Polska w czołówce producentów odzieży roboczej w Europie

    Sektor odzieżowy w Polsce w 2022 roku ma osiągnąć wartość ponad 43 mld zł – wynika z raportu KPMG „Rynek mody w Polsce”. W europejskich rankingach wielkości rynku odzieżowego Polska zajmuje 8 pozycję. Krajowi producenci odzieży roboczej liczą zyski i świętują wzrost popytu.

    Digitalizacja, globalizacja, dbałość o ochronę środowiska – te czynniki, jak czytamy w zeszłorocznym raporcie „Rynek mody w Polsce”, mają wpływ na rozwój sektora odzieżowego. Zgodnie z wynikami badań 43 proc. Polaków kupuje odzież przynajmniej raz w miesiącu, prawie połowa wydaje na odzież mniej niż 300 zł miesięcznie, a 28 proc. deklaruje posiadanie odzieży luksusowej. Warto pamiętać o tym, że rynek odzieżowo-obuwniczy w Polsce tworzą nie tylko najpopularniejsze sklepy sieciowe z ubraniami i butami codziennego użytku, ale również producenci odzieży roboczej.

    Bezpieczeństwo, kobiece trendy i sprzedaż on-line

    Firmy w Polsce są coraz bogatsze i chętniej inwestują w odzież roboczą. Zatem jej producenci muszą stanąć na wysokości zadania, zarówno w kwestii wymogów technicznych, odpowiedniej estetyki, jak i przez właściwe dopasowanie kanałów dystrybucji. W kwestii bezpieczeństwa odzież robocza musi spełniać przede wszystkim wymagania Unii Europejskiej z zakresu ochrony pracowników, które stale się zaostrzają. Jednak o ile w przypadku branży budowlanej czy przemysłu ciężkiego odpowiednio dobrana odzież jest kwestią zdrowia i życia pracowników, tak w branży usług jej wybór jest najczęściej determinowany kwestią estetyki i komfortu pracowników. Firmy zajmujące się sprzedażą odzieży roboczej muszą na bieżąco śledzić trendy w branży, zwłaszcza jeśli chodzi o odzież przeznaczoną dla kobiet, która wymaga innych krojów.

    Niektóre ubrania robocze i ochronne wymagają specjalnych fasonów przeznaczonych specjalnie dla kobiet. Nasza firma wychodząc naprzeciw wymaganiom rynku oferuje kolekcje przeznaczone dla różnych branż, zaprojektowane właśnie z myślą o kobietach – przyznaje Elżbieta Rogowska wiceprezes zarządu w PW Krystian, członek Koalicji Bezpieczni w Pracy. – Co ciekawe, w ostatnim czasie zauważyliśmy wzrost popytu na damskie fasony oraz na małe rozmiary w branżach, które zwyczajowo postrzegane są jako „męskie”. Szacujemy, że w ostatnich 5 latach wzrost produkcji odzieży roboczej przeznaczonej dla kobiet wzrósł o około 20 proc. – dodaje Elżbieta Rogowska.

    Odzież roboczą coraz częściej można kupić także on-line. Wiele badań, w tym Euromonitor International podają, że w ostatnich latach liczba stacjonarnych sklepów odzieżowych będzie systematycznie spadać, co zresztą można zaobserwować właściwie w każdym mieście. Jednak okazuje się, że nie jest to zagrożenie, ale szansa dla rodzimych producentów. Przeniesienie sprzedaży do kanału internetowego umożliwiło małym firmom oferującym odzież roboczą dotarcie do klientów z konkretnej niszy. W szczególności przy odzieży chroniącej przed zagrożeniami, ten kanał sprzedaży nie jest optymalny, gdyż dobór takiej odzieży wymaga doradztwa i indywidualnego doboru rozwiązania do stanowiska pracy, a często także spersonalizowanego rozmiaru odzieży uszytej pod danego pracownika.

    Rynek męskiej odzieży roboczej w Polsce wart 400 mln rocznie

    13,3 mld USD – o tyle zgodnie z raportem firmy Grand View Research Inc. sprzed trzech lat ma wzrosnąć wartość światowego rynku ochronnej odzieży roboczej do 2022 r. Prawie jedna trzecia tego rynku to odzież chroniąca przed substancjami chemicznymi, a niewiele mniej – odzież trudnopalna. Ponad 40 proc. światowego rynku zdominowała Ameryka Południowa, natomiast w regionie Azji i Pacyfiku wzrost sprzedaży tych wyrobów jest najszybszy. W Polsce widoczny jest wzrost importu między innymi z Azji.

    Chociaż ubrania robocze importowane ze wschodu są zdecydowanie tańsze, to wątpliwości budzi ich jakość. I tak jak przy fartuchu dla piekarza może nie być ona decydująca, tak dla elektromontera jakość powinna być najważniejszym czynnikiem przy wyborze odpowiedniej marki. – Nie ulega wątpliwości, że odzież robocza musi być wykonana z najlepszej jakości materiałów. Rynek tekstyliów do produkcji odzieży roboczej zmienia się dynamicznie, jest coraz więcej innowacyjnych rozwiązań, a przedsiębiorstwa są coraz bardziej otwarte, aby z nowinek technologicznych korzystać. Ubrania robocze powinny być lekkie, zapewniające komfort i bezpieczeństwo oraz odpowiadające aktualnym normom – mówi Ewa Gawrysiak sales and end user marketing manager Eastern Europe & Russia w TenCate Protective Fabrics, członek Koalicji Bezpieczni w Pracy. –  Przede wszystkim muszą jednak – co ważne w przypadku specjalistycznej odzieży – być dopasowane do konkretnych oczekiwań odbiorcy i szczegółowo pod tym względem przebadane. Wejście na rynek takiej linii, jak na przykład tekstyliów używanych do produkcji kombinezonów trudnopalnych, poprzedzały liczne badania laboratoryjne i testy użytkowe – dodaje.

    Ważny też serwis

    Przy wyborze odzieży roboczej należy zwrócić uwagę na to, czy spełnia odpowiednie normy i czy jest uszyta z materiałów wysokiej jakości. Niestety często zapomina się, że równie istotne jest jej właściwe serwisowanie i konserwowanie w trakcie użytkowania. – Serwis odzieży roboczej w profesjonalnych warunkach w pralniach przemysłowych jest niezwykle ważny z kilku powodów. Przede wszystkim zapobiega skażeniom mikrobiologicznym i usuwa wiele drobnoustrojów, które mogą prowadzić do zatruć – mówi Marta Tomaszewska, specjalista ds. bhp w CWS-boco Polska, członek Koalicji Bezpieczni w Pracy. – Oddając odzież w profesjonalne ręce mamy też pewność, że nie utraci ona swoich ochronnych właściwości – dodaje.

    Informacje na temat Koalicji Bezpieczni w Pracy dostępne są w serwisie: www.bezpieczniwpracy.pl.

    Link do badania „Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2018. Bezpieczeństwo pracy obcokrajowców”: http://bit.ly/Raport_Bezpieczeństwo_Pracy_w_Polsce_2018


    Źródło: Koalicji Bezpieczni w Pracy