Nowa marka olejów i smarów na polskim rynku

Chevron Lubricants – światowy producentów olejów i smarów – wprowadza zmiany w swoim portfolio produktów dla polskich kierowców, rolników i przemysłu. Produkty firmy sprzedawane będą teraz w całej Europie pod nową marką Texaco Delo. To krok ku globalnemu ujednoliceniu oferty. 10 maja w Warszawie odbyła się konferencja prasowa, inaugurująca nową markę olejów i smarów na polskim rynku.

Marka Texaco Delo będzie firmować w Polsce i na rynkach europejskich produkty komercyjne i przemysłowe Chevron Lubricants. Zaliczają się do nich m.in. oleje do silników wysoko obciążonych – przetestowane i używane w ekstremalnych warunkach przez, obecną również na konferencji, Lisę Kelly, kobietę kierowcę ciężarówki, gwiazdę telewizyjnej serii „Ice Road Truckers”. Gamę produktów Texaco Delo tworzą oleje silnikowe do pojazdów drogowych i pozadrogowych, oleje do układów przeniesienia napędu, oleje do przekładni głównych, smary oraz płyny do chłodnic o wydłużonej żywotności.

W Europie Chevron prowadzi działalność pod główną marką Texaco. Wprowadzana zmiana ma na celu ujednolicenie działalności i dostosowanie jej do globalnej marki Delo. Pod marką Delo firma funkcjonowała do tej pory w Ameryce Północnej i Środkowej, rejonie Azji-Pacyfiku, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Wprowadzenie marki Texaco Delo w Europie umożliwi firmie efektywne wykorzystanie wiedzy zdobytej na całym świecie, podczas współpracy z partnerami i klientami, w zakresie prac nad nowymi produktami i usługami, a także doskonalenia tych już istniejących.

Wobec rosnącej liczby międzynarodowych producentów OEM oraz klientów wymagających dostępu do produktów wysokiej jakości na całym świecie, coraz ważniejsze staje się dla Chevron umieszczenie komercyjnych olejów smarowych pod jedną marką, rozpoznawaną na całym świecie. Texaco Delo umożliwi taką konsolidację produktów, zapewniając naszym klientom i partnerom korzyści wynikające z kompleksowej oferty produktów, dostępnej na całym świecie – powiedział James Welchman, kierownik marketingu EMEA w Chevron. – Naszym celem jest zoptymalizowanie wydajności pojazdów naszych klientów poprzez pomoc w minimalizacji kosztów operacyjnych, podniesienie trwałości podzespołów i tym samym maksymalne zwiększenie niezawodności pojazdów. Wielu producentów OEM i globalnych klientów pragnie kupować ten sam produkt w każdym regionie świata, dlatego tam, gdzie jest to niezbędne i potrzebne, wprowadzamy globalne formuły. Oferta Texaco Delo oznacza dla europejskich klientów możliwość korzystania z siły i niezawodności marki Texaco, a jednocześnie z integralności i testów wydajnościowych produktów z rodziny Delo – dodał.

Delo jest marką o długiej historii, która rozpoczęła się od wprowadzenia w 1953 r. pierwszego na świecie oleju wielosezonowego. Od tamtej pory Delo doskonali swoje produkty, w tym pierwszy na świecie olej do wysoko obciążonych silników spełniający specyfikację dla olejów o wydłużonych przebiegach API CH-4, Cummins CES 20076 oraz Mack EO-M Plus, wprowadzony w 1998 r. W ostatnich latach marka jako pierwsza wprowadziła olej niskoemisyjny (API CJ-4), przeznaczony do ochrony silników wysokoprężnych wykorzystujących olej napędowy o zawartości siarki do 5000 ppm.

Produkty Delo przeznaczone są do pojazdów mocno obciążonych wykorzystywanych we wszystkich najważniejszych gałęziach przemysłu, w tym w transporcie, logistyce, budownictwie, górnictwie, rolnictwie oraz energetyce. Specjalny skład i rygorystyczne testy sprawiają, że produkty te spełniają rosnące wymagania eksploatacyjne dotyczące niezawodności i trwałości.

Na pytania odpowiada Shawn D. Whitacre – Senior Staff Engineer w Chevron

Kim jest docelowy, europejski klient Delo w sektorach przemysłowym i rolniczym?

