Analiza i optymalizacja procesów mycia

Regularne inspekcje i serwisowanie komponentów myjki takich jak filtry, jest kluczowym czynnikiem jeśli chodzi o spełnienie wymagań czystościowych w stały i ekonomiczny sposób. | Fot. Ecoclean

Procesy mycia często posiadają duży potencjał do usprawnień, które są w stanie uczynić operacje mycia detali bardziej niezawodnymi, ekonomicznymi i zrównoważonymi. Pierwszym krokiem do tego jest przeprowadzenie systematycznej analizy procesu, w której przyjrzymy się również etapom produkcji poprzedzającym i następującym po myciu.

Aby zapewnić jakość kolejnych etapów procesu, uniknąć braków i zagwarantować funkcjonalność produktu końcowego, stała czystość detali jest podstawowym kryterium jakości. Coraz częściej należy spełnić coraz bardziej rygorystyczne wymagania czystości. Co więcej, stale rosną wymagania dotyczące szybkości, opłacalności i niezawodności procesu mycia. Jednak to, jak dobrze, szybko i wydajnie zostanie przeprowadzone mycie, zależy nie tylko od sprzętu, technologii procesu i stosowanego medium, ale także od czynników związanych z samym procesem mycia.

Systematyczna analiza procesu – spojrzenie na szerszy obraz

Co więc zrobić, jeśli części nagle wyjdą z myjki poplamione, nie są spełnione specyficzne wymagania czystościowe, umyte części docierają do klienta skorodowane lub mycie jest zbyt wolne/zbyt kosztowne? W przypadku tych i innych problemów systematyczna analiza procesu, taka jak przeprowadzana przez Akademię Ecoclean w Ecoclean GmbH, może wskazać źródło problemów. Eksperci od mycia skupiają się nie tylko na samym procesie i maszynie, ale także oceniają ogólne środowisko produkcyjne. Najmniejsza zmiana samego detalu, geometrii lub materiału, rodzaju zanieczyszczenia lub zmiana procesów poprzedzających lub następujących po myciu wystarcza, aby poważnie pogorszyć jego rezultaty.

Plamy i pozostałości cienkiej warstwy na detalach

Według ekspertów od mycia, złe rezultaty mycia lub takie, które nie spełniają nowych, wyższych wymagań to “klasyczny” powód przeprowadzania analizy procesu. Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie problemu – czy spełnione są wymagania czystościowe pod względem cienkiej warstwy lub czy są plamy na detalach?

Jeśli problemem są plamy, jednym z pytań które należy zadać jest czy ilość i skład zanieczyszczeń (media obróbcze i inne substancje) się zmieniły i czy skład i stężenie środka myjącego są właściwe. Należy się również przyjrzeć innym czynnikom, takim jak jakość wody płuczącej, oczyszczanie środka myjącego, technologia i kolejność procesów, jak również etap suszenia. Te czynniki są kolejnymi zmiennymi mogącymi mieć wpływ na czystość cienkiej warstwy.

Dzięki systematycznej analizie procesu, zawierającej również analizę poprzednich i następujących etapów produkcji, można szybko zidentyfikować źródła problemów i pole do poprawy. | Fot. Ecoclean

Niemożność sprostania wymaganiom czystościowym

Jeśli analiza czystości po cyklu mycia wykaże, że zbyt wiele lub zbyt duże cząsteczki stałe nadal znajdują się na detalu, może to być również spowodowane zastosowanym programem mycia i sekwencją procesu. Możliwe przyczyny to pozostałości cząsteczek w komorze roboczej lub na koszach, nieodpowiedni system filtracji lub zatkany filtr. Czasami jest to niewłaściwy dobór koszy do mycia, takich jak skrzynki wykonane z perforowanej blachy ocynkowanej, co utrudnia sprawne i niezawodne oderwanie i usunięcie cząsteczek. Ten rodzaj kosza blokuje fale ultradźwiękowe i zapobiega ich pełnemu oddziaływaniu na wsad. Również ciśnienie natrysku nie dociera do wnętrza perforowanych koszy. W porównaniu z koszami wykonanymi z okrągłego drutu, kolejnym problemem jest to, że środek czyszczący nie spływa z tych skrzynek tak skutecznie. Może to spowodować niepożądane przeniesienie zanieczyszczeń i/lub środka myjącego. Z pewnością będzie też wymagany znacznie dłuższy, a tym samym bardziej energochłonny proces suszenia.

