Rafamet podpisał już dziesiąty kontrakt z Państwowymi Kolejami Królestwa Maroka (ONCF). Umowa dotyczy tokarki nadtorowej typu UBF 112 N. Zamówiona pod koniec listopada br. tokarka zostanie wysłana do klienta jesienią 2013 r.
– Maszyna trafi do zakładów kolejowych w Oujda, nad granicą algierską. Jest to jedyny zakład w Maroku, który do tej pory nie ma żadnej naszej obrabiarki kolejowej – mówi Andrzej Rustanowicz, dyrektor ds. eksportu w Rafamet S.A.
Jak dodaje, koleje marokańskie są swoistym „polem doświadczalnym” Rafametu, gdyż każda dostarczona temu klientowi maszyna jest inna. Pracują tam jeszcze proste tokarki kolejowe, konwencjonalne, bez sterowania numerycznego, dostarczone pod koniec lat 70 XX w., w ślad za którymi poszły następne zamówienia na podtorówki średnią i ciężką, tokarkę karuzelową do kół oraz inne modele tokarek kołowych.
Spółka zapewnia, że są możliwe kolejne kontrakty w Maroku.
– Jesteśmy tam postrzegani jako bardzo solidny i profesjonalny dostawca. Nigdy nie było najmniejszej wpadki zarówno jeśli chodzi o technikę, jak i dotrzymanie terminów. Ta dziesiąta już zamówiona przez koleje marokańskie maszyna jest ukoronowaniem pracy, którą włożyliśmy w obsługę tego klienta. Jednym z naszych atutów jest bardzo dobry i szybki serwis posprzedażny – tłumaczy Andrzej Rustanowicz.
Jak dodaje, Maroko to kraj bardzo szybko rozwijający się, a tym samym perspektywiczny rynek.
– To pierwszy kraj afrykański, który już w 2015 r. będzie miał TGV, czyli pociąg o dużych szybkościach. W projekcie tym Rafamet również będzie miał swój udział. Niezależnie od tego, koleje marokańskie w dalszym ciągu inwestują w następne maszyny i w tej chwili bierzemy udział w kolejnych przetargach – dodaje Andrzej Rustanowicz.
Fabryka Obrabiarek Rafamet z Kuźni Raciborskiej jest jednym z kilku na świecie producentów obrabiarek specjalnych do obróbki zestawów kołowych pojazdów szynowych (kolej, metro, tramwaje). Wykonuje również, na jednostkowe zamówienia, wielkogabarytowe obrabiarki specjalistyczne dla odbiorców w sektorach energetycznym, maszynowym, stoczniowym, hutniczym oraz zbrojeniowym.