Szwedzkie Volvo AB podało w środę, że jego oddział, Volvo Buses, planuje skoncentrować europejską produkcję w głównej fabryce firmy we Wrocławiu, z powodu spowolnienia na rynku i ostrej konkurencji. Ta decyzja może kosztować utratę pracy 330 stałych pracowników i około 60 konsultantów.
Jeżeli produkcja zostanie przeniesiona, będzie to miało negatywny wpływ na zysk operacyjny Volvo Group w czwartym kwartale 2012 roku, na poziomie około 100 milionów koron (15,1 miliona dolarów), podało Volvo w komunikacie.
„Popyt na nowe autobusy w Europie systematycznie spada od kilku lat, co łączy się ze znaczącą presją na ceny, szczególnie w krajach skandynawskich”, napisał w komunikacie Hakan Karlsson, prezes Volvo Bus Corp.
Dodał, że koncentrując produkcję autobusów od początku do końca w jednej fabryce firma może zredukować koszty i odwrócić negatywny trend jeżeli chodzi o rentowność.
Planowana restrukturyzacja oznacza, że produkcja w fabryce Volvo Buses w szwedzkim Saffle zostanie zakończona w końcu czerwca 2013 roku, zakładając, że do tego czasu sfinalizowane zostaną negocjacje ze związkami zawodowymi.
Firma prognozuje, że wzrost wolumenu sprzedaży w Europie pozostanie w nadchodzących latach niski, a presja cenowa utrzyma się. Koncentrując produkcję w znacznie większej fabryce w Polsce Volvo Buses spodziewa się osiągnąć efekt ekonomiki skali, który jest konieczny by sprostać coraz ostrzejszej konkurencji na rynku. Fabryka w Polsce ma cztery razy większe moce produkcyjne niż ta w Saffle.
Volvo Buses w Saffle będzie obecnie musiała przeprowadzić negocjacje ze związkami zawodowymi w sprawie przeniesienia produkcji.
„Jednocześnie będziemy analizowali możliwość znalezienia tym ludziom podobnego zatrudnienia w ramach Grupy Volvo”, powiedział Karlsson.