Coach na linii produkcyjnej

Dlaczego warto rozmawiać z operatorami liniowymi? Shopfloor management to sposób na przełamanie barier wewnątrz organizacji.

Shopfloor to w przedsiębiorstwie miejsce, gdzie pracują maszyny. Tam wytwarzana jest wartość, czyli to, za co skłonny jest zapłacić klient. Dlatego to miejsce jest w firmie najważniejsze. Na czym polega shopfloor management? To nazwa modelu zarządzania, w ramach lean management, bezpośrednio związanego z produkcją, wspierającego procesy tam, gdzie przebiegają, angażującego każdego pracownika w rozwiązywanie problemów

i zorientowanego na stałe udoskonalanie.

Koncepcja shopfloor management oparta jest na logicznym założeniu, że każdy z nas intuicyjnie dąży do usprawniania swojej pracy. Trzeba tylko stworzyć ku temu sprzyjające warunki – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg, prezes Staufen Polska, firmy wdrażającej lean management.

Pomysły na linii

Zaangażowanie pracowników w rozwiązywanie problemów to jeden z najważniejszych celów shopfloor management. Jak to wygląda

w praktyce?

Na spotkanie informacyjne przychodzi operator i opowiada, jak rozwiązał problem. To on jest liderem projektu. Nieraz widziałam już pracowników z produkcji, którzy z autentyczną satysfakcją i wielką pasją mówili o tym, jak poradzili sobie z jakimś kłopotem czy usprawnili element procesu – opowiada Katarzyna Szczupał-Vieweg.

Operatorzy w komórkach i gniazdach produkcyjnych czy mechanicy mają największą wiedzę dotyczącą szczegółów technicznych i są najbliżej problemów występujących w procesach. Potrafią wskazać szereg drobnych usprawnień, które przekładają się na nieraz zaskakująco duże i wymierne efekty.

W dłuższej perspektywie liczy się przede wszystkim to, czy pracownicy zaangażowali się w proces ciągłego udoskonalania. To jest kryterium tego, czy wiedza została w firmie już po odejściu konsultantów.

W pewnej firmie przeprowadzano audyt, od którego zależało, czy firma osiągnie kolejny poziom wdrażania TPM. Operatorzy głośno stwierdzili, że pewne elementy nie działają i firma nie spełnia odpowiednich warunków. Nawet kadra zarządzająca przyznała, że reakcja pracowników to jest największy sukces. A termin audytu po prostu został przesunięty – mówi prezes Staufen Polska.

W firmach, które bazują na utartym stylu zarządzania, pracownicy albo się nie odzywają, albo nikt nie jest zainteresowany ich zdaniem.

5 minut zamiast 50

Shopfloor management to także przejrzysta wizualizacja wskaźników na podstawie regularnych, codziennych raportów przygotowywanych od poziomu operatorów liniowych.

Dzięki temu każdy szybko jest w stanie zorientować się w bieżącej sytuacji pod względem wyników jakości, efektywności dostaw czy wydajności – wyjaśnia Katarzyna Szczupał-Vieweg.

Dlaczego jest to istotne? Ponieważ wspiera otwartą i rozwiniętą komunikację, która z kolei jest warunkiem szybkiego podejmowania decyzji i bezpośredniego implementowania rozwiązań problemów. Przejrzysta wizualizacja wskaźników

i stopnia realizacji zadań umożliwia także organizowanie krótkich 5-minutowych spotkań grup roboczych zamiast 50-minutowych prezentacji.

W tym kontekście zmienia się także rola kadry zarządzającej, która powinna być jak najbliżej procesu produkcyjnego.

Menadżerowie stają się raczej coachami. Wspólnie z pracownikami identyfikują obszary wymagające udoskonalenia, zbierają pomysły od pracowników i umożliwiają poszukiwanie rozwiązań – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg.

Wdrażanie lean management to proces długotrwały. Nie jest to jednorazowa zmiana, ani zestaw tricków, które przynoszą szybkie efekty. Zmiany kultury nie sposób wymusić również poprzez narzucenie terminu. Shopfloor management tworzy środowisko pracy sprzyjające zaangażowaniu w proces stałego udoskonalania

i odpowiedzialności za firmę wśród pracowników wszystkich poziomów organizacji. Od tego zależy funkcjonalność narzędzi „szczupłego zarządzania”.

Więcej o lean management: www.staufen.pl