Kolejną przyczyną problemów podczas kontroli czystości często są zadziory przyczepione do detali, które odrywają się podczas manipulowania nimi w trakcie kontroli czystości, a następnie pojawiają się na filtrze cząstek stałych. Jeśli te cząstki są badane pod mikroskopem, można określić, czy są to wióry, czy zadziory. W tym drugim przypadku należy ocenić procesy poprzedzające mycie, aby dowiedzieć się, gdzie występują zadziory i jak można uniknąć ich powstawania. Na czystość negatywny wpływ może mieć również magnetyzm, który jest „dostarczony” wraz z surowcami lub powstaje podczas procesu produkcyjnego. Magnetyzm wiąże wióry z detalami i utrudnia lub uniemożliwia ich usunięcie podczas procesu mycia.

Dalsze procesy po myciu

Proces mycia nie kończy się jednak, w momencie gdy detale wyjdą z maszyny z wymaganym poziomem czystości. Aby zapobiec ponownemu zanieczyszczeniu lub korozji, które mogą wystąpić nawet w przypadku konserwowanych lub pasywowanych części, ważne jest przyjrzenie się, jak obchodzimy się z częściami po etapie mycia. Należy więc odpowiedzieć na następujące pytania: gdzie, jak i jak długo przechowywane są detale? Jak są transportowane do następnego etapu obróbki? Jakie opakowanie jest do tego wykorzystywane? Ponadto wysokie wymagania dotyczące czystości często powodują, że takie procesy, jak transport wewnętrzny, montaż czy pakowanie, muszą być wykonywane w czystym środowisku lub pomieszczeniu czystym.

Aktualizacja procesu mycia

Oprócz problemów z myciem, zmodyfikowanie programów mycia może być kolejnym powodem przeprowadzenia analizy procesu. Celem jest generalnie skrócenie czasu procesu lub poprawa wyników mycia. Jak zawsze, analizę rozpoczynamy od udokumentowania stanu faktycznego, co obejmuje weryfikację parametrów, przebiegu i czasów procesu. Na podstawie wyników analizy można zidentyfikować potencjał do poprawy i określić odpowiednie środki. Mogą one obejmować modernizację maszyny, np. poprzez modyfikację generatorów ultradźwięków.

W wielu przypadkach modyfikacja/doposażenie maszyny myjącej, na przykład w generatory ultradźwięków, umożliwia w stały i niezawodny sposób osiągnięcie wymaganych rezultatów i skrócenie czasu mycia. | Fot. Ecoclean

Wykwalifikowany personel

W analizę procesu i działania optymalizacyjne niezbędne jest zaangażowanie personelu zajmującego się myciem detali. Kluczowym czynnikiem jest podnoszenie świadomości personelu na temat czystości, a także możliwości technologicznych i wpływu ustawień parametrów na rezultaty mycia. W przypadku zmiany personelu ważne jest również przekazanie wiedzy o tym, jak działa myjka i jak na przykład przeprowadza się zabiegi uzdatniania kąpieli lub regularne prace konserwacyjne. W przeciwnym razie problemy, które zostały wyeliminowane w przeszłości, mogą się powtórzyć. Inwestowanie w szkolenia i ustawiczne kształcenie pracowników jest zatem podstawą jeśli chcemy spełnić konkretne wymagania czystości w ekonomiczny i zrównoważony sposób. Akademia Ecoclean łączy zatem również analizy procesów z klasycznymi kursami szkoleniowymi.


Ecoclean