9 marca odbyła się w Pradze konferencja prasowa z okazji 100-lecia firmy SKF, globalnego dostawcy łożysk. Firma została założona w 1907 r., a w Polsce działalność rozpoczęła w 1922 r. Obecnie SKF działa w 130 krajach.
Od początku w SKF panuje przekonanie, że dobrze wykształceni i wykwalifikowani pracownicy stanowią jeden z filarów sukcesu, dlatego wiele uwagi poświęca się właśnie im. Dzięki takiemu podejściu możliwe jest nie tylko dostarczanie łożysk wysokiej jakości, ale także oferowanie na równie wysokim poziomie pomocy technicznej oraz serwisu.
Globalna obecność firmy SKF nie ogranicza się wyłącznie do utrzymywania sieci autoryzowanych dystrybutorów i dilerów oraz zakładów produkcyjnych. Dzięki współczesnym technikom informatycznym i transmisji danych SKF jest w stanie monitorować w swojej siedzibie stan łożyskowanych kluczowych elementów i mechanizmów w dowolnym miejscu na kuli ziemskiej. Przykładem jest system monitorowania jednostek napędowych statków, na bazie systemów SKF Multilog i SKF @ptitude – w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości do mechanika okrętowego przesyłana jest wiadomość.
Przemysł okrętowy stanowi jedynie fragment szerokiego obszaru, jakim jest transport. Produkty SKF są także obecne w pociągach, samochodach i samolotach. Już od 60 lat SKF współpracuje z firmą Ferrari w dziedzinie samochodów Formuły 1, spełniając zwiększające się wymagania stawiane bolidom wyścigowym. Drugim obok transportu najważniejszym obszarem działania firmy SKF jest przemysł, który pochłania niemal połowę światowego zapotrzebowania energetycznego.
Właśnie kwestie energooszczędności stanowią obecnie najważniejszy kierunek rozwoju produktów i usług firmy SKF. Podczas konferencji prasowej szczególną uwagę poświęcano tym zagadnieniom. Celem SKF jest nie tylko oferowanie energooszczędnych łożysk i specjalistycznych usług, ale także uzyskanie znacznej redukcji zużycia energii oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla w posiadanych zakładach produkcyjnych – program ochrony środowiska BeyondZeroTM. Realizowane w tym zakresie inwestycje, polegające m.in. na instalowaniu bardziej energooszczędnych pomp, silników, układów sprężonego powietrza, modernizacji układów ogrzewania i odzysku energii, a także wprowadzaniu energooszczędnego oświetlenia, pozwoliły na uzyskanie w skali roku oszczędności rzędu 24 GWh w każdej z 13 fabryk objętych programem.
Oferowane przez SKF łożyska energooszczędne redukują zużycie energii o około 30% w zestawieniu z łożyskami konwencjonalnymi. Tajemnica tkwi w doborze materiałów, konstrukcji koszyka, co w efekcie daje zmniejszenie tarcia, a to wiąże się z niższą temperaturą eksploatacji. Poprawiają się warunki smarowania oraz zwiększa trwałość.
Nowoczesne linie energooszczędnych łożysk mają najpierw być wdrażane w sektorach o znacznym poborze mocy (m.in. kolejnictwo, układy przenoszenia napędu w przemyśle ciężkim, okrętowym, energetycznym – np. turbiny wiatrowe).
Podczas konferencji podkreślono zaangażowanie SKF w rozwiązania wykorzystane w turbinach wiatrowych, w których zastosowanie systemu zdalnego monitorowania SKF WindCon oraz systemu automatycznego smarowania pozwoliło na zwiększenie ich efektywności, a przede wszystkim na zmniejszenie kosztów eksploatacji. Przykłady redukcji energochłonności na bazie rozwiązań firmy SKF można mnożyć, jak choćby redukcja zużycia energii przez roboty spawalnicze o około 90%. Uzyskano to dzięki elektromechanicznym siłownikom SKF.
W dzisiejszym świecie, gdzie kwestie energooszczędności czy redukcji emisji dwutlenku węgla stają się kluczowe dla przyszłości ludzkiej społeczności, działania podejmowane przez firmę SKF oraz obrane przez nią kierunki rozwoju wydają się bardzo dobrym wyborem, zapewniającym SFK pozycję w światowej czołówce w swojej branży. Nie byłoby to jednak możliwe bez fundamentu firmy SKF, jakim jest zrównoważone i wzajemne przenikanie się kluczowych obszarów: obsługi i serwisu, konstrukcji łożysk i zespołów, systemów smarowania oraz mechatroniki.
Radosław Morek