W grudniu Vistal uruchomił w swoim zakładzie w Liniewie mową linię ocynkowania wysokotemperaturowego. To zabezpieczenie materiału sprawdza się zwłaszcza w silnie korozyjnych środowiskach, a więc jest szczególnie przydatne w wypadku takich branż jak offshore, marine i automotive.
Wdrożenie inwestycji wymagało od spółki Vistal Ocynkownia zakupu specjalistycznych maszyn oraz przystosowania ich parametrów pracy do szczególnego środowiska użytkowania. Według informacji spółki to unikatowe przedsięwzięcie, które wymagało „opracowania jednostkowej dokumentacji technicznej oraz konstrukcyjnej przed etapem produkcji maszyn”. Proces ten został przeprowadzony we wrześniu 2014 ubiegłego roku. Następnie w istniejącej hali w Liniewie trzeba było zamontować wiele nowych maszyn i urządzeń, a także nową, niezależną od istniejącej linię transportową, co pozwoliło na na równoczesną i niezależną pracę linii cynkowania zanurzeniowego i wysokotemperaturowego.
Spółka zapowiada, że zwiększyła dzięki temu możliwości produkcyjne, ale nie podaje żadnych szczegółowych liczb. Podobnie zresztą, jak nie ujawnia wielkości kwot zainwestowanych w nową linię. W ramach przygotowywania nowej produkcji dokonano zakupu pieca cynkowniczego, wirówki, suszarki, oraz aparatury przeznaczonej do procesów składowych cynkowania tj. odtłuszczania, trawienia, topnikowania, płukania. Faza badań i prób została zakończona w listopadzie, a w pierwszej połowie grudnia rozpoczęto produkcję.
Nowy system ma pozwolić na poszerzenie katalogu oferowanych usług, „przy jednoczesnym wykorzystaniu posiadanego doświadczenia i potencjału produkcyjnego”. Według spółki w północnej Polsce nie było dotąd takiego rozwiązania w północnej Polsce, choć zauważono rodnące zapotrzebowanie związane m.in. z rozwojem nowoczesnych gałęzi przemysłu. „Wykonane zabezpieczenie materiału w szczególności sprawdza się w silnie korozyjnych środowiskach przemysłu offshore, marine, automotive. Zautomatyzowana linia produkcji, stabilność i powtarzalność procesu pozwala obsługiwać także odbiorców z branż: budowlanej, transportowej, maszynowej i wielu innych” – informuje spółka w komunikacie.
Proces pozwala zrezygnować z dodatkowej obróbki cynkowanych elementów lub wykonywania powłok malarskich, co sprawia, że cynkowane wyroby jest niemal natychmiast gotowe do użytkowania. Poza tym ten sposób charakteryzuje się wyższą od powłok galwanicznych odpornością na uszkodzenia mechaniczne, a ze względu na trwałość wiązania cynku ze stalą, ogranicza koszty ewentualnych konserwacji powłoki w przyszłości. Nowa linia umożliwia cynkowanie drobnych elementów, takich jak: śruby, podkładki, łańcuchy, obejmy, kotwy itp.
Źródło: Piotr Myszor, WNP
Fot. Vistal