Od kilku lat obserwujemy zmianę preferencji konsumentów w zakresie wielkości sklepów, w których dokonują zakupów oraz ich lokalizacji względem miejsca zamieszkania, jak również rosnącą popularność zakupów przez Internet. Zdarza się, że czynniki te hamują inwestycje u części wielkoformatowych sieci handlowych. Dlaczego? Gwałtowny wzrost zamówień online sprawia, że są one pod ogromną presją osiągnięcia odpowiedniego wyniku finansowego. Tego rodzaju wyzwania nie powinny jednak stawać na drodze modernizacji, a wręcz przeciwnie – powinny ją wymuszać. W wielu firmach pokutuje również pogląd, że zwiększanie wolumenu obsługiwanych zamówień ma wyższy priorytet niż wdrażanie innowacji i usprawnianie pracy. Rozwój sklepu oraz stawianie czoła konkurencji bez wdrażania nowych technologii jest niemożliwy – kto nie inwestuje w innowacje, ten wypada z gry. Wykorzystanie urządzeń i rozwiązań zapewniających automatyzację procesów zachodzących w sklepach eliminuje błędy ludzkie, umożliwia szybkie dostosowania się do zwiększonego wolumenu zamówień oraz dostarcza narzędzi i informacji ułatwiających dopasowanie formatu sklepu i magazynów. Świadomi tych korzyści są menedżerowie magazynów i szefowie operacji, którzy widzą duży potencjał w technologiach ubieralnych i RFID.
Wzrost liczby magazynów oraz powierzchni magazynowej
Magazyny nadal zmagają się z zaspokojeniem popytu na zamówienia internetowe. Według badania 2024 Warehouse Vision Survey, aż 64 proc. firm planuje zwiększenie liczby magazynów, a 59 proc. spodziewa się zwiększenia powierzchni magazynowej, aby sprostać wymaganiom gospodarki na żądanie. Tendencja ta jest szczególnie widoczna w Europie, gdzie prognozuje się wzrost średniej powierzchni magazynowej o ponad jedną czwartą w ciągu najbliższych pięciu lat. Fenomen europejskiej ekspansji pokazuje, że sukces takich firm jak eBay, ASOS, Amazon i Ocado – oraz całego szeregu mniejszych startupów e-commerce – jest dowodem stałej ewolucji sektora handlu detalicznego. Według badania 87 proc. osób odpowiedzialnych za decyzję o rozwoju magazynów podjęło decyzję o rozwoju magazynu lub planują rozpoczęcie procesu do 2024 r. Aż 82 proc. z nich spodziewa się wzrostu liczby magazynów w tym samym okresie. Szybsza dostawa do klientów końcowych jest głównym czynnikiem napędzającym plany rozwoju. Pomimo wolnego tempa wdrażania nowych urządzeń i technologii, ponad trzy czwarte (77 proc.) decydentów zgadza się, że modernizacja jest konieczna dla utrzymania konkurencyjności w erze gospodarki na żądanie.
Inteligentne urządzenia wkrótce trafią do nowoczesnych magazynów
Oprócz rozbudowy powierzchni użytkowej, inwestycje w automatyzację i rozwiązania dla pracowników będą stanowić kluczowy element planów inwestycyjnych w ciągu najbliższych pięciu lat. Ponad trzy czwarte (77 proc.) respondentów zgadza się, że wsparcie pracowników za pomocą technologii jest najlepszym sposobem na wprowadzenie automatyzacji magazynu i sprostanie zwiększonym wymaganiom związanym z zamówieniami. Większość respondentów badania przewiduje, że kluczową rolę w procesie modernizacji będą pełniły urządzenia mobilne wykorzystujące rozwiązania oparte na platformie Android (83 proc.). Jednak, co ciekawe, aż 62 proc. menadżerów zidentyfikowało urządzenia ubieralne, takie jak inteligentne okulary i zegarki, jako jedną z ścieżek inwestycyjnych w przeciągu trzech lat. Innymi proponowanymi rozwiązaniami są systemy lokalizacji w czasie rzeczywistym RTLS (55 proc.) oraz w pełni zautomatyzowane systemy zarządzania magazynem (WMS) (54 proc.).
Przewiduje się również wzrost wykorzystania technologii RFID i technologii lokalizacyjnej w organizacji pracy. RFID pomaga usprawnić logistykę poprzez poprawę widoczności zapasów dzięki dostarczaniu aktualizacji w czasie rzeczywistym i szybsze skanowanie.
Badanie wskazuje, że „boom” na zakupy internetowe będzie nadal napędzał utrzymujący się popyt na powierzchnie magazynowe i technologie przez co najmniej pięć najbliższych lat. Popyt pozostaje bardzo silny, a osoby podejmujące decyzje dotyczące magazynów będą musiały utrzymać przewagę wydajności poprzez wykorzystanie najnowszych technologii logistycznych, aby dotrzymać kroku zamówieniom i zachować konkurencyjność.
Więcej informacji można znaleźć w opracowaniu z badania 2024 Warehouse Vision Survey.
Autor: Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies na Europę Środkową