Rafamet zrealizuje dwa zamówienia na obrabiarkę typu UFB 125N. Jedna z maszyn trafi do metra w Hongkongu, druga do producenta taboru szynowego w północnych Chinach.
Tokarka kołowa o napędzie ciernym UFB 125 N służy do obróbki profilu jezdnego kół i tarcz hamulcowych zestawów kołowych. Jedna z takich maszyn ma trafić do firmy MTR, głównego operatora kolejowego i właściciela metra w Hong Kongu.
– Obrabiarka ma zastąpić obecnie pracującą obrabiarkę niemieckiej firmy Hoesh, będzie nawet posadowiona na tym samym fundamencie – mówi Krzysztof Pestkowski z Rafametu.
Zgodnie z dokumentacją przetargową, cały projekt musi się zamknąć w 18 miesiącach. Najprawdopodobniej jednak Rafamet zrealizuje zadanie wcześniej, w ciągu 14-15 miesięcy.
– Klientowi bardzo zależy na czasie, dlatego próbujemy tak zaplanować cały proces, żeby dostarczyć tę maszynę znacznie szybciej niż w ciągu założonych 18 miesięcy – przekonuje Krzysztof Pestkowski.
Jest to pierwsze zadanie wykonywane przez Rafamet dla firmy MTR. Ciekawostką jest fakt, że dwie obrabiarki tego typu funkcjonują w zakładzie CSR Sifang w Chinach, z którym MTR współpracuje w zakresie dostaw pojazdów metra.
– Firma MTR przy wyborze naszej oferty również wzięła pod uwagę to, że już zainstalowaliśmy maszyny tego samego typu w zakładzie CSR, gdzie pracują z powodzeniem – przyznaje Krzysztof Pestkowski.
Realizacja tego zadania stwarza pewne problemy logistyczne. Warsztat kolejowy, w którym ma być zainstalowana obrabiarka, znajduje się pod stacją metra, natomiast nad stacją mieści się kilkudziesięcio piętrowy wieżowiec.
W drugiej połowie listopada 2012 r. Rafamet podpisał kolejny kontrakt na obrabiarkę typu UFB 125N. Tym razem maszyna ma trafić do zakładu CNR Changchun. Jest to już czwarta maszyna tego samego typu na rynek chiński w ostatnich latach. Jak w poprzednich kontraktach dostawa obejmuje obrabiarkę wraz z montażem i szkoleniem. Na realizację zamówienia i dostarczenie maszyny do portu w Chinach Rafamet ma 11 miesięcy.
Fabryka Obrabiarek Rafamet z Kuźni Raciborskiej jest jednym z kilku na świecie producentów obrabiarek specjalnych do obróbki zestawów kołowych pojazdów szynowych (kolej, metro, tramwaje). Wykonuje również, na jednostkowe zamówienia, wielkogabarytowe obrabiarki specjalistyczne dla odbiorców w sektorach: energetycznym, maszynowym, stoczniowym, hutniczym oraz zbrojeniowym. Udział eksportu w sprzedaży to około 70-80 proc.