Shawn Whitacre

Rodzina produktów Delo jest dostosowana do potrzeb sektora przemysłowego i rolniczym. Asortyment jest niezwykle elastyczny, tak, aby sprostać wymaganiom poszczególnych klientów. W zastosowaniach innych niż drogowe, m.in. dla potrzeb przemysłu i rolnictwa, trwałość sprzętu to kwestia kluczowa. Produkty Delo zostały opracowane z myślą o ochronie przed zużyciem i powstawaniem osadów na tłokach. W tych sektorach ważne jest również wybranie stopnia lepkości, który odpowiada zaleceniom OEM odnoszącym się do najodpowiedniejszego aplikowania i sposobu działania. Dla klientów z tych sektorów istotna będzie także odporna na wysokie temperatury „utleniająca” stabilność oferowana przez Delo – pozwalająca olejowi sprostać wymaganiom ciężko pracujących silników.

Gama produktów Delo obejmuje produkty przeznaczone do silników, przekładni i napędów. Jakie oszczędności procentowe może uzyskać dzięki nim typowa ciężarówka dalekobieżna z Europy – w porównaniu z poprzednimi produktami Chevron?

Istnieje wiele czynników, które wpływają na konkretną oszczędność paliwa, oferowaną przez płyny o niższej lepkości. Na efekty, których można się spodziewać, wydatnie wpływa cykl roboczy urządzeń. W przypadku zastosowań liniowych, w których cykle robocze są bardziej spójne i „stabilne”, można uzyskać oszczędności zużycia paliwa rzędu 1-2%. W innych sytuacjach, gdzie występuje znacznie bardziej przejściowe funkcjonowanie typu „stop and go”, procentowa poprawa może być w rzeczywistości większa – czasami nawet 4%.

Czy wystarczająco dużo uwagi poświęcono zmniejszeniu strat tarcia wewnętrznego z elementów układu przeniesienia napędu za silnikiem? Krótko mówiąc, czy gama produktów Texaco Delo zachęca operatorów do holistycznego podejścia względem zmniejszania strat tarcia w układzie napędowym?

Straty wewnętrzne tarcia elementów układu napędowego będą miały wpływ na temperaturę oleju, ochronę przed zużyciem i obniżone zużycie paliwa. Produkty Delo są tworzone przy użyciu najlepszych olejów bazowych, zmieszanych ze starannie dobranymi dodatkami poprawiającymi płynność, aby pomóc w rozwiązaniu tych problemów poprzez poprawę wydajności w obrębie elementów układu napędowego. Testy pojazdów wykazały, że największe potencjalne korzyści z jazdy w trybie „stop and go” będą pochodziły ze smaru przekładniowego, podczas gdy w przypadku jazdy w trybie liniowym znaczenie ma smar na osie. Największą korzyść dla operatorów przyniesie używanie produktów Delo w obu komponentach, aby zapewnić trwałość urządzeń i oszczędność paliwa.

Jakie są kluczowe wyzwania, stojące przed producentami lubrykantów przeznaczonych do silników wysoko obciążonych w ciągu następnych 10 lat?

Spodziewam się kontynuacji wielu wątków, jakie pojawiły się w ciągu ostatnich 5-10 lat, w tym rygorystycznego dążenia do poprawy gospodarki paliwowej, ponieważ presja regulacyjna staje się jeszcze bardziej poważna. Myślę również, że ulepszanie ochrony systemu kontroli emisji pozostanie w centrum uwagi. Producenci OEM patrzą na dalszą optymalizację tych systemów pod względem wydajności i kosztów. Jestem także podekscytowany, jak nigdy dotąd, perspektywami wykorzystania innowacji Delo, wyprzedzającymi wymagania rynku.

Jakie są kluczowe wyzwania, stojące przed sektorami przemysłowym i budowlanym w najbliższych 10 latach?

Przypuszczam, że tempo przyjęcia lżejszych stopni lepkości na tych rynkach będzie wolniejsze, ale nie wykluczałbym również możliwości powstawania nowych i unikalnych specyfikacji, które będą odpowiedzią na szczególne potrzeby. Te segmenty rynku są w początkowej fazie wdrażania zaawansowanych kontroli emisji, a ich potrzeby w tym obszarze są w niektórych przypadkach bardziej wymagające. Produkty, które zapewniają wysoką wydajność podczas kontroli oksydacyjnej, a jednocześnie równoważą zanieczyszczenia, utrudniające trwałość układu kontroli emisji, mogą przynieść znaczące korzyści sektorowi transportu drogowego.