Wzrost popularności wózków elektrycznych i stopniowe wypieranie pojazdów spalinowych z obszarów, w których niegdyś dominowały, jest dziś faktem. Firma STILL ogłosiła, że do 2017 r. 90% jej oferty będzie można wyposażyć w baterie litowo-jonowe. Czy decyzja o wdrożeniu tak radykalnych zmian zainspiruje innych dostawców urządzeń transportu wewnętrznego do unowocześnienia asortymentu?
W raporcie dotyczącym technologii napędowych urządzeń magazynowych, eksperci Instytutu Fraunhofera dowodzą, że do 2030 r. baterie litowo-jonowe staną się dominującym sposobem zasilania maszyn akumulatorowych i hybrydowych. Głównymi czynnikami sprzyjającymi upowszechnianiu nowoczesnych baterii są szybko malejące koszty inwestycji, niezwykle intensywny rozwój technologiczny tego typu rozwiązań oraz pogłębiająca się świadomość długofalowych korzyści z ich zastosowania. – W porównaniu z 2011 rokiem, ceny akumulatorów litowo-jonowych spadły o około 50%, wyprzedzając prognozy ekspertów o kilka lat. Nie bez znaczenia dla ich popularności jest również rosnący poziom wiedzy osób decyzyjnych. Coraz więcej inwestorów zdaje sobie sprawę, że rozwiązanie jest w dłuższej perspektywie bardzo opłacalne – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Wózki przemysłowe wyposażone w technologię Li-Ion zużywają do 30% mniej energii niż maszyny z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, a okres ich eksploatacji, z gwarantowanymi 2500 cyklami ładowania, jest co najmniej dwa razy dłuższy niż w przypadku konwencjonalnych rozwiązań. Dodatkowo, dzięki prostej obsłudze, usprawniają pracę i pozwalają ograniczyć koszty serwisowania – wymienia Jakubczak.
Co więcej, eksperci Instytutu Fraunhofera przewidują dalszy, dynamiczny rozwój tej technologii. Podkreśla się przede wszystkim duży potencjał rozwiązania w zakresie zwiększania gęstości energii oraz indywidualnego dostosowania do konkretnych warunków funkcjonowania.
Powiew zmian
Firma STILL ma zaprezentować wózki korzystające z akumulatorów najnowszej generacji oraz innowacyjne systemy ich ładowania w ramach targów logistycznych CeMAT 2016.– Proponowane przez STILL baterie Li-Ion działają w oparciu o technologię litowo-żelazowo-fosforanową. Wyposażone w nie pojazdy mogą efektywnie pracować w całym zakresie temperatur roboczych – także w magazynach-chłodniach – mówi Tobiasz Jakubczak. – Akumulatory będą dostępne w wariantach o napięciu 24 i 48 V oraz z zakresami mocy od 1,9 do 49 kWh. Pozwoli to na optymalne dostosowanie baterii do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Firmom intensywnie wykorzystującym wózki w trybie dwuzmianowym będziemy w stanie zaproponować rozwiązania niewymagające wymiany w trakcie cyklu pracy. Tam, gdzie pojazdy nie muszą działać bez przerwy, zaoferujemy tańsze akumulatory, których częściowe ładowanie może odbywać się, gdy nie są eksploatowane – zapowiada specjalista ds. produktu STILL Polska.
Naładowanie nowoczesnych baterii do poziomu 60% procent ich pojemności uzyskuje się już po 40 minutach, a pełne naładowanie – w ciągu godziny. Optymalizacja tego procesu ma być możliwa dzięki tzw. Battery Management System (BMS) – umieszczonemu w akumulatorze układowi, pozwalającemu na komunikację z operatorem. Dzięki połączeniu przez interfejs CAN-Bus, BMS prezentuje na wyświetlaczu kokpitu wózka poziom baterii. Gwarantuje także jej zabezpieczenie przed skrajnymi stanami naładowania, zapewniając tym samym wydłużenie żywotności. Liczne usprawnienia i duże zróżnicowanie w obrębie oferty akumulatorów Li-Ion mają umożliwić znaczne rozszerzenie portfolio wyposażonych w nie pojazdów. Jedną z najciekawszych, powiązanych z tym trendem premierą targów CeMAT będzie pierwszy napędzany baterią w tej technologii wózek czołowy z przeciwwagą.