innowacje, współpracę i wymierne usprawnienia w zakresie utrzymania ruchu.
Pytanie: Jaki procent twojego zespołu koncentruje się na utrzymaniu ruchu? Jaki procent całej operacji koncentruje się na utrzymania ruchu? Jak zmieni się to w ciągu najbliż- szych 12 miesięcy?
John Gaddum: Jako część grupy serwisowej, nasi inży- nierowie pomocy technicznej i serwisu terenowego zawsze wspierają personel utrzymania ruchu klienta, ale niekoniecz- nie koncentrują się na predykcyjnym lub zapobiegawczym utrzymaniu ruchu. Pomagamy klientom w zakresie praktyk, ale bardziej reagujemy na przyczyny awarii.
Lance Gilbert: Jako dostawca rozwiązań MDM, cały nasz zespół zajmuje się utrzymaniem ruchu i poziomami zapasów, na czym skupiamy się w 100%. Nasza struktura operacyjna obraca się całkowicie wokół dostarczania kompleksowych rozwiązań w tych dziedzinach.
Patrząc w przyszłość, w ciągu najbliższych 12 miesięcy nasze zaangażowanie w utrzymanie ruchu i zarządzanie za- pasami pozostanie niezachwiane, bez przewidywanych zmian w naszym strategicznym ukierunkowaniu. Nadal stawiamy na doskonałość w usługach MDM, aby dalej wspierać na- szych klientów w optymalizacji ich działań konserwacyjnych i zwiększaniu ogólnej wydajności.
18 I kwartał 2025
INŻYNIERIA & UTRZYMANIE RUCHU – www.utrzymanieruchu.pl


































































































   18   19   20   21   22